Citat:
Och detsamma gäller vad som faktiskt får tas med i Wikipedia - det är åsikter och ingenting annat. Det enda som är viktigt är att åsikterna kommer från en i övrigt "reliable source". Så om jag som Sven Svensson väljer att studera blåsippans utbredning i Ragunda under tio års tid så saknar detta helt värde eftersom det är original research. Om det däremot står något allmänt om blåsippans utbredning i Jämtlands län i Nordisk Familjeatlas från 1947 så får det tas med.
Nu tar jag givetvis upp ett extremt exempel, men det är ofta som jag anser att många ämnen har en betydande slagsida åt - kalla det slagordsbeskrivningar - eftersom så många källor är just dagstidningar.
"Articles should be based on reliable, third-party, published sources with a reputation for fact-checking and accuracy. This means that we publish the opinions only of reliable authors, and not the opinions of Wikipedians who have read and interpreted primary source material for themselves."
Jag - oavsett om jag har en relevant forskarbakgrund eller ej - får alltså inte tolka exempelvis statistik från SCB och göra en sammanfattning.
"The word "source" when citing sources on Wikipedia has three related meanings:
The piece of work itself (the article, book)
The creator of the work (the writer, journalist)
The publisher of the work (for example, Random House or Cambridge University Press)"
Däremot får Anders Lindberg på Aftonbladet skriva om ett ämne som han i övrigt har väldigt lite kunskap och det får tas med eftersom både Lindberg och Aftonbladet är etablerade institutioner.
Nu tar jag givetvis upp ett extremt exempel, men det är ofta som jag anser att många ämnen har en betydande slagsida åt - kalla det slagordsbeskrivningar - eftersom så många källor är just dagstidningar.
"Articles should be based on reliable, third-party, published sources with a reputation for fact-checking and accuracy. This means that we publish the opinions only of reliable authors, and not the opinions of Wikipedians who have read and interpreted primary source material for themselves."
Jag - oavsett om jag har en relevant forskarbakgrund eller ej - får alltså inte tolka exempelvis statistik från SCB och göra en sammanfattning.
"The word "source" when citing sources on Wikipedia has three related meanings:
The piece of work itself (the article, book)
The creator of the work (the writer, journalist)
The publisher of the work (for example, Random House or Cambridge University Press)"
Däremot får Anders Lindberg på Aftonbladet skriva om ett ämne som han i övrigt har väldigt lite kunskap och det får tas med eftersom både Lindberg och Aftonbladet är etablerade institutioner.
Nej, fakta är inte åsikter. Ja, källan kan vara dålig och det är därför man får lära sig källkritik i grundskolan.