2013-12-31, 14:23
Medlem
Hej. För ca 7 år sen köpte jag och min fru hus för ca 3 miljoner. Då tog vi kontackt med Swedbank och ville höra hur dom kunde hjälpa oss. Den tiden var varken jag eller min fru kunnig i ämnet och gick helt på bankmannens (rådgivarens råd). Han tyckte att det bästa var att dela lånet i 3 delar och binda dom 7-8-10 år. Den räntan hamnade på 4,76%. Så vi tog kontackt med andra banker och ingen kunde erbjuda den räntan. Sen för några års sen så började jag läsa på nätet, prata med folk och började förstå att binda räntan så länge är det sämsta man kan göra. Historisk sett så är rörlig ränta det bästa alternativet. Så i flera år har jag varit så jävla förbannat på bankmannen och på mig själv. Men jag har bitits det sura äpplet och kört vidare. Så nu i februari så är bindningstiden slut på det ena lånet och det är dags för mig och förhandla med banken. Jag vet att i juni så kommer det nya lagar om att det blir billigare att lösa bundna lån. jag har känt så mycket hat mot Swedbank att jag överväger byta bank efter juni. Men i februari så blir det förhandling om den lån som blir rörligt som är på ca 700000 kr. Så jag behöver hjälp från er kunniga hur och vad jag ska säga för att få den bästa räntan och visa mitt missnöje för det hela som har hänt.

Mvh

OBS: Vi har just nu ca 2,2 miljoner i lån
Citera
2013-12-31, 14:34
Medlem
Brutes avatar
Ett viktigt råd är att du inte skall ha olika längd på bindningstiderna om du delar upp lånet.
När det första löper ut och skall förhandlas om, så har du ju två andra där du är bunden till banken ett tag framåt.
Du har med andra ord förlorat ditt föhandlingsvapen om att lämna banken och välja en annan bank utan att det kostar dig något att lösa lån i förtid.

Du kommer aldrig mer ha ett förhandlingsläge där du har hela ditt lånebelopp fritt att förhandla med.

Detta vet säljarna på banken (ja, du skrev rådgivare, men de är säljare av bankprodukter), så det första de föreslår är att dela upp lånet i olika bindningstid.

//Brute
Citera
2013-12-31, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdsson
... räntan hamnade på 4,76%. Så vi tog kontackt med andra banker och ingen kunde erbjuda den räntan.
...
Sen för några års sen ...
...
Så i flera år har jag varit så jävla förbannat på bankmannen
...
jag har känt så mycket hat mot Swedbank
...
Vad du behöver är inte ekonomisk hjälp utan psykoterapeutisk hjälp. Du behöver träna dig i att acceptera att det är du som fattar beslut och tar ansvar för dessa. Ingen har kristallkula och kan se in i framtiden. Att vara förbannad på andra för dina egna beslut är synnerligen destruktivt både mot dig själv och din omgivning. Sök hjälp.

Om nu rörliga ränta varit bäst i alla lägen så skulle inte lån (eller elavtal mm) med fast bindningstid existera.
Citera
2013-12-31, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vad du behöver är inte ekonomisk hjälp utan psykoterapeutisk hjälp. Du behöver träna dig i att acceptera att det är du som fattar beslut och tar ansvar för dessa. Ingen har kristallkula och kan se in i framtiden. Att vara förbannad på andra för dina egna beslut är synnerligen destruktivt både mot dig själv och din omgivning. Sök hjälp.

Om nu rörliga ränta varit bäst i alla lägen så skulle inte lån (eller elavtal mm) med fast bindningstid existera.

Du har en mening i det du säger. Man var väl naiv och trodde att de dom sa var bäst för en själv eftersom man kunde noll i ämnet. Eftersom det är jag som är beslutsfattare som är det jag som får skylla mig själv och det har jag gjort. Så ni som kan, vad ska jag säga,tänka, göra för att få den bästa räntan.

Mvh
Citera
2013-12-31, 18:32
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ett viktigt råd är att du inte skall ha olika längd på bindningstiderna om du delar upp lånet.
När det första löper ut och skall förhandlas om, så har du ju två andra där du är bunden till banken ett tag framåt.
Du har med andra ord förlorat ditt föhandlingsvapen om att lämna banken och välja en annan bank utan att det kostar dig något att lösa lån i förtid.

