Islay är ganska många timmar bort om ni inte tar flyget förstås. Men annars är just Islay ett väldigt smidigt resemål för en whiskynörd. 8 destillerier på en "liten" ö, kan inte bli mycket bättre!
Har för mig att bussresan från Glasgow till Kennakraig tog ca 4h och färjan över ungefär 2h. Så en dagstripp gör du inte. Men väl ute på Islay så är det inte långt till Campbeltown.
Runt Speyside borde det också vara ganska enkelt att hoppa mellan destillerierna, men om man planerar rundtur och provsmakning så är två destillerier nästan vad man orkar och hinner med på en dag!
3 nätter låter väldigt tight. Jag skulle nog hålla mig till Glengoyne, Auchentushan och kanske sträcka mig till att besöka Loch Lomond.
Boka hellre lite "lyxigare" rundturer och få ut så mycket som möjligt av varje besök istället för att försöka klämma in så många destillerier som möjligt är mitt bästa tips!
Jag går hellre runt i ett lagerhus och provsmakar fantastisk whisky direkt ur faten än att besöka tio halvdana destilleributiker!