• 5
  • 6
2021-09-18, 19:13
Medlem
TheMentalitas avatar
En gång i veckan bara låter lite väl men jag kanske missuppfattar.
Annars diggar jag låg volym/hög intensitet på viset som Jordan Peters lär ut. Har kört på det ett tag och gillar det skarpt, är i regel 2 set per övning där ett är s.k loadingset 6-9 reps sedan ett backoff set runt 10-15 reps. Och att man alltid ska göra progression (antingen mer reps elller öka vikt ).
Så kör rätt många framstående speciellt i staterna och UK.

Men då är ju själva grejen att man ska kunna träna samma muskel igen inom några dagar. Och att när man väl har sina få set då är man väldigt bra uppvärmd och mentalt förberedd att ge allt. Det är en svår omställning för någon som är van att köra typ 4x10 på allt för man tar det ju till failure vilket är rätt psykiskt utmattande (men förbannat roligt enligt mig).

Ska man vänta en hel vecka till nästa pass kan man ju ha mer volym tänker jag.
Senast redigerad av TheMentalita 2021-09-18 kl. 19:17.
Citera
2021-11-21, 11:22
Medlem
Har redan fått bra resultat av träningen efter bara ett pass i veckan. Större armar och ben vad jag kan se, men framför allt starkare i rygg och knän. Pullups som jag gör någon gång ibland när jag passerar stången här hemma, har blivit lättare. Jag gör dock bara en eller två, ett par gånger i veckan mest bara för att. Jag är stor och tung så jag klarar inte fler såvida jag inte fuskar mer formen.
Jag har dock bytt till ett över- och underkropp-schema eftersom det blir alldeles för intesivt numera att träna benen tillsammans med överkroppen. Det gick i början men nu är jag helt förstörd efter ett set med knäböj eller benpress. Jag kanske har lärt mig att ta ut mig mer nu? Jag har väldigt svårt att jag skulle se en 100%-ig resultatförbättring om jag skulle träna kroppen dubbla pass i veckan. Skulle jag jag se en 50% ökning så skulle jag faktiskt inte tycka det var värt det heller.
Lite svårt att veta hur mycket starkare jag blir eftersom mitt fokus ligger i att ta mig till failure och "inroada" musklerna så mycket som möjligt. Repetitionerna är bara ett mått och jag har ofta svårt att komma ihåg hur många reps jag gör. ibland är det lättare att räkna TUT istället.
Fruktansvärt gött att köra såhär. Fort in fort ut, stor flexibilitet i vilka övningar jag kör och ingen stress om siffror och vikt. Minimal journalföring, fast det borde jag kanske prioritera mera.
Citera
2024-07-19, 00:49
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Man blir helt spyfärdig och skiter nästan på sig faktiskt. Panik uppstår, men man lär sig fullfölja tills man verkligen når muskulär failure.
[...]
Fråga gärna på om du vill veta mer detaljer.
Är det någon som har skitit på sig eller spytt när de kört HIT? Frågan ställd till envar som läser och inte enbart till den som skrev detta för flera år sedan.
Citera
2024-07-29, 14:51
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Första 2 åren, otroligt bra faktiskt. Tänker dock inte så mkt på kosten, försöker bara få en insulinspike efter träningen och tar en proteindrink typ åsså vanlig mat. Thats it. Äter ganska stenåldersmässigt förutom efter träningen, men det är ju inte så ofta haha. Men det hjälper.

Ökade minst 10 kg i vikt och fettprocenten va faktiskt nån % lägre. Efter 2 år tog jag en paus pga en arbetsskada, men sen klev jag på det igen och ökade ungefär i samma takt. Är snart tillbaka i mitt forna bästa jag. Få se hur långt det håller. Jag har iaf ökat bättre än vänner som tränar vanligt. Ganska mycket mer än vissa, speciellt i styrka.

Skillnaden mellan vanlig träning och denna är att du får inte samma halt lr stopp på samma sätt (när man når en platå) Vanligtvis är det mkt svårare att öka när du tränar vanligt efter nåt år. Men ser du till att hela tiden öka belastningen, och därför intensiteten så ökar du när du förlänger vilan. Det är faktiskt så enkelt. Visst går det lite segare här efter ett tag, det är väl biologiskt, men inte alls på samma sätt. Men bara man lyckas öka intensitet unisont med antal vilodagar så flyter det på relativt jämnt. Tillslut vilar man upp mot 2 veckor... ja det är helt sjukt men sant!