Du kommer aldrig mer ha ett förhandlingsläge där du har hela ditt lånebelopp fritt att förhandla med.

Detta vet säljarna på banken (ja, du skrev rådgivare, men de är säljare av bankprodukter), så det första de föreslår är att dela upp lånet i olika bindningstid.

//Brute

Det där låter som ett klokt råd. Tack för det.

Jag har själv hälften bundet i två år (ska snart förnya) och resten rörligt. Jag funderar på att köra med samma igen. Nu har jag i och för sig väldigt goda lånevillkor från min bank då jag är företagskund där och det finns ingen som kan matcha så byter ogärna bank (men det behöver jag förstås inte berätta för banken..).
Citera
2013-12-31, 19:17
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Du har en mening i det du säger. Man var väl naiv och trodde att de dom sa var bäst för en själv eftersom man kunde noll i ämnet. Eftersom det är jag som är beslutsfattare som är det jag som får skylla mig själv och det har jag gjort. Så ni som kan, vad ska jag säga,tänka, göra för att få den bästa räntan.

Mvh

Även om det nu är sant till viss del så är Swedbank en jävla skitbank. Byt så fort som möjligt!
Citera
2014-01-01, 10:38
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Mvh

Ta kontakt med en annan bank (inget behov av att göra kreditupplysning, bara ange hur din situation ser ut och kolla ungefär var de kan lägga sig räntemässigt) och matcha sedan detta mot Swedbank.
Citera
2014-01-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ta kontakt med en annan bank (inget behov av att göra kreditupplysning, bara ange hur din situation ser ut och kolla ungefär var de kan lägga sig räntemässigt) och matcha sedan detta mot Swedbank.

Menar du då den bundna lånet som blir rörligt? Alltså inte hela lånet?
Citera
2014-01-01, 13:21
Medlem
När man binder räntan så kan man se det som en försäkring mot höga räntekostnader. Självklart så tar långivaren en viss provision på denna försäkring. Rörlig ränta kommer därför över tid alltid att vara billigast.

Det är på precis samma sätt som andra försäkringar. Man borde strunta i bilförsäkringen och köra med bara trafikförsäkring. Blir alltid billigare sett över tid, men jag kommer inte att vara bilägare i 200 år. En skada skulle få så stor inverkan på min ekonomi så att jag väljer att försäkra bilen, på precis samma sätt kan man resonera kring låsta boräntor.

Om du inte har ekonomi för att klara en fluktuerande boränta så ska du låsa delar av lånet. Om du kör helt rörlig ränta och den för tillfället är låg så bör du spara pengar så att du klarar av att räntan sticker iväg uppåt.
Citera
2014-01-01, 13:32
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Menar du då den bundna lånet som blir rörligt? Alltså inte hela lånet?

Ah, jag ser nu att du har två andra bundna lån som löper ut först om ett par år, jag missade detta. Du bör välja rörligt (3 mån) hos Swedbank så länge. Du kan i och för sig lösa in de andra bundna lånen men det kan kosta. Ta reda på hur mycket det kostar om du vill byta bank redan nu.

Märkligt att rådgivaren rekommenderade enbart bundna lån och på så lång löptid, normalt brukar de rekommendera en kombination av rörligt och bundet på kanske max 5 år.
Citera
2014-01-02, 18:10
Medlem
Du behöver inte oroa dig för det går nämligen att bryta upp pantbrev om du inte redan har flera på olika belopp vilket du troligtvis har då du har flera lån. Har man ett pantbrev som täcker den delen som nyligen blir fri så kan du förhandla om ränta med annan bank. Vi har några lånedeler på huset hos swedbank och några hos seb. Pantbrevens belopp måste dock följa lånebeloppet och så får man inte vara för högt belånad för ingen bank vill sitta med sämsta panten den dag huspriserna faller
Men ni har ju en låg belåningsgrad så det går att spela ut bankerna om den rörliga lånedelen så länge i avvaktan på att de andra lånedelarna blir fria alternativt ränte skillnadsersättning blir lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in