2014-02-10, 23:36
Medlem
Quoters avatar
Det här hände i oktober 1975. Gabriella Bergstedt (32 år) hittades knivhuggen i sin lägenhet på Upplandsgatan 9 B.

Citat: "På ett soffbord hittade polisen en avriven papperslapp med text och blodfläckar."

Polisen fick en intressant typ på kornet, när han greps var "den misstänkte i färd med att slänga en soppåse, visar sig innehålla den andra halvan av den avrivna papperslappen".

Finns bara en person som matchar in i 'dödsboken':

-

Källan till den här tråden är en kort sammanfattning jag hittat i boken 'Stockholm - gata för gata' (Michael Masoliver), står massa om mord, kända personer och annat som varit på tapeten i huvudstaden.

Står inte speciellt mycket mer i boken, motiv - straff - vad papperslappen vad till för etc vet jag inget om. Någon annan kanske gör?
Citera
2014-02-12, 20:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svenska mordkartan.

http://www.mordkartan.se/stockholm/m...tockholm-1975/
Citera
2019-08-27, 15:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
GM dömdes till sluten psykiatrisk vård. Den stackars Bergstedt bad för sitt liv, men han tog livet av henne ändå. Antar att han var ute snart efter domen, oavsett om det var frigång eller friskförklaring. Dömdes man till vård vid denna tid drog man "vinstlotten".
Citera
2021-10-06, 19:45
Medlem
Idag är det 46 år sedan då Gabriella mördades.
Råkade gå förbi huset idag och det visade sig att porten stod öppen så jag gick in och fotograferade trapphuset och lägenhetsdörren där hon bodde.
Det var en minst sagt märklig känsla att vara i det trapphuset, där tiden stått stilla. T o m dörrhandtaget verkar vara från hennes tid...

Vet dock inte hur jag laddar upp bilder här. Någon som vet?
Citera
2024-11-16, 19:38
Medlem
Nån som vet vad som hände sen med GM efter vården? I Börja Heeds bok Brottsplats Stockholm nämns han som "Tommy Källström" men osäker på om det är rätt namn (Dödboken finns det förvisso två avlidna Tommy Källström som var 28 år vid tiden för mordet). Bodde tydligen i Vällingby om man ska tro Börje Heed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in