Hojhoj!
Håller på att dra igång ett projekt som går ut på att jag ska sälja bilder på nätet. Egna bilder som jag fotograferar själv. Inte stock photography, utan detta är ifrån diverse event och jag har hittat en nisch som fungerar.
Det som jag klurar på nu är hur man ska gå till väga med själva försäljningen på nätet.
Det jag behöver är en sida där jag presenterar alla bilderna med vattenstämpel, som kunderna sedan kan lägga till i en kundkorg för att sedan köpa. Den typen av tjänster och plugins finns det en uppsjö av. Dock så kommer det handla om hundratals, och ibland tusentals bilder per event så att säga. Vilket gör det hela lite mer komplicerat.
Jag vill att besökarna ska kunna söka på diverse kriterier som jag taggar dom enskilda bilderna med. Som t.ex datum, namn på eventet, ort osv. osv. En väldigt bra och enkel sökfunktion helt enkelt. Och som då det handlar om såpass mycket bilder, någon bulk-uppladdning, och gärna att systemet kan läsa metadata från bilden och hämta taggar därifrån.
Sedan då en vettig varukorg där även mormor 82 enkelt kan lägga en beställning. Och även olika betalmedel som t.ex kortbetalning eller paypal.
Jag har kikat lite på Joomla tillsammans med PicSell (
http://demo.xmlswf.com/picsell-for-joomla/) Men jag känner inte riktigt att den kommer att vara ultimat då det kommer att handla om extremt mycket bilder till slut.
Är det bästa att ta kontakt med någon utvecklare som kan bygga något från scratch? Och ni som är lite mer insatta, är det en krånglig tjänst att snickra ihop för någon kunnig?
Tack på förhand!
edit: Om någon har någon exempelsida på en liknande service så tar jag tacksamt emot det också! Bransch eller land spelar ingen roll.
Eller annat ställe att diskutera webbutveckling på, nationellt eller internationellt =)