Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-01-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yonaz21
Det r ju som att sga att det r orimligt att Sverige varje r vinner innebandy VM. Hur kan Sverige som r ett s litet land r efter r dominera innebandyn. Det mste vara utbredd doping bland Sveriges innebandyspelare som gr detta. Annars skulle vl USA, Kina eller kanske Brasilien dominera innebandyn. Eller????
Helt irrelevant jmfrelse. Innebandy r en lagsport dr taktik, teknik och samspel r avgrande fr framgng. Sjlvklart mste spelarna vara bra trnade och ha god kondition men innebandy r ingen extrem fysisk anstrngning, ens p elitniv.

I USA spelar nstan alla ungdomar basket, det r drfr de r bra p det. Hade de spelat lika mycket innebandy hade de frmodligen varit vrldsbst p det ocks. Jag ifrgastter inte detta. Det jag ifrgastter r sporter med extrem fysisk anstrngning.
Citera
2014-01-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Frstr inte varfr du fortstter referera Norge som ett litet land. D kan du ocks ppeka det orimliga i att ett s stort land som Kina r dliga i lngdskidor...

Att Norge fr fram mnga med hg hjrt- och lungkapacitet r fullt logiskt. Betydligt lttare att "springa p" "a-talanger" eftersom att s mnga fler rent procentuellt av befolkningen prvar p skidor i ung lder.

Sen snackar du om tillflligheter, men inte om tillflligheter detta r. Finns andra upplagor av TdS dr Norge inte alls dominerat sista etappen, som r den du vill anvnda som avgrande fr om man fuskar eller inte.

I slutndan verkar du bara ha din egen uppfattning om att vissa inte sg tillrckligt trtta ut att g p.
Jag har inga bevis. Hade jag haft bevis hade jag lagt fram dem. Jag har bara en misstanke, baserad p det orimliga i att ett litet (ja litet) land som Norge kan f fram s mnga idrottsutvare som vid ett och samma tillflle presterar s bra i ett s extremt kraftprov som Tour de Ski.

Det r klart att man kan f fram ngon eller ngra idrottare som kan prestera starkt vid ett visst tillflle. Med kunskap och erfarenhet kan man ocks skapa sig ett visst materialvertag vad gller exempelvis skidor och vallning. Att dremot p naturlig vg kunna odla fram talanger med extrem kraft och kondition och f s mnga av dessa att prestera p topp vid en och samma tvling tror jag inte p.

Finns det ngon annan liknande sport (kraft, kondition, uthllighet) dr ett land med 5 miljoner invnare har dominerat s?
Citera
2014-01-08, 10:42
Medlem
Yonaz21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Helt irrelevant jmfrelse. Innebandy r en lagsport dr taktik, teknik och samspel r avgrande fr framgng. Sjlvklart mste spelarna vara bra trnade och ha god kondition men innebandy r ingen extrem fysisk anstrngning, ens p elitniv.

I USA spelar nstan alla ungdomar basket, det r drfr de r bra p det. Hade de spelat lika mycket innebandy hade de frmodligen varit vrldsbst p det ocks. Jag ifrgastter inte detta. Det jag ifrgastter r sporter med extrem fysisk anstrngning.

S det finns ingen teknik och taktik i lngskidkning? Och givetvis frstr jag varfr USA inte r vrldsbst p innebandy, det r ju precis det jag ville ppeka med mitt inlgg som du inte verkar frst. Norge r bst p skidor fr att ALLA i Norge ker skidor. Lite som att Etiopien och Eritrea r bra p lngdistanslpning. Lngdskidor r en extremt liten sport i alla andra lnder frutom Norge, Sverige, Finland och Ryssland.
Citera
2014-01-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yonaz21
S det finns ingen teknik och taktik i lngskidkning? Och givetvis frstr jag varfr USA inte r vrldsbst p innebandy, det r ju precis det jag ville ppeka med mitt inlgg som du inte verkar frst. Norge r bst p skidor fr att ALLA i Norge ker skidor. Lite som att Etiopien och Eritrea r bra p lngdistanslpning. Lngdskidor r en extremt liten sport i alla andra lnder frutom Norge, Sverige, Finland och Ryssland.
Det stmmer inte. Skidkning i Norge r en nationalsport javisst, men s stor skillnad r det inte. Det finns lng tradition av lngdskidkning och mngder med utvare i Frankrike, Italien, Tyskland, Schweiz och sterrike. ven i USA och Kanada. Plus Sverige, Ryssland och Finland som du nmner. nd kommer det tre norska damer i topp-tre och fyra norska herrar i topp-fem i Tour de Ski.

