Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-15, 13:14
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OIS
Den nya tjejen har dock en tendens att vilja rätta mig. Hon kan sitta och jobba med något jag pillat i, för att i nästa sekund ropa tvärs över kontoret att jag gjort något "fel".
Jag har däremot inte det behovet, trots att jag sett fel hon gjort.

Hur ska jag agera?
Det första du ska göra är förstås att mellan fyra ögon ta upp detta med henne.

Föreslå att ni, om ni hittar något som behöver rättas till i varandras utförda arbete, tar detta med varann istället för att involvera hela arbetsplatsen. Det är troligtvis inte lämpligt att störa era arbetskamrater med sådant som ni två kan hantera tillsammans på egen hand. Det gäller förstås även eventuella fel som du hittar i hennes arbete.

Sköter du detta på rätt sätt så upphör detta beteende redan här.
Citera
2014-01-15, 17:06
Medlem
Malkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OIS
De flesta cheferna på företaget är kvinnor som anställer andra kvinnor. Det är väl någon grej de har för sig:/

Seriöst. Byt jobb!
Citera
2014-01-15, 17:18
Medlem
MrsDiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Det första du ska göra är förstås att mellan fyra ögon ta upp detta med henne.

Föreslå att ni, om ni hittar något som behöver rättas till i varandras utförda arbete, tar detta med varann istället för att involvera hela arbetsplatsen. Det är troligtvis inte lämpligt att störa era arbetskamrater med sådant som ni två kan hantera tillsammans på egen hand. Det gäller förstås även eventuella fel som du hittar i hennes arbete.

Sköter du detta på rätt sätt så upphör detta beteende redan här.
THIS

Detta är verkligen det bästa du kan göra. Jag gillade plainvillas förslag men det kommer med stor sannolikhet bara leda till trubbel för dig. Ta upp det med henne och har pondus när du säger det så att hon i framtiden får mer respekt för dig. Men behåll vänskapen, man väljer sina strider!
Citera
2014-01-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakigtalias
Är det inte precis det man gör om man tar upp en sådan här sak på ett personalmöte? Bättre att kommunicera direkt?

Mycket möjligt. Kan dock vara så att uppriktig kommunikation inte biter på henne. Ingen människa gillar kritik då det innebär att man har fel. Något människan faktiskt kan döda för.
Tyvärr ser jag risken att hon vänder detta och kontrar med härskarteknik.
Förövrigt så är det precis härskarteknik hon sysslar med och folk som gör detta brukar vanligtvis beté sig helt oförstående när de konfronteras. Har hon då planterat känslor i TS att "hon har rätt och han har fel" så kan hon här ha ett överläge.
Citera
2014-01-15, 22:46
Medlem
hobbykonsts avatar
Har lärt mig nu på senare tid att säg ifrån, dokumentera hennes brister om hon missköter sitt jobb. Var öppen i dialog och snacka inte en massa skit. Det är sådana som snackar mest skit och påpekar andras misstag hela tiden som blir hatade på en arbetsplats
Citera
2014-01-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Någon som vet om att han/hon jobbar hårt och vet att det syns och uppskattas har inget behov av att trycka ner andra. Gissningsvis känner hon någon form av osäkerhet och använder dig för att maskera detta.

Grattis Det är här du har hennes svaga punk - blottan i hennes armering som du skall skjuta på.

Hur går detta till då?
-Jo. Nästa gång ni har personal möte med den samlade gruppen. Ni sitter med era kaffekoppar på måndagsmötet och chefen frågar "Är det någon som har något att ta upp?" Då säger du:
Ja jag har en sak att säga. Jag vore tacksam om du XX slutade upp med att öppet kritisera mig inför mina kollegor. Vi gör alla misstag inklusive du [PAUS], men JAG har inget behov av att visa upp dina brister för att ställa mig i bättre dager. Skulle du vara vänlig att sluta upp med det

Om du inte krossar din fiende i ett sådant här läge kan du lika gärna lägga av. Vad som är avgörande här är att du levererar detta med samma trygghet, övertygelse och självsäkerhet som denna tjejen försöker dölja i sig själv. Tala kraftigt och med eftertryck, peka med hela handen och vik för fan inte undan ögonen. När du öppnar käften så sticker du kniven i hennes, med ditt budskap rätt levererat så vrider du om långsamt om kniven och låter samtidigt de övrigas nya uppfattning hänga henne i.

Gör det här, skulle vara så slagkraftigt. Hur länge har du kvar innan du blir fast? Jag tycker dock du ska göra det nu på måndag, var redo med flera exempel på sådana situationer som du beskrev..
Citera
2014-01-18, 10:17
Medlem
"Kan du vara snäll och inte ropa över hela kontoret"

"Varför tycker du så?"

"Hur menar du?"

Jag förespråkar att säga ifrån på plats. Om du själv vill visa hänsyn till henne så tar du henne ensides och talar om för henne hur du upplever det hela och hennes beteende och hur du finner det kränkande.

Detta gör du rak i rygg och med en stadig blick i ögona. Kan du projicera en tillräcklig bestämdhet i saken skulle många kvinnor vika för den blicken och inför sitt egna kön.

Är detta någon typ av psykopat du har att göra med så fortsätter du att säga ifrån inför gruppen när det sker på ett snyggt vis. Du använder frågor som försvar, endast. När hon säger något dumt svar det är då du säger "Ahaaa.... " och viker dig. Du behöver inte ens himla med ögona, du kan se snäll ut på ett broderligt omhändertagande vis när du tittar på henne och säger "Ahaaa...". På det viset har du reducerat henne till något man tycker synd om. Du blir chefsmaterial.

GL hf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in