2005-07-21, 14:55
Medlem
nachos avatar
1. En av forumets mest färgstarka skribenter har bannats inte mindre än tre gånger (kanske fler som jag inte känner till) under sommaren. Jag talar om mr_evil / Skånsk Redneck / Ma Deuce. Att han bannats när han återkommit som troll är väl inget att säga om i fall det inte hade varit så att han varnats och bannats på så väldigt lösa grunder dessförinnan. Det skulle vara intressant att få höra admins syn på detta.

2. När han bannades som mr_evil så skrev jag detta PM till Hisper och fick detta svar:

"Hej Hisper!
Jag snackade just med mr_evil som jag känner. Han berättade att han blivit bannad och jag såg din motivering i forumet. Jag läste igenom hans inlägg från idag och hittade inte något där han söker skribenter. Var någonstans har han skrivit detta som fått honom bannad? Han är själv förbryllad över detta och jag kan inte heller hitta det.
Bästa hälsningar
nacho
"

"Att ni inte ser det beror på att det är raderat. Men det är denna tråd det gäller och det är följande inlägg:
"Det lyder fedt.
Du må meget gerne skrive en artikel om dina små natlige optøjer - det lyder som noget vi på EuroHacker kunne være interesserede af.
Send gerne et PM.
(Undskyld mit dårlige dansk, det er ikke ligefrem hver dag jeg skriver på modersmålet )"
Det är en typ av inlägg som mr_evil blivit både tillsagd och varnad för tidigare.
Tyvärr har omröstningen dragit ut på tiden.
/Hisper"

3. När han bannades som Skånsk Redneck skrev jag detta PM till Raaz och fick detta svar:

"Hej!
Jag såg att Skånsk Redneck blivit bannad för att han var ett troll som fick en andra chans som han "inte kunde hantera". Bra tycker jag att ni gav honom en andra chans eftersom han varit en stor tillgång på forumet. Men på vilket sett menar ni att han inte kunde hantera den andra chansen?
mvh
Nacho
"

"De senaste dagarna har han varit uppe i två köp/sälj-omröstningar, innan dem avgjordes så hann han spendera natten med att posta otroligt många trådar, vilka flera skulle ha lett till tillsägelse för att han inte sökt.

Alltså hade han upp till tre varningar på gång på kort tid.
" (Raaz)

5. När Ma Deuce bannades så kom det inte ens upp något meddelande om det på forumet, än mindre någon motivering.

6. De flesta varningarna har tydligen gällt brott mot köp/säljregeln. Ett par tillsägelser har - om jag förstått det rätt - gällt att han inte använt sökfunktionen innan han startat en ny tråd.

7. Tolkningen av köp/sälj-regeln är här väldigt hård. mr_evil driver en ideell netzine som han ett par gånger i förbigående har hänvisat till. Titta t.ex. på inlägget som Hisper citerar. Är det verkligen rimligt att likställa detta med situationen där någon vill köpa eller sälja något? mr_evil håller sig i inlägget väl inom ämnets ram och ber bara i förbigående sin meddebattör kontakta honom för att kanske medverka i hans netzine.

8. Jag läste Admins svar i tråden om en annan banning här och blev glad att se att han betonar att reglerna här gäller lika för alla och att även en moderator som TopDawg kan varnas. Men det är ändå svårt att slå ifrån sig tankarna på att vissa här kommer undan med allt möjligt grovt (förolämpningar, trakasserier och rena mordhot) medan andra - som mr_evil - varnas och bannas för småsaker.

Tack för ordet!
Citera
2005-07-21, 17:30
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
1. En av forumets mest färgstarka skribenter har bannats inte mindre än tre gånger (kanske fler som jag inte känner till) under sommaren. Jag talar om mr_evil / Skånsk Redneck / Ma Deuce. Att han bannats när han återkommit som troll är väl inget att säga om i fall det inte hade varit så att han varnats och bannats på så väldigt lösa grunder dessförinnan. Det skulle vara intressant att få höra admins syn på detta.