Men det tar tid att komma så långt. 3 ggr i veckan första månaderna är nog helt ok, eftersom man inte blivit så stark etc. Sen kliver man ned på 2 ggr i veckan, och sen ökar antal dagar vila, och tillslut tränar man en gng veckan och sen var 10e dag etc. Man ökar i styrka och vikt otroligt bra iaf. Man ska i princip öka antingen i antal reps eller i vikt varje pass, vilket inte är problem om du gör rätt. Oftast är det pga för lite vila, det ska man alltid ha som nyckelåtgärd, alltså hellre mer vila än för lite. Är man osäker, vila alltid 1-2 dag extra.

Men då har man kommit långt, förmodligen efter några år. Då liknar inte träningspassen ett skit längre. Jag har tex så mycket vikt på pull uppsen eller dipsen att det nästan ser löjligt ut. Kör sakta och strikt. Har blivit otroligt stark i dessa. Jag verkligen känner hur jag tränar varenda muskel i överkroppen när jag kör dessa. Lägg till tunga marklyft och knäböj och du har hela jävla kroppen komplett tränad.

Men man kör extremt sakta, 4 sek upp, paus i botten/toppläge och 4 sek ner. 6-8 reps, lite mer på knäböj, men det är ingen lek. Man blir helt spyfärdig och skiter nästan på sig faktiskt. Panik uppstår, men man lär sig fullfölja tills man verkligen når muskulär failure.

Sen kan man slänga av lite vikt och köra nån rep till. Eller vila 10 sek innan man kör sista, men då måste man vara försiktig för då kan det krävas mycket mer återhämtning.

Efter några månader så lär man känna kroppen och veta ungefär när man är fräsch till nästa gng. Det är ALLTID mer vila om gäller än man tror. Kan inte poängtera detta nog. Lär du dig det, samtidigt som du lär dig att verkligen gå till muskulär failure så garanterar jag dig att det kommer hända grejer!

Fråga gärna på om du vill veta mer detaljer.

MVH - Red

Svarar på ett gammalt inlägg men då tråden blivit aktiv på nytt så vill jag flika in med att jag har gått över till denna metod jag med.

Jag har blivit äldre nu, jobbar mer och har svårt att få tid över till de träningspass jag alltid varit van vid. Var tvungen att komma på en lösning och har fixat det så att jag tränar endast en muskelgrupp per pass, 4 sek upp och 4 sek ned. Jag ligger dock på 6-8 set per muskelgrupp (beroende på vilken muskelgrupp jag tränar).

Däremot tränar jag 2 muskelgrupper per dag. Ett pass morgon och ett pass kväll.
Tycker det fungerar alldeles utmärkt och det känns som att jag får mer ut av träningen för varje muskelgrupp och bäst av allt, jag har mer tid åt annat efter jobbet.
Citera
2024-07-30, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Svarar på ett gammalt inlägg men då tråden blivit aktiv på nytt så vill jag flika in med att jag har gått över till denna metod jag med.

Jag har blivit äldre nu, jobbar mer och har svårt att få tid över till de träningspass jag alltid varit van vid. Var tvungen att komma på en lösning och har fixat det så att jag tränar endast en muskelgrupp per pass, 4 sek upp och 4 sek ned. Jag ligger dock på 6-8 set per muskelgrupp (beroende på vilken muskelgrupp jag tränar).

Däremot tränar jag 2 muskelgrupper per dag. Ett pass morgon och ett pass kväll.
Tycker det fungerar alldeles utmärkt och det känns som att jag får mer ut av träningen för varje muskelgrupp och bäst av allt, jag har mer tid åt annat efter jobbet.

Finns inget som tyder på att den excentriska fasen skulle vara mer givande, alltså att sänka vikten sakta, fick för mig det för ett tag sedan och började köra väldigt sakta excentrisk och explosiv koncentrisk, visst känns det bra och man märker att man egentligen inte använder muskeln alls mycket under den excentriska fasen när man saktar ner men finns som sagt inget som tyder på att det skulle bygga mer muskler än att bara kontrollera vikten i vettig takt, sedan sparar du väl ingen tid på det? Eller menar du att du kör ett pass varannan vecka?

I slutändan är det mekanisk spänning (ofrivilligt nedsaktande utav repsen) till eller nära failure samtidigt som man producerar maximal kraft som bygger muskler.

Angående mentzer hade han väl delvis rätt, låg volym högre intensitet är bättre men han gick ju till en enorm överdrift på slutet där han ansåg att 1 set i veckan räckte, + lite metamfetamin på det.

