Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Jag är less på att gå till jobbet. Jag absolut hatar det. Jag har ljugit för att slippa gå till jobbet så många gånger. Jag hatar det. Jag hatar att ha att göra med kunder, jag hatar att behöva stå upp precis hela jävla skiftet, jag hatar när de skickar mig till disken för att diska deras snuskiga jävla brickor som kunder grisat ner fullständigt, jag hatar många av mina kollegor. Jag hatar många av skiftledarna. Jag hatar att jag alltid måste göra något. Jag hatar att man aldrig ens får några mikropauser! Jag hatar när det är mycket kuder och jag hatar när det är dött. Jag är inte dålig på mitt jobb. Jag bråkar inte. Jag hamnar inte i ständiga problem. Men jag hatar det.

Varje gång mina skift slutar så har jag så jävla ont i fötterna och orkar knappt stå upp mer och jag är svettig som en gris och mina kalsonger och strumpor är helt jävla genomblöta och äckliga och det är bara så jävla skönt att byta kalsonger och strumpor när man slutat sitt skift men samtidigt så stinker ju plastpåsen som in i helvete av allt svett och det är så äckligt och ofräscht bara. Men samtidigt så behöver jag pengarna. Är jag bara lat eller är det något fel på mig? Eller är det normalt att hata sitt jobb på donken så mycket som jag gör?

Väldigt dåligt lön med för allt jävla slit vi gör. Det är så mycket stress och saker man måste ha koll på. Hela tiden ha kunder som skriker på en fastän det inte ens varit mitt fel. Kunder som ljuger om att saker missa i deras mat för att få värdekuponger och gratis mat och jag kan inte bevisa att de ljuger heller. Man kan ha värsta leendet och vara hur positiv som helst men ändå ha skiftledare och resturangchefer behandla en som slavar. Om lönen var bra skulle man iallafall få nånting bra varje löningsdag. Men istället ser man bankkontot och det blir en besvikelse. Allt det hårda slit och man får en skrattretande liten peng. Dessutom så är lönen inte fast och är beroende av hur många timmar man jobbar så man måste själv ansöka om att få fler skift för pengarna kommer inte räcka annars. Även de i högre posistioner döljer saker, luras och behandlar oss som sina slavar och klagar på vårt tempo och för att vi säljer för lite i kassan fastän när de själva jobbar är de sega, glömmer allt och är rätt så otrevliga mot kunder.

De är allihop bara massa översittartyper som går runt och bossar över andra och de kan gå in på kontoret och bara chilla och ta rast i 30 minuter och lämnar alla oss andra till att slita på och stressa. Ens utveckling stannar av fullständigt efter 1 månad eftersom de låter dig börja i antingen kök eller kassa och för att komma vidare så måste du själv fråga om att få utbildas i kök om du börjar i kassa och vice versa. Men det sker ju aldrig utan de ljuger och säger hela tiden trots att man gång på gång frågar att "Åh men vi ska se om det går att hitta en lucka nu i veckan!" osv osv, sen glömmer de av det och man får i stort sett en fast tjänst i kassa eller kök och det blir ens roll på arbetsplatsen. Dessutom så kommer de undan med massa skit för att de utnyttjar ungdomar som inte vet om sina rättigheter. De tvingar en skippa raster när det är mycket folk och de tvingar en att jobba över.

Nej det är absolut inte värt att jobba på McDonalds under en längre tid eller satsa på att klättra internt. Det är bara ett enda stort slöseri med tid och duger verkligen bara som ett första jobb. Jag skulle råda alla att säga upp sig efter 6 månader och söka annat.

Sen om man går deras utbildningar och klättrar etc det har inte minsta som helst värde eller relevans utanför McShit. Restaurangcheferna säger såklart annorlunda för att locka medarbetare till att utbilda sig internt och luras till och tro att "Ah men jag var skiftledare på McDonalds!" har någon som helst relevans eller betydelse för andra jobb.

Nä jag lever nog hellre på bidrag än att jobba här. "Flippa burgare är bättre än inget jobb alls", Nä jag skulle inte tro de va. Man tjänar nog mer på att leva på bidrag om vi ska vara ärliga

McDonalds är överskattat som arbetsplats. Sök var som helst annanstans förutom snabbmat. Såvida du inte är white trash som hoppade av gymnasiet eller invandrare som knappt kan svenska eller en blatte som hustlar vid sidan om eller deltar i gängkrig och knarkhandeln och bara jobbar på donken som en hobby typ. Att jobba inom snabbmat är för losers. Riktiga jävla losers asså. Skojar inte.

Jag orkar fan inte läsa hela inlägget men vad hindrar dig från att plugga en yrkesutbildning för att sedan skaffa nytt jobb?
Du bor i Sverige, du får bokstavligt talat betalt för att gå en Komvux yrkesutbildning på tex 18 månader...skärp dig, sluta gnäll, sök en utbildning till något du vill jobba med och säg upp dig från McDonalds, ska det vara så jävla svårt?

Det enda du måste inse att du är det enda problemet i hela den här soppan, du måste ändra på dig, ingen annan, annars kan du sitta kvar på ditt jävla donken jobb och hålla käften.
Senast redigerad av Manny545 2023-08-06 kl. 19:06.
Citera
2023-08-06, 19:07
Medlem
Citat:
Att jobba inom snabbmat är för losers. Riktiga jävla losers asså. Skojar inte.

Trams. Folk som arbetar med snabbmat har troligtvis bättre arbetsmoral om majoriteten av den svenska arbetskraften. Man ska inte se ner på servicefolk. Vad som är loseraktigt är dock att kunna arbeta men välja att gå på bidrag istället. Där kan man snacka om parasit på hög nivå.
Citera
2023-08-06, 19:18
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Väljer man a-kassa för att man inte klarar av ett enkelt jobb med lite tempo är man i mina ögon de facto en loser.

Dra upp byxorna och sluta tyck synd om dig själv.
Är man mellan 16-19 år och jobbar där för fickpengar medan man går gymnasiet är det ok. Skulle jag vara 25+ och vara där hade jag hellre blivit kriminell eller hängt mig.
Citera
2023-08-06, 19:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2023-08-06, 20:07
Medlem
Marimus avatar
Jag och min sambo träffades på grund av McDonald's.
Vi jobbade där i några år då vi var 16 respektive 20.

Jag tyckte verkligen om att jobba där i den åldern, fick många kompisar (och min sambo, såklart). Lönen dög väl när en fortfarande bodde hemma.

Nu var ju detta 10 år sedan och mycket har hänt sedan dess. Jag hoppas Bop-Bella är kvar
Citera
2023-08-06, 22:23
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Jag och min sambo träffades på grund av McDonald's.
Vi jobbade där i några år då vi var 16 respektive 20.

Jag tyckte verkligen om att jobba där i den åldern, fick många kompisar (och min sambo, såklart). Lönen dög väl när en fortfarande bodde hemma.

Nu var ju detta 10 år sedan och mycket har hänt sedan dess. Jag hoppas Bop-Bella är kvar

Antar du sitter med ett bra avlönat jobb idag pga McD, typ säljchef eller liknande?
Citera
2023-08-06, 22:37
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Antar du sitter med ett bra avlönat jobb idag pga McD, typ säljchef eller liknande?

Nej jag är läkarstudent idag, min sambo sitter på ett bra jobb. Men det har nog inte med McD att göra kanske.
Citera
2023-08-07, 00:40
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Ändå så påstår dom att våra karriärer börjar hos dom. Hahaha.
Citera
2023-08-07, 00:42
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Är man mellan 16-19 år och jobbar där för fickpengar medan man går gymnasiet är det ok. Skulle jag vara 25+ och vara där hade jag hellre blivit kriminell eller hängt mig.
Det är ju bokstavligen ändå bara tonåringar, negrer, blattar från förorten och white trash 20+ människor som sket i skolan som jobbar där. Fyfan. Hamburgarna smakar ju skit dom med.
Citera
2023-08-07, 00:44
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag vet inte vad exakt föregående talare menar med ledarroll, men som skiftledare på donken rör det sig bara om några kronor mer per timme. På min tid när vanliga vuxna arbetare tjänade 90kr/h låg lönen som arbetsledare runt 100kr/h. 1:a och 2:a assistent hade ytterligare några kronor, och som restaurangchef var det månadslön som gällde, då runt 30 000, och han jobbade betydligt mer än 40h/vecka.
Och 4/5 restaurangchefer går in i väggen.
Citera
2023-08-07, 01:34
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Och 4/5 restaurangchefer går in i väggen.

Jag vet inte om du har svarat på det innan, men bor du i en stad med flera restauranger?
Isåfall kan du (tänka dig öht att) göra ett byte?

Finns det någon station på restaurangen som du trivs med där du kan sätta upp egna mål som går att uppnå?
Att ha en daglig målsättning där du lägger ditt egna snitt är ett väldigt bra hjälpverktyg för att klara av ett skift.
Du kan använda dig av dagsmål som du möter dag för dag och gör en utvärdering i slutet av veckan, lämna in det till skiftansvarig och be om signering.

Finns det något skift där du trivs med allt folk, dvs alla inklusive vaktmästaren, medarbetarna till skiftledare o rest-ansvarig/assistenten?
Jag har alltid avskytt att ha ett "dream team" för jag personligen blir lite putt och sur om någon skulle vara sjuk eller indisponibel, därför jobbar jag gärna lite extra för att inte känna att jag själv slackar efter, men jag förstår precis vad du menar med att dynamiken rubbas när alla bara går runt och bossar och basar över nästa person och inget egentligt arbete utförs och det arbete som faktiskt utförs visar sig vara halvdassigt, klagomålen växer och soptunnorna töms aldrig... ett ruttet fundament går sällan att missta. Och sånt suger, verkligen.

Men det är en cancersvulst, du måste själv avgöra hur du vill gå till väga. Låta den vara kvar / växa / hoppas på det bästa / vara med när det går under.
Eller skära bort vad som går att skära bort, även om det kostar dig en anställning.
Kanske testa att gå ner i timmar under några månader och söka runt lite på annat håll?
Citera
2024-08-14, 23:59
Medlem
lundaelevs avatar
Jag kan säga att jag aldrig har jobbat på MCD men jag har stor respekt för de som jobbar där. Jag har som tur är ett annat jobb men tycker det är helt fruktansvärt vilken låg lön man får. Man har givetvis även minimilönen som det helt värdelösa tourism och restaurang facket har förhandlat fram.

Hur brukar arbetscheferna osv vara på de enskilda restaurangerna? Känns som de måste vara jäkligt hårda. Men visst måste man också vara psykopat eller liknande om man är villig att vara chef över folk som knappt får raster, kass lön och som nästan slavarbetar?

Verkar även vara sån BS att McDonalds är det ”perfekta stället för att utvecklas”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in