• 2
  • 3
2013-12-26, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
WWW brukar en del lyfta fram som en väldigt betydelsefull innovation som fått stort genomslag.

Stort genomslag är det onekligen. Men hur stor är innovationen?

Man kan då titta på produkten och konceptet HyperCard. Det är en produkt som släpptes 1987 av, just det, det privata företaget Apple.

Och utgår man från HyperCard så ser man att steget till WWW är ungefär "Öh om man skulle fixa så att man kan läsa HyperCard kort över det befintliga lokala nätverket".
Och så kan man diskutera hur stor innovationshöjd det är i att kombinera känd teknologi. Simora skulle bli tvungen totalsåga www som innovation.

Så hur stor betydelse hade staten vad gäller tillkomst av www?
Ska vi använda förstoringsglas eller mikroskop för att upptäcka det?

Så jag passar på att iterera det jag skrev tidigare. Innovationer är små små steg av förbättringar.
Men då och då lyckas någon bli väldigt känd för något litet steg. Och lyckas få äran av väldigt många steg som mängder av olika människor gjort.

Att staten skulle vara någon större producent av bidrag tror jag är lätt att falsifiera. Men staten producerar en del doktorer och de behöver göra vissa bidrag, så det vore väl konstigt om det inte skulle producera något som någon annan faktiskt använder. Men de som doktorerar är nybörjare så någon vidare verkningsgrad är det ju inte på den verksamheten.
Att HyperCard blev poppis och halvt om halvt revolutionerande är sant, att det var nytt och unikt är det däremot inte. Det var en förbättring av något som redan fanns: AMM som utvecklades med statlig finansiering...
Citera
2013-12-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Att HyperCard blev poppis och halvt om halvt revolutionerande är sant, att det var nytt och unikt är det däremot inte. Det var en förbättring av något som redan fanns: AMM som utvecklades med statlig finansiering...
Har du någon länk där man kan läsa om AMM. Jag känner inte till det och iaf en snabb sökning gav inget.
Citera
2013-12-30, 00:33
Medlem
Citat:
Har du någon länk där man kan läsa om AMM. Jag känner inte till det och iaf en snabb sökning gav inget.
Aspen Movie Map (Motion map?) står det för, borde finnas mängder att hitta.
Citera
2013-12-30, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Aspen Movie Map (Motion map?) står det för, borde finnas mängder att hitta.
Det skulle jag dock säga är mer åt hållet googles city view. Konceptuella avståndet till HyperCard är ganska stort. Nu vet inte jag vad Bill Atkinson inspirerades av, med det fanns säkert sådant som låg närmare.
Citera
2013-12-30, 12:52
Medlem
Citat:
Det skulle jag dock säga är mer åt hållet googles city view. Konceptuella avståndet till HyperCard är ganska stort. Nu vet inte jag vad Bill Atkinson inspirerades av, med det fanns säkert sådant som låg närmare.
Det fanns det säkert, men poängen var att HyperCard är en vidareutveckling, inte en innovation. Arbetar man sig bakåt i tiden så är själva innovationen som vidareutvecklingarna kom från statlig[t finansierad]. Jag vet inte om jag lyckas förmedla vad jag menar, men jag hoppas du förstår
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in