Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-01-07, 10:13
Medlem
Hallå!

Jag sitter och försöker att sy ihop en resa till Skottland (3 nätter) och väl där är tanken att några whiskydestillerier ska besökas. Tanken är att ha Glasgow som utgångspunkt och att vi kan besöka Auchentoshan och Glengoyne som inte ligger så långt ifrån staden. Hyrbil är inte något alternativ för oss då vi alla vill provsmaka livets vatten. Helst vill vi (självklart) besöka Islay, men är detta möjligt (rimligt) då vi ska bo i Glasgow?

Finns det fler (andra) destillerier runt Glasgow som man inte bör missa?

Tips på bra boende, helst något mindre Inn i någon liten by precis utanför Glasgow vore önskvärt!

Andra tips mottages gärna!

//Otto
Citera
2014-01-07, 10:24
Medlem
Såg att det även går att ta sig till Aberdeen smidigt med flyg, det kanske är bättre för oss. Hela Speysideområdet öppnar väl då upp sig? Hur långt är det mellan Aberdeen och upp till alla whiskymakare uppe vid Spey? Väl där borde det väl finnas något bra och mysigt boende...

//Otto
Citera
2014-01-07, 11:01
Medlem
http://www.maltmadness.com/whisky/map/Scotland/
Citera
2014-01-07, 11:35
Medlem
Tackar!
Citera
2014-01-08, 12:04
Medlem
Islay är ganska många timmar bort om ni inte tar flyget förstås. Men annars är just Islay ett väldigt smidigt resemål för en whiskynörd. 8 destillerier på en "liten" ö, kan inte bli mycket bättre!

Har för mig att bussresan från Glasgow till Kennakraig tog ca 4h och färjan över ungefär 2h. Så en dagstripp gör du inte. Men väl ute på Islay så är det inte långt till Campbeltown.

Runt Speyside borde det också vara ganska enkelt att hoppa mellan destillerierna, men om man planerar rundtur och provsmakning så är två destillerier nästan vad man orkar och hinner med på en dag!

3 nätter låter väldigt tight. Jag skulle nog hålla mig till Glengoyne, Auchentushan och kanske sträcka mig till att besöka Loch Lomond.
Boka hellre lite "lyxigare" rundturer och få ut så mycket som möjligt av varje besök istället för att försöka klämma in så många destillerier som möjligt är mitt bästa tips!
Jag går hellre runt i ett lagerhus och provsmakar fantastisk whisky direkt ur faten än att besöka tio halvdana destilleributiker!
Citera
2014-01-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Islay är ganska många timmar bort om ni inte tar flyget förstås. Men annars är just Islay ett väldigt smidigt resemål för en whiskynörd. 8 destillerier på en "liten" ö, kan inte bli mycket bättre!

Har för mig att bussresan från Glasgow till Kennakraig tog ca 4h och färjan över ungefär 2h. Så en dagstripp gör du inte. Men väl ute på Islay så är det inte långt till Campbeltown.

Runt Speyside borde det också vara ganska enkelt att hoppa mellan destillerierna, men om man planerar rundtur och provsmakning så är två destillerier nästan vad man orkar och hinner med på en dag!

3 nätter låter väldigt tight. Jag skulle nog hålla mig till Glengoyne, Auchentushan och kanske sträcka mig till att besöka Loch Lomond.
Boka hellre lite "lyxigare" rundturer och få ut så mycket som möjligt av varje besök istället för att försöka klämma in så många destillerier som möjligt är mitt bästa tips!
Jag går hellre runt i ett lagerhus och provsmakar fantastisk whisky direkt ur faten än att besöka tio halvdana destilleributiker!

Stort tack för dina synpunkter. Jag tror mig nu ha hittat två alternativ;
1. Glasgow och besök på Glengoyne och Auchentushan fm och vidare in till Glasgow på em/kväll. En whisky/stadsresa.

2. Flyg till Aberdeen och därifrån vidare med buss till Speysideområdet. Har hittat ett, vad jag tror, bra boende i en liten by/stad vid namn Fochabers. Härifrån når man betydligt mer destillerier och kan kanske klämma in 2 besök/dag lör-sön. Kvällarna spenderas på den lokala puben! Detta upplägg gör att det blir en ren whiskyresa och inte en kombinerad whisky/stadsresa.

Vi får se vad det hela landar i. Men återigen, alla tips och synpunkter tas tacksamt emot!

//Otto
Citera
2014-01-15, 17:50
Medlem
Skit också!

Upptäckte nu att "Spirit of Speyside" (whiskyfestival) är precis under de datum som vi har bokat! Detta innebär att mycket av rundturerna på destillerierna redan är fullbokade.
Är det någon som har besökt Speysideområdet under denna festival? Ska vi försöka boka om till någon annan helg?

//Otto
Citera
2014-02-10, 11:38
Medlem
Salgouds avatar
Ni kan även ganska lätt ta er till Glenkinchie utanför Edinburgh - har inte tagit med dit ännu så vet inte hur bra turerna är, men kanske värt att kolla upp?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2292882

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in