• 2
  • 3
2013-12-30, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t01
Du kan läsa här:

Så troligen var det alltså ordningsvakter och rederiets egen vaktpersonal som du träffade på.

Vad gäller om båten är på internationellt vatten då?
Det är kaptenens ord som gäller, så vitt jag vet. Han är lag och ordning på skutan.
Citera
2013-12-30, 11:36
Medlem
Nu har jag inte alla detaljer på hur det förhåller sig, men jag har en bestämd känsla för att det gäller andra regler på fartyg än på land. När det kommer till att frihetsberöva berusade personer. Du har både problemet med fartygets säkerhet, men även personens egna säkerhet att göra.

Att vakterna på fartygen som går mellan städerna kring östersjön är hårda är ju välbekant, men det låter onekligen som misshandel, givet att det är korrekt återgivet. Vad sa rederiet då du klagade hos dem?
Citera
2013-12-30, 19:05
Medlem
På dessa fartyg är kapten Gud det vill säga att hans ord är lag.
Han har gett dessa vakter uppgiften att sköta ordningen på fartyget.
Vilka befogenheter och tex vilka vapen vakterna ska få ha är upp till kapten.
Men i verkligheten betyder det att vakterna använder dom medel dom vill för att hålla ordningen.

Att dessa vakter har behandlat dig som skit är synd och det beklagar jag.
Men du kommer aldrig få dom fällda så är det.
Har själv i mitt jobb hämtat personer på kryssningar som vakterna gripit och där personerna varig ganska så på pucklade
Men det finns inte mycket att göra förutom att strunta i att åka dessa kryssningar.
Och det ända jag som enskild polis kan göra är att hålla koll på dessa vakter på land sen eftersom många jobbar som ordningsvakter på land också
Citera
2013-12-30, 20:43
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haveaorgy
På läkarintyget står grov misshandel. Jag fick sy 7 stygn i huvudet mm. Det ende beviset jag har är att min historia om att jag blivit anklagad för stöld stämmer.
Det finns anmälan om stöld från en hytt av värde saker i silja lines register. Silja lines väktar chef säger på förhör med polisen att väktarna har haft förhör med mig och det är allt, dem kunde snabbt hitta tjuvens hytt och då fick jag gå. Gällande misshandel påstar dem att det kan ha skett i nån hytt eller högt upp på däck! det är nämligen väldigt vanligt med bråk som äger rum på dem 2 platserna enligt dem. Tjuven liknar mig sägs det.

Jag har överklagat och väntar på att det ska utredas på nytt.
antingen kan du inte läsa eller så är det någon mindre kvalificerad som skrivit läkarintyget. Min gissning är det första. Om det skall vara någon vits med det hela skall du ha ett rättsintyg. Och det är det inte vem som helst som får skriva.

Grov misshandel är ett brott enligt brottsbalken, det skall jurister hålla på. Läkare skall hålla på med medicinska bedömningar. Beskriva vilka skador du har, samt på vilket sätt de kan ha uppkommit, eller utesluta hur de uppkommit.

Om en fyllskalle dyker upp med ett sår i huvudet, så finns det ju många sätt det kan ha uppkommit på, det vanligaste är såklart att fyllskallen fixat dem alldeles på egen hand...
Citera
2013-12-30, 21:03
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emil-Emil
På dessa fartyg är kapten Gud det vill säga att hans ord är lag.
Han har gett dessa vakter uppgiften att sköta ordningen på fartyget.
Vilka befogenheter och tex vilka vapen vakterna ska få ha är upp till kapten.
Men i verkligheten betyder det att vakterna använder dom medel dom vill för att hålla ordningen.
...
Nja, riktigt så enkelt är det väl ändå inte? det som styr är väl ändå hur lagstiftningen ser ut i flaggstaten? Och hur det ser ut i det landet där man kommit innanför territorialvattnet.

Det är ju knappast så att vakterna på en finlandfärja får varken kölhala eller hänga fyllon i rånocken.

Sedan, finns det såklart ganska stora befogenheter att låsa in fyllon som ställer till oreda.

Om vi sedan antar att det te.x var en finsk finlandsfärja på internationellt eller finskt vatten gäller ju finsk lag, och vårt kära broderfolk har ju inte en lika förlåtande inställning till idioter som ställer till problem som sverige
Citera
2013-12-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Nja, riktigt så enkelt är det väl ändå inte? det som styr är väl ändå hur lagstiftningen ser ut i flaggstaten? Och hur det ser ut i det landet där man kommit innanför territorialvattnet.

Det är ju knappast så att vakterna på en finlandfärja får varken kölhala eller hänga fyllon i rånocken.

Sedan, finns det såklart ganska stora befogenheter att låsa in fyllon som ställer till oreda.

Om vi sedan antar att det te.x var en finsk finlandsfärja på internationellt eller finskt vatten gäller ju finsk lag, och vårt kära broderfolk har ju inte en lika förlåtande inställning till idioter som ställer till problem som sverige
Nja på fartygen är det ju sjöslagen som gäller och huruvida vilket land man befinner sig i tror jag inte spelar någon roll faktiskt.

För annars skulle det ju inte funka med sådana här vakter med tanke på att då skulle dom vara svenska ordningsvakter och följa det regelverk som finns där och sedan tex vara finska motsvarigheten när dom kommer ditt.

Är ganska säker på att på ett fartyg är det sjöslagen som gäller oavsett land men är inte hundra faktiskt!
Citera
2013-12-30, 22:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Nja på fartygen är det ju sjöslagen som gäller och huruvida vilket land man befinner sig i tror jag inte spelar någon roll faktiskt.

