2019-03-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Mrkoll.se har något samarbete med Lexbase-sajten. Att de skulle ha något att göra med Ratsit håller jag för uteslutet. De har troligtvis begärt ut en kopia av folkbokföringsregistret från Skatteverket, eller erhållit den av människorna bakom Lexbase.

Du kan publicera precis allt med ett utgivningsbevis. Brott som du kan göra dig skyldig till i och med publiceringar är hets mot folkgrupp och förtal, för att ta två exempel.

Sjukvårdssekretessen i Sverige är väldigt stark så du behöver inte oroa dig att något sådant kommer publiceras. Hur Sveriges lagar och offentlighetsprincip ser ut om 100 år vet vi dock inte.

Det kommer fler databaser som dessa, var så säker. Att sitta och bläddra bland papper eller ringa samtal till myndigheter dagtid för att få information börjar tillhöra stenåldern.

Jo med modernisering känns det logiskt att myndigheter går ifrån papper till databas. Kan dock se en viss skillnad mellan att elektroniskt kunna begära offentlig handling ifrån ansvarig myndighet gentemot att privata aktörer skapar databaser som i sin tur är öppen för indexering av sökmotorer för att maximera träffar och lönsamhet.

Motsvarigheten för detta beteende på papperstiden bör vara att stå och uggla vid tingsrätten för att begära ut offentlig handlingar, ta tusen kopior och försöka kränga dom till förbipaserande på stan.

Att regeringen i sin tur uppenbarligen är okej med situationen gör ju att man blir lite nyfiken på vad nästa stora integritetsutmanande databas skulle kunna vara ^^
Citera
2019-03-21, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Googlar jag på mitt namn så dyker Lexbase högst upp bland topp tre i resultatsökningen på grund av ett skitbrott jag fått strafföreläggande på. På grund av all elände som en sådan "uthängning" medfört så har jag funderat på att byta namn. Någon som vet ifall ett eventuellt nytt namn kommer uppdateras även i Lexbase?

Eller har någon tips/råd på vad man kan göra för att försvinna från Lexbase, eventuellt få ner resultatet från lexbase som dyker upp på google, åtminstone till sida 2. Har dagligen under ca 1 månads tid surfat in på alla typiska sidor som brukar komma upp på en typisk namnsökning, såsom hitta.se, ratsit, facebook etc. Jag har googlat på mitt namn och öppnat samtliga sidor i resultatet förutom Lexbase, i ett försök att få ner Lexbase i google-resultatet, men det har ej funkat.

Ett sätt att "tvätta bort" negativ publicitet är att överrösta den med annan, positiv information. Skapa konton i ditt namn på alla pk-sidor du kan hitta såsom facebook, twitter, instagram, linkedin, familjeliv, blogg.se osv.. Samt se till att du är aktiv på dessa konton. Dessa sidor indexeras högt upp av google och kommer att knuffa ner lexbase längre ner i google-resultatet.
Citera
2019-04-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Nu har jag aldrig blivit dömd för någonting och därför ej heller ligger i några brottsregister, men nog skulle jag vilja veta vem som snaskar i mitt privatliv genom att få namnet på den som snokar, utom polisen förståss.

Lite gammalt inlägg men...
Det går under offentlighetsprincipen så det är ju således allmänna handlingar. Hade det varit så smart (och säkert) verkligen att skicka hem personuppgifter på den som "snokar" till en potentiellt farlig yrkeskriminell?
Senast redigerad av B-lle 2019-04-16 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in