2014-02-18, 13:40
Medlem
Hej. Jag är helt nybörjare när de gäller det här med Javascript och vad jag skulle vilja göra är att man ska välja ett nummer. Sedan ett till och så ska dom två sedan plussas ihop. Såhär ser min kod ut just nu
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...8#.UwNUnWJ5NwU

Om vi nu säger att jag väljer 1 som nummer båda gångerna så blir inte resultatet 2 utan 11
Hur ska jag göra för att lösa detta.
Citera
2014-02-18, 14:19
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxoc
Hej. Jag är helt nybörjare när de gäller det här med Javascript och vad jag skulle vilja göra är att man ska välja ett nummer. Sedan ett till och så ska dom två sedan plussas ihop. Såhär ser min kod ut just nu
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...8#.UwNUnWJ5NwU

Om vi nu säger att jag väljer 1 som nummer båda gångerna så blir inte resultatet 2 utan 11
Hur ska jag göra för att lösa detta.

Vad är variablerna för "typ"? Fundera på det?
Citera
2014-02-18, 19:51
Medlem
Misstänkte att det var nåtsånt. Men kan du förklara lite nogrannare hehe
Citera
2014-02-18, 22:00
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:

Du bör nog titta närmare på grunderna i programmering innan du börjar skriva kod. Detta gäller oavsett vilket språk du väljer. Du bör lära dig saker som datatyper (sträng, heltal, flyttal, etc), olika sätt att loopa (do...until, do...while, for...next), olika typer av val/tester (if...then...else, select/case, etc), vad funktioner är och varför du använder dem för att strukturera din kod, etc.
När du tittat lite mer på den biten kan du börjar lära dig ett specifikt språk, eller skriva ett första program.

Efter att ha läst ett ganska stort antal frågor i det här forumet så skulle jag även rekommendera grundläggande problemlösning och logik också. Det är många som kommer in med en fråga, men inte har tänkt igenom problemet först och brutit ner det i mindre bitar. Varje bit kan lösas separat, eller brytas ner i ännu mindre bitar och sedan lösas bit för bit.
Senast redigerad av TexasSwede 2014-02-18 kl. 22:02.
Citera
2014-02-18, 22:21
Medlem
Citat:

Operatorn + används både för addition och ihopslagning av strängar. Vilken operation den utför beror på operandernas typer.

http://www.w3schools.com/js/js_operators.asp
http://stackoverflow.com/questions/1...-in-javascript
Citera
2014-02-18, 22:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Du kan ju göra en ful-lösning...

x = prompt("välj nummer 1") * 1;
y = prompt("välj nummer 2") * 1;
confirm(x+y);

Fast felhanteringen är obefintlig, vad händer om någon svarar A och B t.ex.
Tja NaN är ju ett korrekt svar :-)
Citera
2014-02-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Du bör nog titta närmare på grunderna i programmering innan du börjar skriva kod. Detta gäller oavsett vilket språk du väljer. Du bör lära dig saker som datatyper (sträng, heltal, flyttal, etc), olika sätt att loopa (do...until, do...while, for...next), olika typer av val/tester (if...then...else, select/case, etc), vad funktioner är och varför du använder dem för att strukturera din kod, etc.
När du tittat lite mer på den biten kan du börjar lära dig ett specifikt språk, eller skriva ett första program.

Efter att ha läst ett ganska stort antal frågor i det här forumet så skulle jag även rekommendera grundläggande problemlösning och logik också. Det är många som kommer in med en fråga, men inte har tänkt igenom problemet först och brutit ner det i mindre bitar. Varje bit kan lösas separat, eller brytas ner i ännu mindre bitar och sedan lösas bit för bit.

jag höll på med detta mer för några år sedan men andra intressen ledde detta åt sidan. Jag hade mer koll då
Citera
2014-02-19, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Fast felhanteringen är obefintlig, vad händer om någon svarar A och B t.ex.
Tja NaN är ju ett korrekt svar :-)

Det är en av sakerna som är trevlig med JavaScript. Det sköter det snyggt istället för att kasta exceptions eller bröla ut felmeddelanden, t.o.m. vid division by zero. Som ett scriptspråk ska vara. Om det sen är bra för att skriva större program eller för att felsöka är väl en annan sak...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in