För annars skulle det ju inte funka med sådana här vakter med tanke på att då skulle dom vara svenska ordningsvakter och följa det regelverk som finns där och sedan tex vara finska motsvarigheten när dom kommer ditt.

Är ganska säker på att på ett fartyg är det sjöslagen som gäller oavsett land men är inte hundra faktiskt!
Det är en stor skillnad faktiskt på var fartyget befinner sig. Är det på internationellt vatten har fartygets befälhavare mycket mera "makt" än om det är på ett lands territorialvatten. Men ingenstans är befälhavaren att likställa med en enväldig Gud. Väldigt mycket att säga till om, men han står inte över lagen och kan inte stifta dem själv hur som helst.
Citera
2013-12-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är en stor skillnad faktiskt på var fartyget befinner sig. Är det på internationellt vatten har fartygets befälhavare mycket mera "makt" än om det är på ett lands territorialvatten. Men ingenstans är befälhavaren att likställa med en enväldig Gud. Väldigt mycket att säga till om, men han står inte över lagen och kan inte stifta dem själv hur som helst.

Så du menar att vaktman som dom kallar sig skulle ha olika befogenheter under resans gång?

Som jag har blivit lärd så är kaptens ord lag och vaktman går under hans befogenheter och dom använder det medel som krävs för att hålla ordningen.
Utrustning m.m bestäms av kapten och vill han att vaktman ska ha mp5a så är det så ( överdrivet självklart)
Och det är sjösäkerhetslagen dom går under.
Citera
2013-12-31, 01:39
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Så du menar att vaktman som dom kallar sig skulle ha olika befogenheter under resans gång?

Som jag har blivit lärd så är kaptens ord lag och vaktman går under hans befogenheter och dom använder det medel som krävs för att hålla ordningen.
Utrustning m.m bestäms av kapten och vill han att vaktman ska ha mp5a så är det så ( överdrivet självklart)
Och det är sjösäkerhetslagen dom går under.
Ja och nej.

Jag har för mig att det är två lagar som är aktuelle för svenska fartyg och på svenska vatten.

sjömanslagen (1973:282), §1 anger tillämplighet. §53 vad kaptenen får göra.
Citat:
53 § För att upprätthålla ordning ombord får befälhavaren bruka det våld som med hänsyn till omständigheterna kan anses försvarligt. Detsamma gäller den som befälhavaren berordrar att biträda härvid och den som utan anmaning kommer befälhavaren till hjälp.
Den som i fall som avses i första stycket gjort större våld eller svårare skada än som är medgivet dömes likväl ej till ansvar, om omständihgeterna var sådana, att han svårligen kunde besinna sig. Finnes gärningen brottlig, får dömas till lindrigare straff än som eljest är stadgat för brottet.

visst finns det utrymme för att använda våld, men det beror på omständigheterna.

Och sjölagen kap 15. hittar man att detsamma även gäller passagerare.

7 § Passageraren är skyldig att iaktta föreskrifter om ordning och säkerhet under resan.
Bestämmelserna i 24, 53 och 54 §§ sjömanslagen (1973:282) om undersökning med anledning av brott ombord och tvångsmedel mot besättningsmedlem skall även tillämpas i fråga om passagerare.

fartygssäkerhetslagen, handlar väl om att fartyg inte skall sjunka etc?

sjöslag, har väl knappast förekommit sedan Midway?
Citera
2013-12-31, 12:59
Medlem
capmacs avatar
Behandlades även här:

(FB) Vilket lagstöd har security-personal på båtar (TV-serien Färjan)?

Ordningsvaktsförordnande behövs ej på fartyget men många rederier har ändå (några) OV för att kunna avvisa redan på kaj och hantera säkerhet runt terminalen osv.

Befälhavare kan naturligtvis inte göra vad som helst och inte heller fritt besluta om valfri beväpning etc, men befogenheterna är väldigt generella under gång och man bör INTE bråka med vakter på fartyg. Enligt svensk lag gäller inga andra regler på internationellt vatten på svenska fartyg, men konsekvenserna kan naturligtvis bli kraftigt annorlunda pga de stora avstånd och tid till rättsvårdande myndighet. Det finns tex ingen fast gräns på hur länge man kan hålla folk frihetsberövade.

För vapen gäller att rederier som trafikerar farliga farvatten kan ansöka om vapentillstånd även om det använts ganska begränsat på svenskflaggat tonnage. I det fall vapen finns ombord är det naturligtvis befälhavare som ansvarar för inlåst förvaring, klarering i värdstat och beslut om ev brukande.

/capmac
Citera
2014-01-04, 23:36
Medlem
Haveaorgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nu har jag inte alla detaljer på hur det förhåller sig, men jag har en bestämd känsla för att det gäller andra regler på fartyg än på land. När det kommer till att frihetsberöva berusade personer. Du har både problemet med fartygets säkerhet, men även personens egna säkerhet att göra.

Att vakterna på fartygen som går mellan städerna kring östersjön är hårda är ju välbekant, men det låter onekligen som misshandel, givet att det är korrekt återgivet. Vad sa rederiet då du klagade hos dem?

Ja men precis det är välkänd. Min advokat har nu slängt fram frågan till dem med i samband med överklagan. Min advokat sa på ett möte att jag inte ska ha allt för mycket förhoppningar.. jag får bara hoppas.
Senast redigerad av Haveaorgy 2014-01-04 kl. 23:41.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in