Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-25, 13:55
Medlem
Mina källor till detta är en frimurare själv, en artikel på nätet där en frimurare avslöjar detta (tyvärr nu borttagen) och Roger Karsten Aase (var norsk frimurare i 15 år och vill nu avslöja att frimureriet är en sekt)säger i sin bok.

I det register som Roger Karsten förde i sin loge så hade fanns vissa bröder under kategori L. Detta var bröder som logen inte skulle sända kontingentkrav till. Det var de som inte betalt på tre år eller skulle mota kontingentkrav på grunder som ordförandemästaren (ledare för respektive loge) för logen besstämt själv. Det kunde vara bröder som inte följt de direktiv som de fått av sin ordförande mästare eller bröder som brutit mot sina löften till Frimureriet. Det var även bröder som INTE ville av någon anledning ville vara med i den offentliga Frimurar matrikeln.

Källa: Frimurerenes hemmeligheter: Fortalt fra innsiden av Roger karsten Aase, sida 270

Finns det någon som kan verifiera detta att en frimurare inte behöver vara med i den offentliga frimurarmatrikeln?
Citera
2014-02-14, 10:56
Medlem
anjoh66s avatar
Flyttar denna till forumet om frimureri.
//MOD
Citera
2014-02-18, 10:44
Medlem
Jungles avatar
Tyvärr, men inget förvånar mig det är några onda jävlar!
Citera
2014-02-18, 11:24
Medlem
Frågan har redan berörts i andra trådar så det är ingen stor sak. Med tanke på hur tjock matrikeln är, gissar jag att mer än 99% står med.

Det intressanta är kanske skälen till varför man inte vill stå med. Det är inte att dem som är ledande i samhället försöker dölja att de är frimurare, som en del av "Den Stora Konspirationen".

Det vet jag, eftersom jag under det sista året som jag arbetade i riksdagen kollade vilka i regeringskansliet och i riksdagen med partibakgrund som är medlemmar och de är alla med i matrikeln, med ett undantag. De som står med är Billström, ett par-tre tjänstemän i regeringskansliet, en handfull riksdagsledamöter, någon tjänsteman i ett av partiernas riksdagskansli. Utöver det finns det enstaka opolitiska tjänstemän i regeringskansliet som är frimurare, möjligen också i riksdagsförvaltningen, men det är inga större skaror.

(Att det inte är fler är en direkt spegling att det inte finns så många bekännande kristna män i världens mest avkristnade land, och det är ett fåtal av av dessa som går med i SFMO. Tyvärr!)

Och efter att ha gått på loger i Stockholm i 15 år, så kan jag också konstatera att alla dem som jag har mött som inte har partikoppling och som är "kända" också står med i matrikeln.

Undantaget är en person som då arbetade i regeringskansliet men idag inte längre gör det. Han valde bort att stå med eftersom han var passiv medlem och inte hade varit på loge på många år och jag tror att han sedan dess helt lämnat orden. Känner även till ett annat fall: gemensamt för båda är att det är personer som i princip är vilande medlemmar.

D.v.s. man väljer att inte stå med eftersom man inte känner sig så berörd av verksamheten och inte vill svara på andras frågor om det, just eftersom man inte ser sig som en representativ medlem som kan svara på hur det är nu. Inte som en del av att mörka "den stora konspirationen".
Senast redigerad av jonar242 2014-02-18 kl. 11:27.
Citera
2014-12-15, 13:11
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
........
Undantaget är en person som då arbetade i regeringskansliet men idag inte längre gör det. Han valde bort att stå med eftersom han var passiv medlem och inte hade varit på loge på många år och jag tror att han sedan dess helt lämnat orden. Känner även till ett annat fall: gemensamt för båda är att det är personer som i princip är vilande medlemmar.

D.v.s. man väljer att inte stå med eftersom man inte känner sig så berörd av verksamheten och inte vill svara på andras frågor om det, just eftersom man inte ser sig som en representativ medlem som kan svara på hur det är nu. Inte som en del av att mörka "den stora konspirationen".
När tydligen regeringskanslis och utskotts medlemmar kan få fria inträden i valfria intresseorganisationer och studiecirklar mot en viss rapportskyldighet om ledande stämningar i gruppen så är detta självklart en möjlighet även för socialpoliser i hemlig verksamhet. Det räcker då med en enda infiltratör eller att en procent bland frimurarna uppträder med auktoritativ agenda på detta sätt för att eliminera stormästaren som fortsätter i god tro utan att någon som helst makt eller koll på vad som sker.
Citera
2014-12-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
När tydligen regeringskanslis och utskotts medlemmar kan få fria inträden i valfria intresseorganisationer och studiecirklar mot en viss rapportskyldighet om ledande stämningar i gruppen så är detta självklart en möjlighet även för socialpoliser i hemlig verksamhet. Det räcker då med en enda infiltratör eller att en procent bland frimurarna uppträder med auktoritativ agenda på detta sätt för att eliminera stormästaren som fortsätter i god tro utan att någon som helst makt eller koll på vad som sker.

Eliminera stormästaren? Menar du att det finns en komplott att mörda Anders Strömberg?
Citera
2014-12-15, 15:01
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Eliminera stormästaren? Menar du att det finns en komplott att mörda Anders Strömberg?
Nej hur kan du tro att jag skulle tro något sådant? En ledare måste ju elimineras så att ingen märker det eller att någon annan får skulden om det skall vara någon vits. En vanlig rektor, VD eller stormästares inflytande kringgärdas som regel utan att de ens själva märker något.
Citera
2014-12-15, 16:29
Medlem
Citat:
Nej hur kan du tro att jag skulle tro något sådant? En ledare måste ju elimineras så att ingen märker det eller att någon annan får skulden om det skall vara någon vits. En vanlig rektor, VD eller stormästares inflytande kringgärdas som regel utan att de ens själva märker något.

Citat:
Ursprungligen postat av Ordens Allmäna Lagar
TREDJE KAPITLET Ordens organisation 1 § Ordens Stormästare (OSM) är Ordens högste styresman. Han fattar ensam de beslut som rör Ordens verksamhet och mål. Ordens firma tecknas av Ordens Stormästare samt Ordens sigillbevarare och kansler (OSK) gemensamt.

Lite svårt att kringå enligt min mening.
Citera
2014-12-15, 17:29
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Lite svårt att kringå enligt min mening.
I den psykologiska krigföring som nya staten låter pågå är det ingen som helst svårighet att kringgå en sedan gammalt säkert inringad organisations ledare.
Citera
2014-12-15, 20:12
Medlem
Citat:
I den psykologiska krigföring som nya staten låter pågå är det ingen som helst svårighet att kringgå en sedan gammalt säkert inringad organisations ledare.

Kan du beskriva hur ett sådant kringgående skulle gå till? OSM fattar som sagt själv alla beslut. SFMO är inte en demokrati.
Citera
2014-12-16, 15:39
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Kan du beskriva hur ett sådant kringgående skulle gå till? OSM fattar som sagt själv alla beslut. SFMO är inte en demokrati.
På samma sätt som kungen gjordes maktlös i en öppen demokrati en gång, eller en VD som en odemokratisk styrelse hellre vill ha som syndabock eller en alltför ärlig rektor som en korrupt skolmyndighet vill ha tyst på så anlitas Säpo med psykförsvarets hemliga sociogram och personuppgifter till att plantera rykten från fyra olika håll runt OSM som då omöjligt kan försvara sig utan tvingas följa statsmaktens agenda. Den som vägrar eller hotar att avslöja maktspelet möter annars samma öde som Palme eller Lindh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in