Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-26, 09:14
  #10561
Medlem
liten.igelkotts avatar
Det är dags att sluta snusa igen. Har slutat tidigare och var då snusfri i lite över 2 år tror jag men började på nytt igen 2019 av någon jävla anledning. Men nu ska jag lyckas sluta för alltid. Det finns betydligt roligare saker att lägga pengarna på än snus.
Citera
2021-01-27, 10:41
  #10562
Medlem
Brullas avatar
Har klarat mig drygt ett dygn utan snus och nikotin nu. Jag började snusa för kanske 13 år sedan och har hållit på från och till sedan dess. Har slutat tidigare vid flera tillfällen och hållit uppe i något år som mest men alltid trillat dit igen. Senaste längre uppehållet var minst tre år sedan. Snusar vanligtvis en dosa per ca 2-3 dagar.

De första dagarna utan nikotin är man ganska slut i huvudet och den här gången är inget undantag.
Citera
2021-01-30, 22:41
  #10563
Medlem
liten.igelkotts avatar
Har varit utan snus i 1 vecka nu. Har inte längre huvudvärk och den värsta abstinensen är borta. Har dessutom klarat mig ganska bra ifrån att byta ut snuset mot godis som jag gjorde förra gången. Tänker fortfarande på snus dock. Är så sugen på att köpa en dosa men ska försöka att låta bli.
Citera
2021-02-03, 07:50
  #10564
Medlem
Danlos avatar
Jahopp, då var det dags igen.. Detta blir sista gången jag slutar, för nu är jag fan snart 40 år och borde fan kunna göra ett vuxet val för resten av livet!

I förrgår minskade jag snusandet från ca 18 snusar per dygn till 4st på ett dygn. Igår tog jag bara 3 snusar och idag ska byta alla snusen som intas till den svagare styrka II, men samtidigt ta max 3st under hela dagen, helst färre.

För några månader sen bytte jag helt från vanligt tobakssnus till ZYN. SÅÅÅ SKÖNT att slippa bruna tänder (har ett stort sexigt leende ).. Men mitt tandkött verkar bli totalförstört av ZYN så jag har tvingats acceptera att jag måste sluta en gång för alla.

Jag är dessutom en VÄLDIGT stress-känslig och ängslig person, så att höja puls och hjärtrytm med nikotin och koffein är inte speciellt bra för mig.

Så, långsiktig plan, sluta med snus, sen även kaffe.

JAG VILL GÖRA VAL SOM ÄR BRA FÖR MIG. JAG VILL MÅ BRA OCH TA HAND OM MIG SJÄLV!
Citera
2021-02-03, 07:56
  #10565
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Har varit utan snus i 1 vecka nu. Har inte längre huvudvärk och den värsta abstinensen är borta. Har dessutom klarat mig ganska bra ifrån att byta ut snuset mot godis som jag gjorde förra gången. Tänker fortfarande på snus dock. Är så sugen på att köpa en dosa men ska försöka att låta bli.

Grattis! En vecka är grymt och det värsta är över. För mig brukar det vara som jobbigast 3:e dagen som nikotinfri, jag blir nästintill suicidal då. Livet känns så meningslöst och tungt, MEN OM JAG BARA TAR EN SNUS SÅ KOMMER ALLT KÄNNAS UNDERBART!

Ge inte upp men framför allt byt inte ut snuset mot någon annan drog som tex att äta mer socker/skräpmat. Byt dock gärna ut snusandet mot motion/träning, det är endast positivt.
Citera
2021-02-03, 10:19
  #10566
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
MEN OM JAG BARA TAR EN SNUS SÅ KOMMER ALLT KÄNNAS UNDERBART!

