• 1
  • 2
2013-12-19, 17:05
Bannlyst
Har privata VC mindre byråkrati för läkarna?

Fast nu är tråden om akutintagens katastrof där folk dör av platsbrist, vad fattas där?
Citera
2013-12-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Inte när det gäller privata aktörer i välfärdssektorn, alltså privata sjukhus där du som patient har rätt till samma saker som på offentliga inrättningar men möjlighet att betala för att kunna få ett dyrare ingrepp än det du har "rätt" till, eller vill gå förbi i kön...

Han menar kanske vård som är ansluten till den offentliga vården, vilket bäst kan beskrivas som någonting likt öppen upphandling. Rimligen kallar man inte det privat.

I vilket fall finns det ingen privat akutvård i hela Sverige.

Citat:
Fast om du menar privat vård som inte har med det offentliga att göra (t ex plastikoperationer, eller ingrepp hos privata aktörer du inte ens kollat om du skulle få subventionerat av olika anledningar), och inte bara vård hos privata aktörer i sig, så har du självklart rätt.

Jag vet inte vad han menar, men det är vad privat innebär.
Citera
2013-12-23, 18:18
Bannlyst
S:t Göran är privat och har akut. Frågan blir om ev. privatdrivna akutintag eller vårdcentraler har mindre byråkrati för läkare och inget kaos.
Citera
2013-12-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Han menar kanske vård som är ansluten till den offentliga vården, vilket bäst kan beskrivas som någonting likt öppen upphandling. Rimligen kallar man inte det privat.

I vilket fall finns det ingen privat akutvård i hela Sverige.

Jag vet inte vad han menar, men det är vad privat innebär.
Rimligt eller ej så är det inte ovanligt att benämna all vård utförd av sjukhus i privat ägo som privatvård.
Citera
2013-12-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agriagrappo
Per Ramhorn berättade i riksdagen att 8 har dött då det inte fanns plats på akuten i Malmö. Liknande har hörts från många läkare en längre tid så antalet totalt är inte acceptabelt då akutintagen har fullt. Det bör vara det sista man ska snåla in på?

Antalet platser består eller minskar, när befolkningen ökar, för det fattas pengar helt klart. Idag kan vi se några tvivelaktiga budgetposter, krogmomsen, jobbskatteavdragen och asylinvandringens följder. Det senare talade i vart fall S och M om förut, nu är det bara SD så de andra har fått en blockering. I det fallet ser det ut som vi självuppoffrar oss till döds, rädda en Syrier och dö!!??!!

Eller kan vi återställa krogmomsen och slopa jobbskatteavdrag?

Krogmomsen gav 4000 nya jobb men inte mer arbetstid, för samma pengar kan man få 11.000 i offentlig sektor, men har man jobbskatteavdrag kanske man har råd med privatvård och gå på krogen.

Det kvittar hur mycket pengar vården får. Det fattas alltid 7%.
Citera
2013-12-23, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Det kvittar hur mycket pengar vården får. Det fattas alltid 7%.

Den problematiska ekvation är att befolkningen ökar med den dyra asylinvandringen men antalet platser i vården ökar inte, där man istället brukar få årliga sparkrav. I motsats till den helt öppna budgeten för asyltrafiken, för lånade pengar.

Dags för en insamling snart att rädda vården?

Eller en ny slogan, dö så en Somalier kan få flytta hit?
Senast redigerad av Agriagrappo 2013-12-23 kl. 20:21.
Citera
2013-12-27, 11:09
Medlem
Citat:
Rimligt eller ej så är det inte ovanligt att benämna all vård utförd av sjukhus i privat ägo som privatvård.

I folkmun är jag helt med dig. Jag har dock aldrig stött på någon på ekonomiska institutionen som inte vrider sig lite över att höra att det skulle kallas privat.

Det är i vilket fall inte en kostnad, det är samma uppdrag som offentliga vårdgivare får, bara att privata aktörer (generellt) gör uppdragen effektivare.
Citera
2013-12-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
I folkmun är jag helt med dig. Jag har dock aldrig stött på någon på ekonomiska institutionen som inte vrider sig lite över att höra att det skulle kallas privat.
Jag vill gärna hävda att det är helt och fullt beroende på sammanhang. Säg den ekonom som inte använder begreppet pengar så länge de inte befinner sig i en diskussion där begreppets luddighet skapar problem

Citat:
Det är i vilket fall inte en kostnad, det är samma uppdrag som offentliga vårdgivare får, bara att privata aktörer (generellt) gör uppdragen effektivare.
Fullständigt enig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in