2013-12-16, 22:49
Medlem
EastClintfoods avatar
Hej! Har ganska nyligen skaffat en smartphone för första gången (sony xperia v) och undrar hur man får sånt att fungera på luren? Det står blandannat autensering, serverproblem osv.

Har skaffat gmail, trots det går det ej logga in. Hade tänkt mig kolla in blandannat google play och sånt som erbjudes

Edit: Whatsapp som medföljde luren klagar om att tiden överstämmer icke med något annat, har den på automatisk läge. Även uppgraderat luren till den senaste versionen genom daton
Senast redigerad av EastClintfood 2013-12-16 kl. 22:51.
Citera
2013-12-16, 23:00
Medlem
Craids avatar
Roota telefonen och avinstallera/frys all skräpig bloatware, inklusive batteri-monster som Gmail, Google Music, Google Maps, Google Earth, etc. Använd någon annan mailservice (den inbyggda brukar funka bra).
Citera
2013-12-16, 23:03
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craid
Roota telefonen och avinstallera/frys all skräpig bloatware, inklusive batteri-monster som Gmail, Google Music, Google Maps, Google Earth, etc. Använd någon annan mailservice (den inbyggda brukar funka bra).

Det är något man funderat på men icke vågat ge sig på än. Allt är så nytt när det gäller smartphones efter 20-25år med gamla hederliga lur som nokia och sony ericsson k800i som man hade sist.

Har du bra tips hur man rootar luren säkrast? (är även lite anti-google, där det kändes som det är ett måste ha)
Citera
2013-12-16, 23:04
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Men varför komma med ett sånt förslag?
Gmail och Google maps är ju otroligt användbara!

Tipsa TS istället hur han kommer igång med telefonen...
Citera
2013-12-16, 23:13
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men varför komma med ett sånt förslag?
Gmail och Google maps är ju otroligt användbara!

Tipsa TS istället hur han kommer igång med telefonen...

Ja, först och främst vill man ju få gmail, google+ och sånt att funka så lär man sig något nytt men den här var krångligt och ägnat ett par timmar åt helt i onödan. Jag vägrade tex uppge kreditkortsuppgifter, kom med falsk namn på gmail och undrar om sånt stör? internet verkar annars funka och man har tele2 smart med 5gb surf som hittils icke utnyttjats till fullo
Citera
2013-12-16, 23:31
Medlem
Craids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det är något man funderat på men icke vågat ge sig på än. Allt är så nytt när det gäller smartphones efter 20-25år med gamla hederliga lur som nokia och sony ericsson k800i som man hade sist.

Har du bra tips hur man rootar luren säkrast? (är även lite anti-google, där det kändes som det är ett måste ha)

Vänta med att roota tills du är mer insatt i hur det fungerar.

Du borde kunna logga in på vilken Google-service som helst med ditt Gmail-konto, speciellt i Gmail-appen. Vad får du för meddelande? Har du provat att logga in på Google Play med samma konto? Hur skapade du kontot? Gjorde du kontot i telefonens "start"-program, eller på din dator? Jag rekommenderar att du skapar kontot direkt i telefonens inbyggda startup-hjälp.
Citera
2013-12-16, 23:54
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Vänta med att roota tills du är mer insatt i hur det fungerar.

Du borde kunna logga in på vilken Google-service som helst med ditt Gmail-konto, speciellt i Gmail-appen. Vad får du för meddelande? Har du provat att logga in på Google Play med samma konto? Hur skapade du kontot? Gjorde du kontot i telefonens "start"-program, eller på din dator? Jag rekommenderar att du skapar kontot direkt i telefonens inbyggda startup-hjälp.

Jag skapade kontot igår genom datorn, om google+ på luren står det: Det gick inte att ansluta till servern, gmail har man fått mail av dom på jobbet, mest som reklam. Play butik (google play) Däremot klagar att autensering krävs, Du måste logga in på ditt google konto.. Vilket funkar fint att göra genom datorn så blir man inte riktigt klok på det här.

Tack för att du har tid för att besvara dessa problem som för mig är helt oförståeliga

Edit: såg nånstans i luren att det stod man har synkroningseringsproblem, vad det nu är för nåt

Edit nr2: Hade vad jag vet alla inställningar på, mobiltrafik, roaming som man sedan stängde av.. Litet tag fick google nos om vart man bor, platsåtkomst något

Kan nämna att batterin går åt som fan nu, kanske har man glömt något inställning på. Så jäkla klurigt är det med smartphones för en amatör som mig. Kanske finns det app som hanterar sånt man kan fixa genom datorn? (apk)
Senast redigerad av EastClintfood 2013-12-17 kl. 00:02.
Citera
2013-12-17, 00:05
Medlem
Craids avatar
Citat:
Jag skapade kontot igår genom datorn, om google+ på luren står det: Det gick inte att ansluta till servern, gmail har man fått mail av dom på jobbet, mest som reklam. Play butik (google play) Däremot klagar att autensering krävs, Du måste logga in på ditt google konto.. Vilket funkar fint att göra genom datorn så blir man inte riktigt klok på det här.

Tack för att du har tid för att besvara dessa problem som för mig är helt oförståeliga

Edit: såg nånstans i luren att det stod man har synkroningseringsproblem, vad det nu är för nåt

Edit nr2: Hade vad jag vet alla inställningar på, mobiltrafik, roaming som man sedan stängde av.. Litet tag fick google nos om vart man bor, platsåtkomst något

Om du inte har några problem med att skapa ett nytt Gmail-konto, så börja med att hitta en app som heter "Installation". Där kommer du välja språk, datum, tid, och lite andra inställningar. Sedan får du välja vilka konton som ska användas på telefonen. Välj ett Google-/Gmail-konto, och välj att skapa ett nytt Gmail-konto (du kan försöka logga in med ett befintligt också).

PS: Jag utgår från att du använder WLAN för att koppla upp till internet?

PPS: Ja, det finns appar för att hantera batterikonsumtion, men de enda dugliga apparna är root-appar. Passa dig för skräpappar som "JuiceDefender" som gör mer skada än nytta.
Citera
2013-12-17, 01:37
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Om du inte har några problem med att skapa ett nytt Gmail-konto, så börja med att hitta en app som heter "Installation". Där kommer du välja språk, datum, tid, och lite andra inställningar. Sedan får du välja vilka konton som ska användas på telefonen. Välj ett Google-/Gmail-konto, och välj att skapa ett nytt Gmail-konto (du kan försöka logga in med ett befintligt också).

PS: Jag utgår från att du använder WLAN för att koppla upp till internet?

PPS: Ja, det finns appar för att hantera batterikonsumtion, men de enda dugliga apparna är root-appar. Passa dig för skräpappar som "JuiceDefender" som gör mer skada än nytta.

Det löste sig efter lite ansträngning, kompisen fixade men jag missade rätt så mycket hur det gick till.. Det var blandannat att man skulle regga sig på play butiken, fabriksåterställning och sånt skit
Citera
2013-12-17, 02:13
Medlem
Craids avatar
Citat:
Det löste sig efter lite ansträngning, kompisen fixade men jag missade rätt så mycket hur det gick till.. Det var blandannat att man skulle regga sig på play butiken, fabriksåterställning och sånt skit

Fabriksåterställning var knappast nödvändigt. Bra att det ordnade sig i vilket fall!
Citera
2013-12-17, 02:25
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Fabriksåterställning var knappast nödvändigt. Bra att det ordnade sig i vilket fall!

jo det va det för det va nå problem me programmet men det löste sig efter återställning..

(min vän ger dig lite kritik )
Citera
2013-12-17, 22:05
Medlem
EastClintfoods avatar
Fasen vad det går åt batteri nu, fått ändra på inställningar så att man kunde ta emot mms.. Förstår inte hur kontaktlistan på sim-kortet kunde försvinna och så fick man tillbaka all skit som mcafee trial. Undra vilket som är bästa app samt för batterin, håller på och ladda luren då man misstänker man icke har jelly bean kvar efter fabriksåterställning. Blir en lång natt, rätt så nyvaken och bakfull.. Fått slag mot ögat efter att skojat till killen som höll på o ändra i ens lur hela tiden utan lov. Som tack blev han utkastad från ens lya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in