Citat:
Ursprungligen postat av
P71
Det stmmer inte. Skidkning i Norge r en nationalsport javisst, men s stor skillnad r det inte. Det finns lng tradition av lngdskidkning och mngder med utvare i Frankrike, Italien, Tyskland, Schweiz och sterrike. ven i USA och Kanada. Plus Sverige, Ryssland och Finland som du nmner. nd kommer det tre norska damer i topp-tre och fyra norska herrar i topp-fem i Tour de Ski.
Visst finns det teknik och taktik i skidkning ocks, det har jag skrivit tidigare i den hr trden om du har lst det. Det jag opponerar mig mot r just kraftprovet sista etappen i Tour de Ski, efter flera dagars tvlande, dr oproportionerligt mnga norska damer och herrar verkade ha krafter i verfld. Det r inte normalt.
Du frbiser det faktum att Norge i stor sett bara r bra p lngdkning och att lngdkning [trots dina lndersreferenser] r en liten sport. Om du skulle ta fram ngra relativa jmfrelser skulle du sannolikt se att Norges satsning p lngdkning r gigantiskt stor och extremt fokuserad. Det gller hur mnga av befolkningen som trnar lngdkning (brett urval), hur man omhndertar mnen (bra organisation), hur man trnar (coachande ledarskap), hur man anvnder tekniken (material- och vallateam).
De lnder du tar upp i vrigt satsar ju inte alls p samma stt. I Norge r lngdkning en folksport medan det i vriga lnder mest r ett udda ventyr. Om vi ser tillbaka s har intresset hos vriga lnder gtt tillbaka och deras kringorganisation r inte i nrheten av Norges.
Sverige r ju ett mnsterexempel p ett misslyckande. Vi har en smre organisation idag n vi hade fr 30 r sedan. Resultatet kommer drefter. Det r ganska typiskt att vi ven tappat mycket inom skidskyttet eftersom framgngarna dr i praktiken levde p verspillningseffekter frn lngdkningen.
Norge har ett aldrig sinande inflde av intresserade lngdkarmnen som de vet att ta hand om och forma. Andra lnder har sovande organisationer som sitter och vntar p att det ska dyka upp en stjrna. Norge har frmodligen potential att om ngra r helt ta ver lngdkningen och belgga de tio frmsta platserna i alla internationella tvlingar. Det r vl bara landskvoten som kommer att stoppa det.