2002-12-11, 14:10
Medlem
ngon som vet en sida med info om protected mode? (har just skt i en timme typ p google.com)

//law
Citera
2002-12-11, 17:08
Medlem
Re: protected mode

Citat:
Ursprungligen postat av lAW
ngon som vet en sida med info om protected mode? (har just skt i en timme typ p google.com)

//law

Vilket programsprk och vad handlar det om? Java?
Citera
2002-12-11, 18:09
Medlem
r2d2s avatar
http://burks.brighton.ac.uk/burks/foldoc/2/94.htm
Citera
2002-12-12, 01:00
Medlem
r inte helt sker men tror sdan info r lagrad i filens PE header om det r en .exe fil iaf. Sk p "PE header", PE str fr Portable Executable och r standard fil formatet fr exe filer i Win32 system.
Citera
2002-12-12, 16:57
Medlem
G till kllan, intel 386.

Hittade den hr pdfen p intels hemsida om 386ans specs.
http//www.intel.com/design/intarch/datashts/24018708.pdf

Finns ett helt kapitel om protected mode dr, antagligen ocks hur du gr fr att g till det. Finns skert ocks andra dokument fr nyare processorer men som sagt, 386an r ju ursprunget och allt intel gjort hitills r ju baktkompatibelt...
Citera
2002-12-12, 21:48
Medlem
sorry jag glmde visst sprket
jag syftar p x86 asm.
Angende protected mode s finns det ntt som heter A20 minne r det ngon som vet varfr det startas upp med hjlp av keyboarden... vad har minne med tangentbord att gra?
om man inte har tangentbord d? (P.S! det var en seris frga)

//law
Citera
2002-12-13, 00:47
Medlem
A20

Ja du... dumt nog har jag inte kopplingsschemat till dom dr gamla PC/AT frn den tiden hr just nu s jag kan inte kolla hur det verkligen ser ut... men jag *tror* det r s hr, med reservation fr eventuella fel:

A20-utgngen p processorn gr till ena ingngen p en AND-grind och andra ingngen gr till en utgng p tangentbordskontrollern. Sen anvnds utgngen p grinden som A20 till minnet.

Antagligen tog dom frsta bsta krets som rkade ha en ledig programmerbar utgng att styra med och det rkade bli tangentbordskontrollern.

Jag kan ha fel men jag har fr mig att det var tv likadana kontrollers, en p moderkortet och en i sjlva tangentbordet, och att styrutgngen som anvnds r p den som sitter p moderkortet.

:roll:
Citera
2002-12-13, 08:50
Medlem
s detta skulle kunna g och koppla sig runt? (om man nu inte skulle vilja ha ett tangentbord) med hjlp av lite Digital Tekniks kunskaper om TTL?

//law
Citera
2002-12-13, 10:27
Medlem
Lter hgst osannolikt. Om du inte har en vldigt gammal dator sitter nog mycket integrerat i en och samma chip vilket gr det (nstintill) omjligt att koppla frbi grinden om du vill det. I s fall r det ljusr lttare att koppla p en egen lda p tbingngen vilken har en tbkontroller i sig och agerar tangentbord.

Men som xihllion sa, s siter det antagligen en kontroller p moderkortet. Denna borde du kunna programmera utan att ha ett tangentbord inkopplat. Har sjlv inte gjort det ngongng, s vet inte hur det fungerar.
Citera
2002-12-13, 12:40
Medlem
Tangentbord

Ja just det. Jag tror inte det spelar nn roll om man har ett tangentbord inkopplat eller inte.

:roll:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in