Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-12-29, 18:32
  #37
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Objektivt kalibrerad är ett uttryck som jag aldrig har hört förr...

TV-apparaterna är inställda från fabrik för att ge "bra" bild i butiken. I hemmiljö är det helt annorlunda. Man kan självfallet ställa in sin TV helt manuellt utan hjälp av någon skiva. Det förutsätter korrekt färgseende och normal synskärpa.

Vill man ha lite hjälp på traven finns det olika typer av DVD-skivor där man får hjälp att ställ in sin TV.

Objektivt...eller neutralt. Ska man kalla det mittläge?
Sen är det ju så att det knappast ser likadant ut i alla hem så att påstå att en kalibrering i en affär skulle ge optimal återgivning hemma hos mig köper jag definitivt inte!
Citera
2015-12-29, 18:36
  #38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Objektivt...eller neutralt. Ska man kalla det mittläge?

Vad jag menar är att varje inställning är subjektiv även om man tar hjälp av en kalibreringsskiva (vilket man bör göra enligt min uppfattning).

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Sen är det ju så att det knappast ser likadant ut i alla hem så att påstå att en kalibrering i en affär skulle ge optimal återgivning hemma hos mig köper jag definitivt inte!

Inställning och kalibrering från butiksläge måste självklart göras i ens egen hemmiljö.
Citera
2016-01-09, 06:38
  #39
Medlem
Det vi får komma ihåg är att kalibreringen inte är tänkt för alla high-tech snubbar som gillar att ställa in och pilla runt i menyerna. Folk betalar ju för sjutton 1000kr för att få en TV hemkörd och inkopplad i dagens läge?! Jag menar va? Vem behöver hjälp med att koppla in en tv? Det är en jäkla kabel i strömmen och de andra kablarna ska kopplas som innan.
Nej, då tycker inte jag att det känns galet att betala 800-1000kr för att få bildinställningen korrekt(are), med tanke på att bild på en TV är lika vitalt som kylan i ett kylskåp
Citera
2016-01-10, 20:03
  #40
Medlem
sigurts avatar
Alltså är detta bara ett nytt påhitt av elektronikkedjorna ELLER är det en förändring i själva grundinställningarna från fabrikerna?

Man kan väl sitta och pilla med ljus och alla andra bildinställningar själv hemma tills man är nöjd?
Förstår inte varför man ska betala 1000kr för detta??
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback