Citat:
Ursprungligen postat av
afnz
Hur man faktoriserar det specifika talet som i RSA challenge benämns RSA-768 ja, inte en godtycklig RSA-nyckel som är 768 bitar lång. Du kollade ju inte ens vad modulus var utan utgick ifrån att det var "RSA-768" (som i det faktoriserade talet i challengen) efter att ha sett nyckellängden och algoritmen i certifikatet.
Fast jag var ju endast ute efter P och Q i detta fall. Och i certifikatet så står det att algoritmen som användes var RSA-768, därefter så letade jag efter P och Q och återskapade en privat nyckel baserat på RSA challenge. Hur simpelt som helst att förstå detta. Detta är ingen tråd där jag ska förklara i detalj hur RSA fungerar, utan syftet med det inlägget var endast att man kan skapa en privat nyckel för att få fram klartext ur en nätverksström.
Jag är långt ifrån ett kryptografiskt geni, men jag har en förståelse för att P och Q inte är bestämda förutom i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
afnz
Det tillsammans med att du börjar svamla om att talen skulle vara förutbestämda (av NIST) och som källa länkar till RSA challenge gjorde att man började undra om du vet vad du pratar om.
Nä, jag erkände mitt fel att talen skulle vara bestämda av NIST. Det var ett ärligt misstag. Men svamlar det gör jag ju inte, du läste inte ens hela inlägget där jag tillochmed säger att P och Q var bestämda och därför är det möjligt att skapa den privata nyckeln. Hur kan man ens missförstå mig på den punkten?