2. När han bannades som mr_evil så skrev jag detta PM till Hisper och fick detta svar:

"Hej Hisper!
Jag snackade just med mr_evil som jag känner. Han berättade att han blivit bannad och jag såg din motivering i forumet. Jag läste igenom hans inlägg från idag och hittade inte något där han söker skribenter. Var någonstans har han skrivit detta som fått honom bannad? Han är själv förbryllad över detta och jag kan inte heller hitta det.
Bästa hälsningar
nacho
"

"Att ni inte ser det beror på att det är raderat. Men det är denna tråd det gäller och det är följande inlägg:
"Det lyder fedt.
Du må meget gerne skrive en artikel om dina små natlige optøjer - det lyder som noget vi på EuroHacker kunne være interesserede af.
Send gerne et PM.
(Undskyld mit dårlige dansk, det er ikke ligefrem hver dag jeg skriver på modersmålet )"
Det är en typ av inlägg som mr_evil blivit både tillsagd och varnad för tidigare.
Tyvärr har omröstningen dragit ut på tiden.
/Hisper"

3. När han bannades som Skånsk Redneck skrev jag detta PM till Raaz och fick detta svar:

"Hej!
Jag såg att Skånsk Redneck blivit bannad för att han var ett troll som fick en andra chans som han "inte kunde hantera". Bra tycker jag att ni gav honom en andra chans eftersom han varit en stor tillgång på forumet. Men på vilket sett menar ni att han inte kunde hantera den andra chansen?
mvh
Nacho
"

"De senaste dagarna har han varit uppe i två köp/sälj-omröstningar, innan dem avgjordes så hann han spendera natten med att posta otroligt många trådar, vilka flera skulle ha lett till tillsägelse för att han inte sökt.

Alltså hade han upp till tre varningar på gång på kort tid.
" (Raaz)

5. När Ma Deuce bannades så kom det inte ens upp något meddelande om det på forumet, än mindre någon motivering.

6. De flesta varningarna har tydligen gällt brott mot köp/säljregeln. Ett par tillsägelser har - om jag förstått det rätt - gällt att han inte använt sökfunktionen innan han startat en ny tråd.

7. Tolkningen av köp/sälj-regeln är här väldigt hård. mr_evil driver en ideell netzine som han ett par gånger i förbigående har hänvisat till. Titta t.ex. på inlägget som Hisper citerar. Är det verkligen rimligt att likställa detta med situationen där någon vill köpa eller sälja något? mr_evil håller sig i inlägget väl inom ämnets ram och ber bara i förbigående sin meddebattör kontakta honom för att kanske medverka i hans netzine.

8. Jag läste Admins svar i tråden om en annan banning här och blev glad att se att han betonar att reglerna här gäller lika för alla och att även en moderator som TopDawg kan varnas. Men det är ändå svårt att slå ifrån sig tankarna på att vissa här kommer undan med allt möjligt grovt (förolämpningar, trakasserier och rena mordhot) medan andra - som mr_evil - varnas och bannas för småsaker.

Tack för ordet!

Du kan egentligen bara bli bannlyst en gång. Ibland har vi överseende om någon kommer tillbaka, och kollar hur de uppför sig. Men du har inte längre några rättigheter. Dessa är sedan länge förverkade. Således rapporterar vi därför om om troll när de blir utkastade. Vi startar "dammsugaren" och rensar forumet rent från dem. På så sett slipper de störa övriga användare här i forumet.

Det kan låta elakt, men glöm inte att det är en lång process innan någon blir utkastad, och det ska mycket till innan detta sker. Det är övertramp efter övertramp, tillsägelse efter tillsägelse. Och glöm inte, att en varning försvinner efter ett tag. Så har man blivit utkastad, så är nog Flashback fel forum för användaren.

Men som jag skrev. Vi försöker hålla en schysst attityd mot användarna. Så sköter sig någon och verkar ångerful, så brukar vi låta dem få vara kvar. Men det finns ingen regel som garanterar något, och du kan åka ut på en gång utan varning. Vår målsättning är att hålla kort profil mot troll. Vi är sällan godtyckliga när det gäller regelverket, men agerandet mot troll är undantaget som bekräftar regeln.

MrEvil blev bannlyst för två månader sedan.

Den senaste varningen gäller det här inlägget:
http://forum.flashback.info/scandina...66&postcount=4

Det är inte tillåtet att söka arbetskraft på forumet, och uppmana dem att skriva artiklar. Detta bryter mot regel 1.1.

