Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-10, 13:35
  #24253
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Nja, mer att de tagit ett steg ifrån saudi in mot mitten. De är fortfarande mer mot assad än inte
Jag tror inte Turkiet kommer att börja samarbeta med Ryssland mot oppostionen. Däremot kan jag tänka mig att man utökar arbetet mot IS. Samtidigt får man tänka på att om Assadregimen avsätts finns det en chans/risk att landet delas upp i federala stater, och risken/chansen är stor att kurderna får en egen sådan, såsom i Irak. Ex-CIA har exempelvis sagt att han inte kan se någon lösning än en uppdelning av Syrien. Därför skulle stöd till Assad, givet att landet delas i samband med Assads avgång, ligga i Turkiets intresse eftersom man behåller Syrien som en enhetsstat. Frågan är om kurderna oavsett hur konflikten slutar kommer att gå ut från konflikten med ökad självstyre. Då hade det inte spelat någon roll för Turkiet att stötta Assad, eller i vart fall sluta stödja rebellerna.
__________________
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-08-10 kl. 14:12.
Citera
2016-08-10, 13:55
  #24254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tror inte Turkiet kommer att börja samarbeta med Ryssland mot oppostionen. Däremot kan jag tänka mig att man utökar arbetet mot IS. Samtidigt får man tänka på att om Assadregimen avsätts finns det en chans att landet delas upp i federala stater, och risken/chansen är stor att kurderna får en egen sådan, såsom i Irak. Därför skulle stöd till Assad, givet att delas i samband med Assads avgång, ligga i Turkiets intresse eftersom man behåller Syrien som en enhetsstat. Frågan är om kurderna oavsett hur konflikten slutar kommer att gå ut från konflikten med ökad självstyre. Då hade det inte spelat någon roll för Turkiet att stötta Assad, eller i vart fall sluta stödja rebellerna.

Ungefär så tror jag med faktiskt, ideal för Turkiet hade väl varit en störtning av assad och sedan ett övertagande av nusra och co
Citera
2016-08-10, 14:38
  #24255
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ungefär så tror jag med faktiskt, ideal för Turkiet hade väl varit en störtning av assad och sedan ett övertagande av nusra och co

Kan tänkas att Erdogan tänkt till lite extra om det här med kupper mot regenter, efter kuppförsöket i Turkiet.
Medverkar han i en kupp mod Assad så legitimerar han också kupper mot sig själv.

En uppdelning av Turkiet innebär Kurder vid gränsen. Starkt beväpnade också.

Tror Erdogan att det är NATO och andra allierade bakom kuppförsöket (vilket han uttryckt) kan den förda politiken mot Syrien och Assad ändras helt. Och snabbt.

Skulle exempelvis gränsen stängas har snart rebellerna ingen ammunition att strida med.
Då kan det mycket snabbt bli ett avgörande.
Citera
2016-08-10, 14:38
  #24256
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Dagens Syrien-LOL:

Hezbollah släpper handgranater med drönare i Aleppo
https://www.youtube.com/watch?v=MLnRt9CZz58

Njae det är inga handgranater utan ser ut att vara små kinesiska clusterbomber, MZD2. De användes bl a av Hezbollah i kriget mot Israel 206-2007.

Bomben är avsedd att sprängas i luften ovanför målet (DPICM). Varje bomb innehåller 300-350 stålkulor med en diameter av 3,5 mm. De två sista i klippet, vid 0:28, ser ut att sprängas på marken och blir då inte lika effektiva.


Närbild på bomberna http://syria.liveuamap.com/en/2016/9...rebels-appears

http://archives.the-monitor.org/inde...les/theme/3614

http://www.ffi.no/no/Rapporter/07-02345.pdf
Citera
2016-08-10, 15:05
  #24257
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ungefär så tror jag med faktiskt, ideal för Turkiet hade väl varit en störtning av assad och sedan ett övertagande av nusra och co
Nej, Erdogan har nog intresse av att störta Assad, han uttalade ju strax före kuppförsöket att han ville förbättra relationerna med Assad. Jag tror fortfarande att det kanske var den främsta anledningen till kuppförsöket.

