2013-12-16, 15:02
Medlem
Ska skriva uppsats i NEK om vad som påverkar bostadspriserna i en stad som jag valt. Hade fått grönt tecken från kursansvarig i början av terminen, men nu säger handledaren att mitt arbete kommer vara alldeles för praktiskt och inte innehålla några teorier. Vilket stämmer, då min tanke var att mestadels samla in data och köra en regressionsanalys med pris som respons variabel.

Har någon några förslag på teorier som ska fördjupas?

En undersökning är att be de som går på visning fylla i en enkät vad som är viktigast enligt dom och sedan jämföra med resultaten från regressionen.
Citera
2013-12-16, 16:28
Medlem
VonFanderblads avatar
Om det är en examensuppsats så bör du väl ha någon koll på teoribyggnaden inom valda område? Du har ju trots allt pluggat i x antal år. Har du inte gjort en litteraturgenomgång? Det är ju där teoridelen "faller ut".
Citera
2013-12-16, 16:30
Medlem
Börja läsa här:
http://www.statskontoret.se/upload/p...009/200906.pdf
Citera
2013-12-16, 16:33
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Börja läsa här:
Ett annat, latare, sätt är att helt enkelt plagiera en av de hundratals studentuppsatser som skrivits om just TS ämne då ämnet är väldigt generiskt.
Citera
2013-12-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ett annat, latare, sätt är att helt enkelt plagiera en av de hundratals studentuppsatser som skrivits om just TS ämne då ämnet är väldigt generiskt.

Ja, den jag posta är väl dock vad studentuppsatserna brukar plagiera ifrån
Citera
2013-12-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Om det är en examensuppsats så bör du väl ha någon koll på teoribyggnaden inom valda område? Du har ju trots allt pluggat i x antal år. Har du inte gjort en litteraturgenomgång? Det är ju där teoridelen "faller ut".

Ska kolla om det verkligen finns något samband mellan pris/efterfråga genom att kolla antalet lägenheter ute på hemnet

Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Börja läsa här:

Tack
Citera
2013-12-23, 16:39
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idominen
Ska skriva uppsats i NEK om vad som påverkar bostadspriserna i en stad som jag valt. Hade fått grönt tecken från kursansvarig i början av terminen, men nu säger handledaren att mitt arbete kommer vara alldeles för praktiskt och inte innehålla några teorier. Vilket stämmer, då min tanke var att mestadels samla in data och köra en regressionsanalys med pris som respons variabel.

Har någon några förslag på teorier som ska fördjupas?

En undersökning är att be de som går på visning fylla i en enkät vad som är viktigast enligt dom och sedan jämföra med resultaten från regressionen.

Du kan väl fördjupa dig i bostadsbubblan i början på 90-talet och teorin bakom varför bostadspriserna steg då, som tex inflationsnivån i förhållande till bolåneräntorna osv. Teorin som förklarar sambandet mellan lägre styrränta och utökad bankutlåning som pressar upp bostadspriser.
Senast redigerad av hugelak90 2013-12-23 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in