2013-12-22, 12:13
Medlem
stringtrosans avatar
Tjaa!

Har på senaste tiden (två-tre månader tillbaka) "tappat" anslutningen till internet utan att den tappar anslutningen. Säg att jag lirar CS eller något annat spel så blir jag pingad 1000ms helt från ingenstans. Internetbrowsern går inte att ladda heller då. Körde lite CS idag och så ringde min telefon, som var på mitt rum, efter samtalet blev jag sådär pingad och "tappade" anslutningen. Stängde av min mobils Wifi och kastade in den på rummet och sedan dess har allt varit prima!

Så jag undrar, varför blir det så för? Kan jag åtgärda det på något sätt utan att behöva stänga av mitt wifi på mobilen?
Citera
2013-12-22, 14:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stringtrosan
Tjaa!

Har på senaste tiden (två-tre månader tillbaka) "tappat" anslutningen till internet utan att den tappar anslutningen. Säg att jag lirar CS eller något annat spel så blir jag pingad 1000ms helt från ingenstans. Internetbrowsern går inte att ladda heller då. Körde lite CS idag och så ringde min telefon, som var på mitt rum, efter samtalet blev jag sådär pingad och "tappade" anslutningen. Stängde av min mobils Wifi och kastade in den på rummet och sedan dess har allt varit prima!

Så jag undrar, varför blir det så för? Kan jag åtgärda det på något sätt utan att behöva stänga av mitt wifi på mobilen?

Nej, egentligen inte.

Wifi är ett delat medium, dvs din dator och din mobil delar på uppkopplingen.
Och när din mobil får för sig att köra en massa trafik så kommer det bli kö för din PC.
Men du kan ju testa att döda app efter app i mobilen för att se vilken app det är som drar bandbredd.
Citera
2013-12-22, 16:02
Medlem
stringtrosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej, egentligen inte.

Wifi är ett delat medium, dvs din dator och din mobil delar på uppkopplingen.
Och när din mobil får för sig att köra en massa trafik så kommer det bli kö för din PC.
Men du kan ju testa att döda app efter app i mobilen för att se vilken app det är som drar bandbredd.

Verkar som om när internet på mobilen är på drar den mest men oavsett om jag har någon app på eller avstängd blir internet på datorn mycket sämre, verkar det som om min router prioriterar min mobils wifi framför min dators. Går det att ändra så att datorn prioriteras före mobilen?
Citera
2013-12-22, 22:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stringtrosan
Verkar som om när internet på mobilen är på drar den mest men oavsett om jag har någon app på eller avstängd blir internet på datorn mycket sämre, verkar det som om min router prioriterar min mobils wifi framför min dators. Går det att ändra så att datorn prioriteras före mobilen?

Koppla in din dator med kabel.
Eller skaffa en extra accesspunkt.
Citera
2013-12-22, 23:29
Medlem
Brukar finnas QoS i routern. Du kan ju prova mixtra lite med den och se om det går att prioritera ned luren.
Citera
2013-12-27, 13:29
Medlem
stringtrosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Koppla in din dator med kabel.
Eller skaffa en extra accesspunkt.

Har testat koppla datorn med en kabel och problemet kvarstår. Kan det vara mitt nätverkskort eller något det är fel på? Ena sekunden är det perfekt och sen tio minuter är det sämst. Står att jag har 4/5 bars på nätverket. Borde fungera ändå tycker jag :/
Citera
2013-12-27, 13:30
Medlem
stringtrosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebite
Brukar finnas QoS i routern. Du kan ju prova mixtra lite med den och se om det går att prioritera ned luren.

Hur gör jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in