Visst finns det teknik och taktik i skidkning ocks, det har jag skrivit tidigare i den hr trden om du har lst det. Det jag opponerar mig mot r just kraftprovet sista etappen i Tour de Ski, efter flera dagars tvlande, dr oproportionerligt mnga norska damer och herrar verkade ha krafter i verfld. Det r inte normalt.
Citera
2014-01-08, 15:41
Medlem
Yonaz21s avatar
[quote=P71|46940719]Det stmmer inte. Skidkning i Norge r en nationalsport javisst, men s stor skillnad r det inte. Det finns lng tradition av lngdskidkning och mngder med utvare i Frankrike, Italien, Tyskland, Schweiz och sterrike. ven i USA och Kanada. Plus Sverige, Ryssland och Finland som du nmner.QUOTE]

Norge har ungefr tre gnger s mnga elitlicensierade skidkare som Tyskland, ungefr 5 gnger s mnga som Italien och ca 8 gnger fler n Kanada. S det skiljer ju ganska mycket...
Citera
2014-01-09, 11:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Det stmmer inte. Skidkning i Norge r en nationalsport javisst, men s stor skillnad r det inte. Det finns lng tradition av lngdskidkning och mngder med utvare i Frankrike, Italien, Tyskland, Schweiz och sterrike. ven i USA och Kanada. Plus Sverige, Ryssland och Finland som du nmner. nd kommer det tre norska damer i topp-tre och fyra norska herrar i topp-fem i Tour de Ski.

Visst finns det teknik och taktik i skidkning ocks, det har jag skrivit tidigare i den hr trden om du har lst det. Det jag opponerar mig mot r just kraftprovet sista etappen i Tour de Ski, efter flera dagars tvlande, dr oproportionerligt mnga norska damer och herrar verkade ha krafter i verfld. Det r inte normalt.

Du frbiser det faktum att Norge i stor sett bara r bra p lngdkning och att lngdkning [trots dina lndersreferenser] r en liten sport. Om du skulle ta fram ngra relativa jmfrelser skulle du sannolikt se att Norges satsning p lngdkning r gigantiskt stor och extremt fokuserad. Det gller hur mnga av befolkningen som trnar lngdkning (brett urval), hur man omhndertar mnen (bra organisation), hur man trnar (coachande ledarskap), hur man anvnder tekniken (material- och vallateam).

De lnder du tar upp i vrigt satsar ju inte alls p samma stt. I Norge r lngdkning en folksport medan det i vriga lnder mest r ett udda ventyr. Om vi ser tillbaka s har intresset hos vriga lnder gtt tillbaka och deras kringorganisation r inte i nrheten av Norges.

Sverige r ju ett mnsterexempel p ett misslyckande. Vi har en smre organisation idag n vi hade fr 30 r sedan. Resultatet kommer drefter. Det r ganska typiskt att vi ven tappat mycket inom skidskyttet eftersom framgngarna dr i praktiken levde p verspillningseffekter frn lngdkningen.

Norge har ett aldrig sinande inflde av intresserade lngdkarmnen som de vet att ta hand om och forma. Andra lnder har sovande organisationer som sitter och vntar p att det ska dyka upp en stjrna. Norge har frmodligen potential att om ngra r helt ta ver lngdkningen och belgga de tio frmsta platserna i alla internationella tvlingar. Det r vl bara landskvoten som kommer att stoppa det.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-01-09 kl. 11:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in