Sedan är det oklart varför mentzer får all cred när det kommer till denna träningsstil då det var Arthur Jones som introducerade den och säkerligen någon innan Arthur också.
Citera
2024-07-30, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Finns inget som tyder på att den excentriska fasen skulle vara mer givande, alltså att sänka vikten sakta, fick för mig det för ett tag sedan och började köra väldigt sakta excentrisk och explosiv koncentrisk, visst känns det bra och man märker att man egentligen inte använder muskeln alls mycket under den excentriska fasen när man saktar ner men finns som sagt inget som tyder på att det skulle bygga mer muskler än att bara kontrollera vikten i vettig takt, sedan sparar du väl ingen tid på det? Eller menar du att du kör ett pass varannan vecka?

I slutändan är det mekanisk spänning (ofrivilligt nedsaktande utav repsen) till eller nära failure samtidigt som man producerar maximal kraft som bygger muskler.

Angående mentzer hade han väl delvis rätt, låg volym högre intensitet är bättre men han gick ju till en enorm överdrift på slutet där han ansåg att 1 set i veckan räckte, + lite metamfetamin på det.

Sedan är det oklart varför mentzer får all cred när det kommer till denna träningsstil då det var Arthur Jones som introducerade den och säkerligen någon innan Arthur också.
Det är väldigt tidseffektivt om inte det mest tidseffektiva.

Men det är inte det mest optimala när det kommer till massa och styrka.
Det kommer knappast som någon överraskning att den som tränar mest får bäst resultat så länge upplägget är bra.
Detta gäller i princip alla sporter, studier, osv.

Det betyder ju dock inte att man ska välja det som är det mest optimala, utan den stora majoriteten kommer få bättre resultat av att inte välja det mest optimala då det helt enkelt är svårt att genomföra.
Det är då bättre att välja något som man vet klarar av att man klarar av att genomföra för bästa resultat.

Ett bra upplägg ger sällan goda resultat om det görs halvdant.
Citera
2024-07-30, 10:46
Medlem
Man måste lyssna på sin egen kropp, inte träna oftare än man kan återhämta sig från. Jag gillar låg volym men riktig hög intensitet, börjar bli äldre och vill verkligen inte få några överansträngnings/överanvändning skador. Inte nöta sönder kroppen på gymmet.
Ett riktigt hårt set är minst lika bra som tre halvdanna
Citera
2024-07-30, 17:15
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:

Hur pass effektiv den här typen av träning är vågar jag inte uttala mig om, jag har för dålig kunskap om det. Jag håller dock med dig i att den excentriska fasen inte känns effektiv.

Att dock lyfta vikten under 4-5 sekunder tycker jag känns mer effektivt än hur jag tidigare tränade. I vissa övningar kan jag tycka att det finns större skaderisk, men så kör man ju på lägre vikter så utförandet inte blir lidande.

Tidigare träningspass för mig involverade flera muskelgrupper och mycket fler set, vilket gjorde passen långa, något jag dock tycker om. Men nu kör jag 1-2 muskelgrupper per pass och färre set, vilket för mig känns mer effektivt.
Citera
2024-12-28, 23:33
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Arthur Jones var en affärsman som försökte kränga sina nautilusmaskiner, och där fyllde HIT-träning två syften. Det första var att maskiner oftast innebär minskad skaderisk när man kör muskeln till max (failure). Det andra var att man lyckades sammankoppla varumärket Nautilus med HIT-träning, så att det nästan kunde bli synonymt; här kan man dra paralleller till Karlsson klister som i princip har blivit synonymt med superlim även om det bara är ett av flera märken. Allt det här var smart ur marknadsföringssynvinkel, men det gjorde också att Jones fick dras med att folk såg kritiskt på motiven till HIT-träning (med all rätt ska tilläggas).

Mentzer hade en mer akademisk och vetenskaplig framtoning, och tävlade dessutom i Olympia. Många menar att Arnold Schwarzenegger enbart vann titeln mot Mentzer pga. att domarna favoriserade Schwarzenegger och hans högvolymsfilosofi. Folk tyckte alltså att Mentzer egentligen var den legitima vinnaren. Det gjorde Mentzer mycket mer tillgänglig för både en bred allmänhet men också för forskare och en slags intellektuell elit inom träning.

Som en parantes vann Arnold Schwarzenegger även mot Serge Nubret om jag minns rätt, och även där ryktades det om favorisering. Nubret hade dock samma filosofi som Schwarzenegger, men mycket mer extrem då han verkligen tränade (och åt) som en häst med extremt många set.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in