Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-02-24, 20:26
  #73
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Jodå kan inte annat än hålla med, den är direkt olämplig för nybörjare, väldigt lätt att skapa skjut rädsla. Det ser man oftast på gubbarna med 9.3x62. Dom ska vara överdrivet kaxiga innan och allt som är mindre är deras 9.3 är en kärring bössa. Sen är dom så satans rädda å skjuta att dom bommar tavlan totalt på stillastående älg.

8.57 hade en bra effekt på mig, skulle jag rekommender någon annan det... nej.

Jag tror att skotträdslan för med sig att de ogärna övningsskjuter, liksom ammunitionspriset. Då blir det förstås inte särskilt bra när man ställs inför prov - på älgbanan eller på jaktpasset.
Citera
2024-02-26, 08:41
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tror att skotträdslan för med sig att de ogärna övningsskjuter, liksom ammunitionspriset. Då blir det förstås inte särskilt bra när man ställs inför prov - på älgbanan eller på jaktpasset.
Kan inte annat än hålla med, men är man dum nog och inser risken kan det vara fördelaktigt att lån och prova en 10-20 smäll. Skulle aldrig äga en själv, men mitt skytte vart bättre, med mindre kalibrar efter åt.
Citera
2024-02-26, 11:59
  #75
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Kan inte annat än hålla med, men är man dum nog och inser risken kan det vara fördelaktigt att lån och prova en 10-20 smäll. Skulle aldrig äga en själv, men mitt skytte vart bättre, med mindre kalibrar efter åt.

God tanke. Det är allmänt bra att skaffa sig handfast erfarenhet av olika vapen/kalibrar för att kunna gör ett övervägt val som passar en själv.
Citera
2024-03-09, 12:10
  #76
Medlem
30-06 funkar utmärkt för grisjakt. Enligt mig den bästa allroundkalibern.
Beroende på hur du kommer att jaga räv/rådjur kan det vara värt att komplettera med en hagelbössa.
Köp en begagnat 30-06 av välkänd tillverkare, går att hitta för 3K, med sjysst optik. Gå inte på myten att ljuddämpare är nödvändigt. Köp sen en begagnat hagelbock, kostar inte mycket, och är kul att öva lerduveskytte med om inte annat.
Lycka till!
Citera
2024-03-09, 12:42
  #77
Medlem
-Andreas-s avatar
30-06 kan upplevas lite stygg för den som är skotträdd, så där är ju 308w mildare o inte så annorlunda i rekylen egentligen än en 6.5x55a.
Det absolut viktigaste är att kolven passar skytten o en bra stötdämpande bakkappa.
Då kan man skjuta i princip alla de vanligaste klass 1 kalibrarna o inte känna någon skillnad mellan dem i rekylen, mest i hur de låter i smällarna.
TS har du redan så gott som bestämt dig för en 6.5a så gratulerar jag, den räcker gott o väl, förutsatt att du använder rätt jaktpatron för rätt vilt/ändamål.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback