Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-01-08, 20:45
Medlem
jockmokk15s avatar
Hej!
Nu är det så att en skidresa är återigen bokad till åre 1 vecka med polarna.
Jag har funderat på att köpa ett par skidor så att man har när man ska iväg. Men är det verkligen värt det om man åker 1gång/år? En skidhyra kostar ju ändå 1000/vecka.

Det jag har kollat på är lite skidor med bindning för runt 1500kr? eller komplett utrsutning upp till 2500kr. Kan man få ett par schyssta begagnade för det priset? Jag har hyrt alla gånger tidigare och ingen anning om märken.

Jag är rätt sugen på att köpa för jag tycker det är väldigt kul att åka. Är inget proffs men tar mig ner för backen.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

(Bor i stockholmstrakten om det är så att nån här har ett par?)
Senast redigerad av jockmokk15 2014-01-08 kl. 20:47. Anledning: Förtydligande
Citera
2014-01-08, 20:52
Medlem
lessyogets avatar
Det beror på hur du bor och hur du tar dej till Åre eller liknande om man åker tåg kan säker många betala lite extra för att slipa bära på ett par skidor. Eller om man har trångt i bilen på väg upp.
Även att ha ett par skidor hemma om du bor trångt kanske det inte är jätte roligt att ha ett par skidor som står i vägen 346 dagar om året.
Men det billigaste i längden är helt klart att köpa ett par.
Sen tillkommer lite extra jobb om man har egna dom ska vallas, slipas med mera som du bör tänka på.
Senast redigerad av lessyoget 2014-01-08 kl. 20:57.
Citera
2014-01-08, 21:03
Medlem
BubbleRabbits avatar
Jag hade kört på hyra. Åker du så pass lite så är de mest i vägen.
Citera
2014-01-08, 21:03
Medlem
jockmokk15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lessyoget
Det beror på hur du bor och hur du tar dej till Åre eller liknande om man åker tåg kan säker många betala lite extra för att slipa bära på ett par skidor. Eller om man har trångt i bilen på väg upp.
Om man bor trångt kanske det inte är jätte roligt att ha ett par skidor som står i vägen 346 dagar om året.
Men det billigaste i längden är helt klart att köpa ett par.
Det där är sant men det är inga problem för mig. Tycker mest det vore kul att ha ett par egna men vet ej om det är värt att köpa en utrsutning för en så liten peng? Hur ofta behöver köpa nytt? har ingen anning om skötsel av skidor heller.
Citera
2014-01-08, 21:06
Medlem
ps870s avatar
Hyr. Du får ny bra utrustning. Gillar du den inte kan du enkelt byta till andra skidor/ pjäxor
Citera
2014-01-08, 21:07
Medlem
Jag hyr. Då har man alltid tillgång till bra skidor m.m. Ett år är lång tid emellan och det är guld värt slippa förvara skidorna, ha dem med sig på den långa resan och så vidare.

Undantaget kan vara om man inte åker till en skidort där all sådan service finns utan tänkt sig åka till mindre ställen. Då är det bäst att köpa egna skidor.
Citera
2014-01-08, 21:17
Medlem
Hestapos avatar
Hyra är mest ekonomiskt och praktiskt, du slipper frakta eländet och om något går sönder eller behöver underhållas är det bara byta ut eller lämna in.

Det finns en uppsjö av utrustning på marknaden, Blocket, bytesdagar lokalt, secondhandmarknader och nu finns det säkert redan på rean om du vill lägga pengar på att få en egen utrustning.

mvh
Citera
2014-01-08, 21:17
Medlem
jockmokk15s avatar
Jo ni kanske har rätt..
Men vore kul att ha ett par egna. Sen bekvämt också, att ha ett par pjäxor som passar mig och skidor som jag lär mig åka i.

Men ska kika lite. Om någon har tips på en bra begagnad skida så är jag tacksam.
Citera
2014-01-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockmokk15
Jo ni kanske har rätt..
Men vore kul att ha ett par egna. Sen bekvämt också, att ha ett par pjäxor som passar mig och skidor som jag lär mig åka i.

Men ska kika lite. Om någon har tips på en bra begagnad skida så är jag tacksam.

Köp ett par bra pjäxor som du känner dig bekväm med, sedan kan du ju hyra skidorna och stavarna!

Själv åker jag på ett par gamla Rossignol Bandit B3 som jag köpte på Blocket för 2500kr inkl. ett par fula pjäxor fem år sedan som jag är nöjd med, men det är för att jag utöver fjällveckan tar mig till närliggande hemmabacke några gånger per år och då slipper köa med 100 Danska amatörer för att hyra för några timmars åkning!

Se även forum med köp och sälj på http://www.freeride.se/forum/ för tips på skidor som passar din åkning!
Citera
2014-01-08, 21:45
Medlem
carlpetersen73s avatar
Hyr. Du får bättre grejer än de du tänkt dig för din budget, och dina "nybörjarskidor" vill du inte ha efter ett tag då du blir bättre åkare hela tiden. Skönt också att slippa bry sig när någon kör över dom i liftkön, eller när kanterna börjar bli slöa. Eller när du råkar köra över en sten som repar undersidan. Du får dessutom hyrskidornas bindningar testade och inställda efter just dig, varje år. Och SÅ kul är det inte att ha ett par skidor stående ett par år, eller att släpa både på dom och pjäxor under resan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in