Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-03-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
En liten lnk om det judiska inflytandet i Ukraina, publicerat 2005. Jag kan inte g i god fr att allting stmmer, men det var intressant lsning i vilket fall som helst.
http://iamthewitness.com/Ukraine.html

Judar har man ftt nog av!
Citera
2014-03-02, 22:07
Medlem
thelindgrennheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag frstr inte varfr SvP snder ner en andra "delegation" till Ukraina EFTER att Yanukovich krts ut ur landet?
Riktigt s var det inte dock.
Citera
2014-03-02, 22:18
Medlem
Zloths avatar
Hur mnga judar har Skillt rddat nnu? Vilket datum var det han skulle f en medalj av Israel?
Citera
2014-03-02, 22:34
Medlem
Snake-Blakes avatar
Efter att ha upplevt den revolutionra andan i Kiev, knns det tomt att vara tillbaka i Sverige och bara skriva p Flashback. Frn och med nu tnker jag bli politiskt aktiv i Sverige och i det verkliga livet.

Jag bidrog p mitt stt och nskar det Ukrainska folket lycka till. Tyvrr kommer nog allt detta bara att leda till att EU kommer att verka fr infrandet av en europeisk arm. Ukraina r bara brjan p ett mer sammansvetsat EU. Jag hoppas att jag har fel, men snacket bland gemene man p Kievs gator handlar mycket om detta.
Citera
2014-03-02, 23:07
Medlem
Ahrkantoss avatar
Hur ligger det till egentligen r det verkligen Svenskarnas parti som rekryterar till Ukraina? r vl personerna bakom/kring Motgift som r ansvariga fr de "ukrainafrivilliga"?

Oavsett vad kan man tycka att det r nyttigt att det finns svenska observatrer p plats i alla fall. Dremot r det inget vidare med ett sdant starkt uttalat std till en specifik sida av konflikten. Varfr ska Sverige och svenskarna behvas dras in i en konflikt som vi inte har med att gra? Och varfr ska vi ta stllning fr ngot som inte ens gynnar oss?

Angende utlnningar som ska "hlla ordningen".
Nr man nu lser om att svenskar ska vara med och hlla ordningen i Ukraina s knns det inte alls srskilt nationalistiskt heller. Om det ukrainska folket r nationalistiskt borde de knappast uppskatta att utlnningar fungerar som eller r en del av ngon form av ordningsmakt i deras land. De gnger som utlndska nationalister r en del av ordningsmakten i ett land r vl snarare de gnger som ett land r ockuperat av frmmande intressen? Nu har inte Sverige invaderat Ukraina, men det vore i hndelse av att vi svenskar behvde mer livsrum och invaderade ett annat land, som detta skulle vara frsteligt fr det r ju ungefr s det mste upplevas fr alla i landet som inte ser p saken med sina politiskt frgade glasgon. Tycker detta verkar vara heltokigt.

Angende prioriteringar.
Det hr r inte pragmatisk politik. Det hr r snarare en form av verklighetsflykt. Man drmmer om en ny vrld, nya utmaningar, vill bort frn vardagen och leva ett annat liv. Det r lite samma sak som nr vissa fastnar i datorspelsberoende och vljer en virtuell fantasivrld framfr verkligheten. Visst att drmma om ventyr r inget fel, men man fr vl se till att leva ut de ventyr som r p riktigt och som faktiskt ger ngot istllet fr sdana som i bsta fall r tidsfrdriv och i vrsta fall skapar problem fr en sjlv och sitt folk.

r kanske jttespnnande att vara frivillig i Ukraina eller spela den hundraelfte uppgraderingen av World och Warcraft eller liknande. Fr faktum r att allt arbete som r prioriterat och behver gras hr i Sverige fr vrt folks rkning inte alltid r fullt s spnnande. Likvl mste det ocks gras och framfrallt r det s mycket viktigare. Nu r det valr och valresultatet kommer att ha stor betydelse fr utvecklingen. D kan det tyckas vara mer prioriterat att pverka valresultatet samt vara frberedd p hur man bst kan utnyttja olika valresultat till sin frdel, s att man oavsett kan g vinnande ur valet eftersom att man r bttre frberedd n konkurrenterna p de nya villkoren.