Ryssland verkar kunna förmå Turkiet att upphöra med stödet till terroristerna och eftersom det stödet har varit IS' livlina, så skulle det betyda oerhört mycket. Om Turkiet börjar hindra terrorister att ta sig över gränsen skulle nog kriget ta slut ganska fort.
De pratar om militärt samarbete, som kan betyda väldigt mycket och utbyte av underrättelser. Det låter väldigt lovande!

Jag skulle tro att Washington-administrationen är bekymrade nu.
Citera
2016-08-10, 15:10
  #24258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, Erdogan har nog intresse av att störta Assad, han uttalade ju strax före kuppförsöket att han ville förbättra relationerna med Assad. Jag tror fortfarande att det kanske var den främsta anledningen till kuppförsöket.

Ryssland verkar kunna förmå Turkiet att upphöra med stödet till terroristerna och eftersom det stödet har varit IS' livlina, så skulle det betyda oerhört mycket. Om Turkiet börjar hindra terrorister att ta sig över gränsen skulle nog kriget ta slut ganska fort.
De pratar om militärt samarbete, som kan betyda väldigt mycket och utbyte av underrättelser. Det låter väldigt lovande!

Jag skulle tro att Washington-administrationen är bekymrade nu.


Är en sak vad de säger och en helt annan vad de verkligen gör.
Jag tror fortfarande att om erdogan ser en chans att avsätta assad och få dit rebellerna som han har finansierat/sett mellan ögonen med tror jag han tar det.

Att han nog vill ha ett ökat samarbete mot isis är inget som motsäger något av ovanstående.
Citera
2016-08-10, 15:38
  #24259
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Är en sak vad de säger och en helt annan vad de verkligen gör.
Jag tror fortfarande att om erdogan ser en chans att avsätta assad och få dit rebellerna som han har finansierat/sett mellan ögonen med tror jag han tar det.

Att han nog vill ha ett ökat samarbete mot isis är inget som motsäger något av ovanstående.
Relationerna mellan USA och Turkiet började krisa för flera månader sedan och det var då planerna på en kupp började ta form och Erdogan å sin sida uttalade att han ville ha bättre relationer med Syrien, jag tror inte att det var tomma ord.

Erdogan har fått ta mycket kritik för sitt stöd till terroristerna och när sedan USA började samarbetet med kurderna, så fick han helt enkelt nog. Han hade gjort en massa skitjobb åt USA och nu svek de honom och sedan kom dessutom kuppförsöket. Erdogan vänder sig mot Ryssland, därför att han fått USA till fiende. Det är USA (och Israel) som velat få bort Assad, mig veterligen har väl inte Erdogan varit så entusiastisk för det.

Turkiet befinner sig fortfarande i kris och att Erdogan då skulle ägna sig åt planer på att störta Assad finner jag uteslutet. Han har nog fullt upp med att hålla samman landet och avvärja eventuellt nya kuppförsök. Jag tror också att han vill bli av med terroristerna på sitt territorium och därför tjänar han själv på att samarbeta med Ryssland.

Sedan tror jag inte att Erdogan har finansierat terroristerna, han och svärsonen har väl snarare tjänat pengar på oljehandeln med IS.
Citera
2016-08-10, 15:42
  #24260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Relationerna mellan USA och Turkiet började krisa för flera månader sedan och det var då planerna på en kupp började ta form och Erdogan å sin sida uttalade att han ville ha bättre relationer med Syrien, jag tror inte att det var tomma ord.

Erdogan har fått ta mycket kritik för sitt stöd till terroristerna och när sedan USA började samarbetet med kurderna, så fick han helt enkelt nog. Han hade gjort en massa skitjobb åt USA och nu svek de honom och sedan kom dessutom kuppförsöket. Erdogan vänder sig mot Ryssland, därför att han fått USA till fiende. Det är USA (och Israel) som velat få bort Assad, mig veterligen har väl inte Erdogan varit så entusiastisk för det.

Turkiet befinner sig fortfarande i kris och att Erdogan då skulle ägna sig åt planer på att störta Assad finner jag uteslutet. Han har nog fullt upp med att hålla samman landet och avvärja eventuellt nya kuppförsök. Jag tror också att han vill bli av med terroristerna på sitt territorium och därför tjänar han själv på att samarbeta med Ryssland.

Sedan tror jag inte att Erdogan har finansierat terroristerna, han och svärsonen har väl snarare tjänat pengar på oljehandeln med IS.


Hur du har missat att Turkiet har varit tydliga med att de vill få bort assad genomgående under krigets gång vet jag inte.

Han vill nog få bort isis ifrån sitt närområde men det är inte samma sak som att han slutar stödja rebeller.
Citera
2016-08-10, 15:45
  #24261
Medlem
there are reports that some Saudi military advisers are encircled in eastern Aleppo. This is one of the arguments for desperate attacks by jihadists to lift the siege. Jabhat Fateh al-Sham and allies spent a major part of its arms and equipment to capture the Ramouseh Artillery Base and a part of the 1070 Apartment Project. However, they were not able to develop the success. The Syrian government forces’ superiority in artillery and air power player a crucial role in this.

The initial militant striking force in southwestern Aleppo was estimated as about 5000 fighters. Now, they have only a half of this number. The jihadists need to regroup forces, but this leads to withrawal from other sectors of the frontline as northern Latakia. Considering Jabhat Fateh al-Sham has some 20,000 fighters, the group is not able to operate successfully in various hot points at the frontline.

https://southfront.org/situation-in-...le-for-aleppo/

Overview of Military Situation in Aleppo City on August 10
https://southfront.org/military-situ...-on-august-10/
Citera
2016-08-10, 16:31
  #24262
Medlem
Tillssons avatar
Turkiets utrikesminister Mevlut Cavusoglu har idag talat till journalister på det statligt ägda Anadolu Agency i Ankara.

Han sa att efter gårdagens möte mellan Erdogan och Putin kommer nu möten att hållas på ministernivå med start idag i S: t Petersburg. I stort handlade talet om alla delar av förbindelserna som skall återupptas. I sitt tal uttrycker han i vissa delar missnöje med NATOs agererande i vissa frågor.

Beträffande Syrien sa han att båda regeringarna är överens om att införa en vapenvila, humanitärt bistånd och finna en politisk lösning.

Citat:
"Det kan finnas olika tankar om hur man ansöker om eldupphör", sade han. "Vi vill särskilt inte ha attacker som skadar civila. Vi också godkänner inte angrepp på den moderata oppositionen i Syrien. Vi är också mot belägringen av Aleppo."

Jag får en känsla av att de ekonomiska och politiska skälen till ett fortsatt samarbete överväger. Ingen av parterna vill att syrienkrisen ska förlama det fortsatta närmandet. Både Turkiet och Ryssland har drabbats hårt av de sanktioner som Ryssland införde efter nedskjutningen förra året. Erdogan närmar sig öst och fjärmar sig från väst? Tappar USA på detta? Ja det sista USA vill är väl att Turkiet skall ingå allians med ärkefienden Ryssland. Skall Turkiet lämna NATO?

Hur de skall lösa syrienkrisen känns som en separat fråga de inte vill ha som första fråga.

http://aa.com.tr/en/politics/turkey-...-russia/625918
Citera
2016-08-10, 16:46
  #24263
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Hur du har missat att Turkiet har varit tydliga med att de vill få bort assad genomgående under krigets gång vet jag inte.
Jag menade att Turkiet inte har varit den främste pådrivaren att få bort Assad.

Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Han vill nog få bort isis ifrån sitt närområde men det är inte samma sak som att han slutar stödja rebeller.
Ryssland kräver uppenbarligen att Turkiets hållning gentemot terroristerna i Syrien ändras. Vad det konkret innebär, återstår att se. Militärt samarbete kan ju innebära mycket.
Citera
2016-08-10, 16:48
  #24264
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Skulle exempelvis gränsen stängas har snart rebellerna ingen ammunition att strida med.
Då kan det mycket snabbt bli ett avgörande.


Å där kom den ja:
Citat:
Bab al-Hawa bordercrossing has been closed by Turkish Government

https://twitter.com/sayed_ridha/stat...71115624341504
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in