Hej, hller p att lgga upp den grundlggande designen fr en sida och har lite problem med divs.
Jag hade tnkt mig ha en header som r centrerad p sidan, under den p vnster sida ska jag ha en navigation bar, dess vnstra kant ska vara alignad med vnstra kanten av headern och ligga 5px under headern.
Frsta frgan r, det smartaste borde vl vara att ha margin-bottom: 5px; i header, d detta ska glla bde nav-bar och content, men fr inte det att funka, vad r felet?
Min content-div hade jag tnkt anvnda som underlag fr sidoinnehll, men den kan jag inte ens f att visas.
Den ska ocks ligga 5px under headern och dess hgra sida br vara aligned med headerns hgra kant.
testade floats ett tag fr att f den att lgga sig till hger men den la sig alltid direkt under nav-bar och ville inte flytta sig.
Vad kan jag gra?
Hr r koden
HTML:
CSS:
Tack p frhand!
Jag hade tnkt mig ha en header som r centrerad p sidan, under den p vnster sida ska jag ha en navigation bar, dess vnstra kant ska vara alignad med vnstra kanten av headern och ligga 5px under headern.
Frsta frgan r, det smartaste borde vl vara att ha margin-bottom: 5px; i header, d detta ska glla bde nav-bar och content, men fr inte det att funka, vad r felet?
Min content-div hade jag tnkt anvnda som underlag fr sidoinnehll, men den kan jag inte ens f att visas.
Den ska ocks ligga 5px under headern och dess hgra sida br vara aligned med headerns hgra kant.
testade floats ett tag fr att f den att lgga sig till hger men den la sig alltid direkt under nav-bar och ville inte flytta sig.
Vad kan jag gra?
Hr r koden
HTML:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>Sitenamn</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>
<body>
<div id="wrapper">
<div id="header">
</div>
<div id="navigationBar">
</div>
<div id="content">
</div>
</div>
</body>
</html>
<html>
<head>
<title>Sitenamn</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>
<body>
<div id="wrapper">
<div id="header">
</div>
<div id="navigationBar">
</div>
<div id="content">
</div>
</div>
</body>
</html>
CSS:
body{
background-color: #84acc1;
margin: 0;
}
#header{
background-color: #23a6ea;
height: 100px;
width: 1000px;
position: fixed;
top: 0;
left: 0;
right: 0;
margin: 0 auto;
}
#navigationBar{
background-color: #74c1e9;
width: 195px;
height: 600px;
margin-top: 105px;
margin-left: 20%;
}
#content{
background-color: #ffffff;
width: 800px;
max-height: 2000px;
margin-left: 5px;
}
background-color: #84acc1;
margin: 0;
}
#header{
background-color: #23a6ea;
height: 100px;
width: 1000px;
position: fixed;
top: 0;
left: 0;
right: 0;
margin: 0 auto;
}
#navigationBar{
background-color: #74c1e9;
width: 195px;
height: 600px;
margin-left: 20%;
}
#content{
background-color: #ffffff;
width: 800px;
max-height: 2000px;
margin-left: 5px;
}
Tack p frhand!
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)