Fr gemene nationalist br vl prioritet vara just valet och hur man kan pverka utgngen av det eller dra frdel av att det r just valr och drmed ocks skaffa sig ndvndig publicitet eller annat som behvs. Man mste ndvndigtvis inte arbeta parlamentariskt fr att dra frdel av att det r valr. Precis som fretag drar frdel av att det varit OS och anvnder sdant i sin reklam. Kan politiska grupper gra detsamma nr det r valr. ven om de sjlva inte r med och tvlar i sjlva valet eller OS. S d kan man undra varfr detta fokus p Ukraina? Nu r det snart bara 6 mnader kvar. Tiden gr snabbt. Allts det r verkligen mrkligt vad en del prioriterar....

Angende att ta stllning i konflikter.
Nr det sedan gller detta med std till de ukrainska nationalisterna s fr man utg ifrn vad som r mest gynnsamt fr oss. I boken Fursten redogr Machiavelli fr de tidlsa principer man br tnka p nr det gller allianser. Exempelvis nr det r lmpligt respektive olmpligt att ing i en allians, och vilken sida man ska ta i konflikter nr man r tvungen att vlja sida.

Nu verkar det inte som om det r varken ndvndigt att vlja sida i konflikten och inte heller gynnsamt att vlja just de ukrainska nationalisterna sida. Det verkar snarare som om att man inte behver vlja sida, och om man nu vljer sida s r de ukrainska nationalisterna troligtvis den minst gynnsamma sidan att vlja.

Angende Magnus Sdermans "analys".

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Söderman
I den slutliga analysen finns bara en vg att g och det r den tredje vgen; kampen fr ett nationellt, sjlvstndigt och fritt Ukraina. S lnge det finns ukrainare som vill avgra sitt eget de och sakta men skert kmpa mot detta ml r vi skyldiga dem vrt std. Vi r skyldiga de stupade p Maidan detta och det r det minsta vi kan gra.

Det r faktiskt precis s enkelt.

Vad r detta fr en en skitanalys egentligen?

Det enda riktiga i analysen mste vara att tala om en tredje vg, eftersom det implicerar att det finns flera vgar att vlja p.

Hur kan man ens kalla sig nationalist samtidigt som man talar om att vi skulle vara skyldiga icke-svenskar ngonting, och att fr att icke-svenskar har dtt s r vi skyldiga dem att visa vrt std? Varfr r vi skyldiga de ukrainska nationalisterna att kmpa fr vad de anser vara sina intressen om det frsummar eller r i strid med svenska nationalisters intressen?

Uppenbart r det inte alls s enkelt. Och nr man frsker frenkla ngot vldigt komplext blir det ltt vldigt fel. Vilket vi ju kan se s tydligt i denna skitanalys dr huvudargumentet r att svenskar r skyldiga att offra sig fr ukrainska intressen utan att man frklarar varfr och vad vi vinner p det.

En annan sak som br kommenteras r fljande pstende i artikeln:

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Söderman
Jag lser de mest usla uttalandena, men inga alternativa frslag. Det gr bra att kasta skit omkring sig, kort sagt nr man inte har ngot ansvar utan sitter skyddade bakom anonymitetens slja i tryggheten hemmavid.

Man kan tycka att det borde vara sjlvklart att folk tar ansvar fr vad de sger. Spelar ingen roll om de r anonyma eller ej. Framfrallt r det nnu viktigare att personer som inte r anonyma och sger saker i sitt egna namn tar ansvar istllet fr att slnga ur sig bde det ena och det andra knasiga pstendet efter det andra. Ansvarslsa och usla uttalanden r ju nmligen ngot som Magnus Sderman sjlv visat sig vara ngot av en expert p.
Citera
2014-03-02, 23:41
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake-Blake
Tyvrr kommer nog allt detta bara att leda till att EU kommer att verka fr infrandet av en europeisk arm. Ukraina r bara brjan p ett mer sammansvetsat EU. Jag hoppas att jag har fel, men snacket bland gemene man p Kievs gator handlar mycket om detta.
Utveckla grna det hr. Hur menar du att snacket gr i Kiev?
Citera
2014-03-03, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
r kanske jttespnnande att vara frivillig i Ukraina eller spela den hundraelfte uppgraderingen av World och Warcraft eller liknande. Fr faktum r att allt arbete som r prioriterat och behver gras hr i Sverige fr vrt folks rkning inte alltid r fullt s spnnande. Likvl mste det ocks gras och framfrallt r det s mycket viktigare. Nu r det valr och valresultatet kommer att ha stor betydelse fr utvecklingen. D kan det tyckas vara mer prioriterat att pverka valresultatet samt vara frberedd p hur man bst kan utnyttja olika valresultat till sin frdel, s att man oavsett kan g vinnande ur valet eftersom att man r bttre frberedd n konkurrenterna p de nya villkoren.

