Citat:
Ursprungligen postat av
Emil-Emil
Så du menar att vaktman som dom kallar sig skulle ha olika befogenheter under resans gång?
Som jag har blivit lärd så är kaptens ord lag och vaktman går under hans befogenheter och dom använder det medel som krävs för att hålla ordningen.
Utrustning m.m bestäms av kapten och vill han att vaktman ska ha mp5a så är det så ( överdrivet självklart)
Och det är sjösäkerhetslagen dom går under.
Ja och nej.
Jag har för mig att det är två lagar som är aktuelle för svenska fartyg och på svenska vatten.
sjömanslagen (1973:282), §1 anger tillämplighet. §53 vad kaptenen får göra.
Citat:
53 § För att upprätthålla ordning ombord får befälhavaren bruka det våld som med hänsyn till omständigheterna kan anses försvarligt. Detsamma gäller den som befälhavaren berordrar att biträda härvid och den som utan anmaning kommer befälhavaren till hjälp.
Den som i fall som avses i första stycket gjort större våld eller svårare skada än som är medgivet dömes likväl ej till ansvar, om omständihgeterna var sådana, att han svårligen kunde besinna sig. Finnes gärningen brottlig, får dömas till lindrigare straff än som eljest är stadgat för brottet.
visst finns det utrymme för att använda våld, men det beror på omständigheterna.
Och sjölagen kap 15. hittar man att detsamma även gäller passagerare.
7 § Passageraren är skyldig att iaktta föreskrifter om ordning och säkerhet under resan.
Bestämmelserna i 24, 53 och 54 §§ sjömanslagen (1973:282) om undersökning med anledning av brott ombord och tvångsmedel mot besättningsmedlem skall även tillämpas i fråga om passagerare.
fartygssäkerhetslagen, handlar väl om att fartyg inte skall sjunka etc?
sjö
slag, har väl knappast förekommit sedan Midway?