2025-01-16, 16:18
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Jag har redan dragit ned på tobak. Förr om åren snusade jag en burk lössnus på 1.5 dagar, plus att jag köpte några paket cigg per månad. De senaste åren har jag hankat mig fram på en burk LD salmiak original per dygn och 0 cigg. Samt att jag och farsan köper lådor med snus som man själv ska fukta, vilket ytterligare har bidragit till att få ner månadskostnaden.

Det är nu dags för mig att genomföra en ny nedskärning. Målet är en burk LD salmiak original, eller motsvarande, per två dygn. Jag vet att detta är rimligt för jag har gjort detta förut när jag har varit pank. Så det som saknas är planering, rutiner, konsekvens, motivation etc. Jag tar gärna emot tips!

Sluta helt och hållet är inte något som jag är intresserad av just nu. Jag har försökt detta förut, och det har alltid misslyckats. På längre sikt vill jag förstås bli fri från missbruket.

testa att inte smälla in en ny prilla så fort den gamla åkt ut. själv har jag bara snus ute medans jag äter.
Men om du låter bli att stoppa in en ny när suget faller på och låter det gå en timme eller två, så kommer du snabbt vänja dig vid det. Sedan kanske gå ner i styrka något när du väl vant dig vid att inte ha snus inne hela tiden.. då kommer även en svagare snus smaka ypperligt.
Citera
2025-01-16, 17:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2025-01-16, 17:35
Medlem
löktårtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
testa att inte smälla in en ny prilla så fort den gamla åkt ut.

Detta är ett bra råd. Detsamma gäller att inte somna med en prilla under läppen. Men man behöver ändra sina vanor på djupet. Det är det jag menar med min fråga. Hur gör man detta på ett hållbart sätt?
Citera
2025-01-16, 18:31
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Detta är ett bra råd. Detsamma gäller att inte somna med en prilla under läppen. Men man behöver ändra sina vanor på djupet. Det är det jag menar med min fråga. Hur gör man detta på ett hållbart sätt?

ja dessvärre har jag efter 25 års snusande själv nyss börjar stoppa in en snus innan läggdags.
Dumt kanske då kroppen inte får vila ifrån snusen.

Hade jag varit dig så hade jag absolut börjat med att kanske bara lägga i så många prillor som du normalt snusar om dagen i en tom dosa.. ta bort 1/4 del av dom så att du har 75% av den kvar. Detta är vad du ska klara dig på en dag.. kör på så i någon vecka, eller tills att du utan problem känner att detta räcker för en dag, på så sätt lär du dig antingen ha en prilla längre tid, alternativt att det tvingar dig att vänta med att ta nästa prilla..
När detta känns bra, så tar du bort ytterligare en fjärdedel, och försöker då vänja in dig vid en halv dosa om dagen.
Själv snusade jag 1-1,5 dosor Siberia om dagen i några år, nu klarar jag mig på en dosa vitt snus av medelstyrka i ca 1.5 dygn efter att jag trappade ner.. Dock som jag skrev så har jag snus inne nattetid istället.
Citera
2025-01-18, 16:12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Återfall efter tio dagar... Höll på att bli galen.
Jag har inte saknat att ha något innanför läppen utan det är väl mer avsaknad av nikotin som ger besvär. Kryper i hela kroppen, rastlös, koncentrationssvårigheter mm. Vad rekommenderar ni, plåster eller tuggummi?
Citera
2025-01-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Återfall efter tio dagar... Höll på att bli galen.
Jag har inte saknat att ha något innanför läppen utan det är väl mer avsaknad av nikotin som ger besvär. Kryper i hela kroppen, rastlös, koncentrationssvårigheter mm. Vad rekommenderar ni, plåster eller tuggummi?

Personligen så tror jag att det handlar om att bestämma sig bara. Jag känner mig likadan just nu och har varit utan i 6 dagar. Ser att många hänger i den här tråden och söker tillåtelse att börja snusa igen - och då kommer man aldrig klara det. Tror inte att det enbart är nikotinet soom ger besvär, så som du förklarar det.

Jag hade tagit mig en funderare på om det faktiskt är något du vill göra (sluta snusa), och om du verkligen bestämt dig så är det inte svårt.
Citera
2025-01-22, 20:06
Medlem
Hej,
Jag har snusat i många år. Innan dess rökte jag. Jag snusar 1.5-2 dosor om dagen. Det går inte en minut utan att jag har snus inne. Senaste tiden känner jag att jag inte längre njuter av att snusa, utan jag känner mig enbart äcklig och som en slav. Jag vill verkligen sluta men jag är rädd för konsekvenserna. Jag studerar vid universitet och jag är livrädd för att mina studier ska få negativa konsekvenser om jag slutar. Är det mer värt att vänta till sommaren?

Tacksam för svar.
Citera
Igår, 08:48
Medlem
Firar 1 år som snusfri idag. Kämpa på allihop!
Citera
Igår, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltejp1337
Hej,
Jag har snusat i många år. Innan dess rökte jag. Jag snusar 1.5-2 dosor om dagen. Det går inte en minut utan att jag har snus inne. Senaste tiden känner jag att jag inte längre njuter av att snusa, utan jag känner mig enbart äcklig och som en slav. Jag vill verkligen sluta men jag är rädd för konsekvenserna. Jag studerar vid universitet och jag är livrädd för att mina studier ska få negativa konsekvenser om jag slutar. Är det mer värt att vänta till sommaren?

Tacksam för svar.

Beror på vad du snusar skulle jag säga. Är det Velo alltså vitt snus där nikotinhalten e ganska hög så kommer du få en jävla dimma de första dagarna som nikotinfri. Svårt att förstå vart man befinner sig i olika omgångar.

Samtidigt, till sommaren blir också svårt. Blir man inte sugen på snus när det vankas öl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in