Fr gemene nationalist br vl prioritet vara just valet och hur man kan pverka utgngen av det eller dra frdel av att det r just valr och drmed ocks skaffa sig ndvndig publicitet eller annat som behvs. Man mste ndvndigtvis inte arbeta parlamentariskt fr att dra frdel av att det r valr. Precis som fretag drar frdel av att det varit OS och anvnder sdant i sin reklam. Kan politiska grupper gra detsamma nr det r valr. ven om de sjlva inte r med och tvlar i sjlva valet eller OS. S d kan man undra varfr detta fokus p Ukraina? Nu r det snart bara 6 mnader kvar. Tiden gr snabbt. Allts det r verkligen mrkligt vad en del prioriterar....

Angende att ta stllning i konflikter.
Nr det sedan gller detta med std till de ukrainska nationalisterna s fr man utg ifrn vad som r mest gynnsamt fr oss. I boken Fursten redogr Machiavelli fr de tidlsa principer man br tnka p nr det gller allianser. Exempelvis nr det r lmpligt respektive olmpligt att ing i en allians, och vilken sida man ska ta i konflikter nr man r tvungen att vlja sida.

Nu verkar det inte som om det r varken ndvndigt att vlja sida i konflikten och inte heller gynnsamt att vlja just de ukrainska nationalisterna sida. Det verkar snarare som om att man inte behver vlja sida, och om man nu vljer sida s r de ukrainska nationalisterna troligtvis den minst gynnsamma sidan att vlja.

Fr det frsta s lgger vl inte SvP som parti ngra resurser p de frivilliga, utan det r ett fristende (nja) projekt som finansieras helt av de berrda? Tror SvP satsar stenhrt p valkampanjen, oavsett vad vissa medlemmar har fr sig.

Sedan r det vldigt svrt att sga vad som r "rtt" sida att stlla upp fr, eftersom det som sagt r en vldigt komplex situation. Vi kan inte sga vad som r rtt i nulget, utan man kan endast utg frn principer, om man nu bestmt sig fr att vlja sida.
Citera
2014-03-03, 00:48
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
Fr det frsta s lgger vl inte SvP som parti ngra resurser p de frivilliga, utan det r ett fristende (nja) projekt som finansieras helt av de berrda? Tror SvP satsar stenhrt p valkampanjen, oavsett vad vissa medlemmar har fr sig.
Om det hr inte hade varit ett projekt som SvP sg som sitt, hade knappast SvP:s grindvakter hr p fb sett sig s ndda att frsvara Svoboda, eller demonisera dem som kommer med avvikande sikter.
Citera
2014-03-03, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om det hr inte hade varit ett projekt som SvP sg som sitt, hade knappast SvP:s grindvakter hr p fb sett sig s ndda att frsvara Svoboda, eller demonisera dem som kommer med avvikande sikter.

"SvP:s grindvakter" r inte SvP, och jag anar att de hade frsvarat Svoboda oavsett om de frivilliga var i Ukraina eller inte.
Citera
2014-03-03, 00:56
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Jag antar att du syftar p mig bland andra. Bertta nu grna vad jag skrivit om Svoboda som r felaktigt.
Citera
2014-03-03, 00:59
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
"SvP:s grindvakter" r inte SvP, och jag anar att de hade frsvarat Svoboda oavsett om de frivilliga var i Ukraina eller inte.
Det hade funnits en helt annan mjlighet att vara kritisk till delar av Svobodas politik om SvP som parti inte hade allierat sig s tydligt med dem genom resan till Ukraina. Nu mrker man p grindvakternas retorik att det inte handlar om att diskutera fr och emot, utan att frsvara en position man har insett r fr sent att ndra.
Senast redigerad av baggebo1 2014-03-03 kl. 01:06.
Citera
2014-03-03, 01:01
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag antar att du syftar p mig bland andra. Bertta nu grna vad jag skrivit om Svoboda som r felaktigt.
Jag syftar bland annat p ditt beteende i den hr trden:

(FB) Trden om Svoboda

Alla som lser dina inlgg i den trden frstr vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in