Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-02, 22:34
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Varför har man en webbsida i ett land och ip-adress in ett annat land?

Viooz.co betyder Colombia (co). Viooz ip-adress är i Schweiz. Jag trodde att om en toppdomän ligger i ett land, så måste även ip-adressen vara på samma ställe.

Är det praktiskt tänkbart att ett företag har:
- webbsidan i ett land
- ip-adressen i ett annat land
- webbservern i ett tredje land

Någon som vill förklara för mig hur det hänger ihop?
__________________
Senast redigerad av olasvensson 2014-03-02 kl. 22:42.
Citera
2014-03-02, 22:37
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Varför man en webbsida i ett land och ip-adress in ett annat land?

Viooz.co betyder Colombia (co). Viooz ip-adress är i Schweiz. Jag trodde att om en toppdomän ligger i ett land, så måste även ip-adressen vara på samma ställe.

Är det praktiskt tänkbart att ett företag har:
- webbsidan i ett land
- ip-adressen i ett annat land
- webbservern i ett tredje land

Någon som vill förklara för mig hur det hänger ihop?

Ja, det är fullt möjligt att göra som du beskriver. Det finns ingen som helst absolut koppling mellan domännamn och fysiska platser, eller IP-adresser och fysiska platser.

Det finns inget som hindrar att jag registrerar en .se-adress via en registrar i chile, och att jag sedan hyr en virtuell server i Azure/S3/annan vps eller colocenter, och därefter använder ett VPN eller CDN för att exponera innehållet via en IP-adress som hör hemma i sydkorea (eller whatever)
Citera
2014-03-02, 22:39
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, det är fullt möjligt att göra som du beskriver. Det finns ingen som helst absolut koppling mellan domännamn och fysiska platser, eller IP-adresser och fysiska platser.

Det finns inget som hindrar att jag registrerar en .se-adress via en registrar i chile, och att jag sedan hyr en virtuell server i Azure/S3/annan vps eller colocenter, och därefter använder ett VPN eller CDN för att exponera innehållet via en IP-adress som hör hemma i sydkorea (eller whatever)

Okej. Tack. Intressant
Citera
2014-03-02, 22:56
  #4
Medlem
XaoqcHs avatar
Exempel: man registrerar sin .co.uk domän genom Loopia (för att man har många andra domäner hos dem) men använder ett amerikanskt webbhotell (de är billigare och bättre) som låter en välja en servern belägen i tex Tyskland med tillhörande tyskt IP-nummer (för att få bättre prestanda).

För de allra flesta toppdomäner, tex .se eller .co, finns det inga regler om att innehållet på domänen måste vända sig till ett visst folk eller ha en viss geografisk anknytning. Men undantag finns, tex .cn, .aero eller .asia.
Citera
2014-06-16, 00:17
  #5
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Får man ett nytt ip-adress under tiden man besöker USA och använder wifi där?

Om jag använder VPN hur funkar det? Ska jag bara ställa in det på Sverige så är det fixat även fast jag befinner mig i USA, då tänker jag främst på svenska sidor som inte går att besöka från USA?

Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback