Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Jag vet flertalet som blivit eller iallafall övervägt att bli kriminella pga. avsaknad av inkomst. Jag själv det senare ska erkännas även om det löste sig. Så jag köper resonemanget.
Jag har gjort saker som jag inte är så jävla stolt över, och till saken hör ju att det är jobbigt som fan att vara kriminell, det är ungefär dubbelt så mycket jobb, till halva förtjänsten, så det är ingen som väljer det.
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Till saken hör väl till att vissa individer har en större tröskel än andra. Jag själv har som skattebetalare (och etnisk "svensk tråkig mentalitet" att man ska göra rätt för sig) en högre tröskel än 90% av de som florerade i Lexbase's pdf-dokument som är på vift.
Fast tröskeln försvinner ju när "desperationen" kommer. När du är hungrig, så är tröskeln borta, om risken finns att du blir vräkt, så är tröskeln borta, det som sätter in då är ju snarare en överlevnadsinstinkt som samhället borde lära sig att ta tillvara på.
Dom där fina sociala "säkerhetsnäten" som vi pratar om finns ju inte längre, men det blir ju inte dyrare för samhället att jag snor ett par jeans på H&M än att jag går till soc. och säger att jag behöver ett par jeans, tvärtom, det blir billigare (nu har jag aldrig snott jeans, men bara som ett exempel) och en människa som går till soc. är ju en nedbruten människa. Man kommer aldrig därifrån, dom tjänar på att hålla kvar en där. Annars skulle ju dom bli arbetslösa (nu säger jag inte att dom är onda och gör det med flit, men det är ju så strukturerna ser ut i det samhället vi har skapat)
Jag tycker också man ska göra rätt för sig, men det förutsätter ju att alla får den chansen. Arbetslösheten idag är ju strukturell, den är ett
krav i dagens samhälle, i dagens ekonomi.
Och den kommer/måste
stiga.