---
1.1. Alla former av handel (köpes/säljes/skänkes/bytes) av varor och tjänster är förbjudet. Detta är ett diskussionsforum, inte en plats där man postar annonser. Är du osäker så kontrollera i första hand om din planerade post inte lämpar sig bättre på webbplatsen Popmart.se. I andra hand så kan du även fråga en moderator innan du postar.
Med undantag för tre forum (Passwords, Warez och P2P) är det inte heller tillåtet att uppmana användarna att skicka privata meddelanden (PM) till dig som ett led i en uppgörelse.
Det ska tydligt framgå av användarens post att man inte söker affärspartners av något slag. Ser det mer ut som en affär än en diskussion där alla användare kan delta öppet så resulterar det i en varning, samt att inlägget raderas. Den som postar inlägg där man önskar köpa eller sälja narkotika eller piratkort blir automatiskt avstängd från forumet, utan varning.
(Övriga personer hänvisas till: http://www.popmart.se.)
---

Den regeln är samma för alla användare, och i en omröstning ansåg majoriteten av moderatorerna att inlägget bröt mot den regeln. Eftersom användaren redan fått upprepade varningar så blev han till slut bannlyst. Det är rimligt att en användare inte upprepar sina övertramp efter en tillsägelse eller en varning.

Användarna "Skånsk Redneck" och "Ma Deuce" är troll, och där behövs inga omröstningar.

mvh.
admin
Citera
2005-07-21, 18:15
Medlem
nachos avatar
Tack för snabbt och utförligt svar. Det enda som jag har problem med här är hur ni kommit fram till att klassa de inlägg som han varnats/bannats för som "handel" eller "sökande av affärspartners". Det handlar om en hemmagjord nättidning som skickas gratis per mejl till alla som vill ha den och som drivs helt utan vinstsyfte.
Citera
2005-07-22, 00:58
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Tack för snabbt och utförligt svar. Det enda som jag har problem med här är hur ni kommit fram till att klassa de inlägg som han varnats/bannats för som "handel" eller "sökande av affärspartners". Det handlar om en hemmagjord nättidning som skickas gratis per mejl till alla som vill ha den och som drivs helt utan vinstsyfte.

Alla former av tjänster är förbjudna att annonsera om, även ifall de är ideela. Det framgår också tydligt i reglerna. Något som mr_evil dessutom var väl medveten om, då det inte var första gången han uppmärksammades om detta.

Användaren mr_evil har upprepade gånger blivit informerad om hur vi ser på reglerna, och ändå valt att fortsätta i samma stil, (t.o.m. under pågående utredning och efter radering av hans trådar).

Detta är ett forum för diskussion och mr_evil fick tillåtelse att diskutera sin tidning här. Han valde själv att gå över gränsen, trots att vi gav honom chansen genom att berätta hur tråden om hans tidning kunde få leva vidare.

Tråkigt! Bannlysningen kunde ha undvikits om mr_evil hade tagit lärdom från tillsägelser och varningar.

--
"1.1. Alla former av handel (köpes/säljes/skänkes/bytes) av varor och tjänster är förbjudet ..."
---

admin
Citera
2005-07-22, 02:06
Medlem
nachos avatar
Ok. Jag ska inte tjata mer om detta. Tack för förklaring. Mr_Evil klantade väl till det helt enkelt. Dumjäveln! Synd att det blev så för jag har lärt känna honom väl genom våra Lundaträffar. Och det är en ung kille med brett intellekt och stor udda talang i bästa Flashbackstil! Men han får nu söka sig vidare. Han e i Danmark nu förresten å hälsar till alla sina gamla vänner på FB via SMS!
Citera
2005-07-27, 09:41
Administrator
admins avatar
Nu har jag raderat nio (9) inlägg i den här tråden som inte håller sig till topic. Det här forumet handlar enbart om varningar av en specifik användare, och de enda inlägg som ska förekomma i "Feedback" är inlägg som motsätter sig denna varning, och detaljerat förklarar på vilka punkter det inte finns underlag i reglerna för att dela ut denna varning.

Att diskutera regelsystemet gör man absolut inte i den här avdelningen, och avdelningen är bara öppen på prov. Visar det sig att det inte fungerar (att användarna inte klarar av detta), så stänger vi avdelningen. I annat fall är den öppen på prov i en månad.

Alltså, jag upprepar:
Enbart saklig kritik mot en specifik varning ska diskuteras i den här avdelningen. Denna kritik ska innehålla konkreta fakta som understryker varför det inte finns stöd för denna varning i regelverket. Allt annat är of-topic, och raderas.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in