Blir du inte störd av detta faktum? Du som vill göra val som är bra för dig själv, du vill må bra. Du kan lida av abstinens flera dagar, bli grinig och jävlig. Men du vet att om du placerar en papperspåse med tobaksblad under läppen så kommer du tycka att livet leker igen. Att snuset har en sån förlamande makt var det som gjorde att jag ville sluta. Visst, snus är gott. Men att man blir reducerad till en hjälplös junkie som blir orolig om man kör till jobbet utan snus retade fan gallfeber på mig.

Det blev mer värt för mig att bevisa att jag kunde leva utan det än att njuta av det.

Som har sagts så många gånger innan i denna tråd:
Man snusar inte för att må bra, man snusar för att slippa må dåligt. Vilket är sjukt.
Citera
2021-02-03, 11:19
  #10567
Medlem
quid-est-veritass avatar
Tredje dagen av detta elände nu. Dock inte lika jobbigt som jag minns att det var förra gången jag "slutade" aka hade uppehåll.

Tack gode gud för home office. Trycker i mig tuggummin och mintpastiller och försöker undvika att vara otrevlig mot frun och katterna.

Vi fixar detta hörrni (tror jag)
Citera
2021-02-03, 11:48
  #10568
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Grattis! En vecka är grymt och det värsta är över. För mig brukar det vara som jobbigast 3:e dagen som nikotinfri, jag blir nästintill suicidal då. Livet känns så meningslöst och tungt, MEN OM JAG BARA TAR EN SNUS SÅ KOMMER ALLT KÄNNAS UNDERBART!

Ge inte upp men framför allt byt inte ut snuset mot någon annan drog som tex att äta mer socker/skräpmat. Byt dock gärna ut snusandet mot motion/träning, det är endast positivt.

Tack så mycket. Det brukar vara jobbigast runt dag 3 för mig med. Huvudvärk och så blir jag så sjukt lättirriterad på allt vilket är mindre bra när man arbetar med kundservice men nu känns det lättare. Försöker så gott jag kan med att låta bli att äta mera socker och det har funkat ganska bra. Ska börja springa igen när snön försvinner.
Citera
2021-02-03, 11:49
  #10569
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quid-est-veritas
Tredje dagen av detta elände nu. Dock inte lika jobbigt som jag minns att det var förra gången jag "slutade" aka hade uppehåll.

Tack gode gud för home office. Trycker i mig tuggummin och mintpastiller och försöker undvika att vara otrevlig mot frun och katterna.

Vi fixar detta hörrni (tror jag)

Grattis! Första tiden är alltid jobbigast. Kämpa på ett par dagar till så blir det lättare.
Vi ska fixa det här!
Citera
2021-02-04, 08:20
  #10570
Medlem
Danlos avatar
Igår tog jag bara en enda ZYN styrka II runt lunchtid, har ju trappat ner kraftigt i flera dagar.. När jag väl kommit hem från jobbet så kände jag att det inte var någon mening att skjuta upp "slutandet" längre och sket i att ta någon mer, på kvällen är det ju också som lättast att låta bli, svårast har alltid varit förmiddagarna för mig.

Så, idag blir min första helt nikotinfria dag.. Är skräckslagen.. Hoppas jag inte skäller ut varenda människa jag möter idag

Men som sagt, av erfarenhet så är det värst 3 dagen, antar att det är omkring då det sista av nikotinet lämnar kroppen. Det blir bra att det inträffar på en lördag så jag bara kan vara hemma och ligga o skrika i soffan..

Alltså fy fan för nikotin, det är fan lättare att sluta med syntetiska opioder!
__________________
Senast redigerad av Danlo 2021-02-04 kl. 08:30.
Citera
2021-02-04, 12:34
  #10571
Medlem
Brullas avatar
Jag har klarat nio dagar och det utan några egentliga missöden. Mycket frisk luft och fysisk aktivitet hjälper uppenbarligen. Det enda lilla negativa är väl att jag alltjämt är beroende av att ha något under överläppen och att det kommer vara tufft att vänja sig av från det. Dock ska det sägas att nikotinfritt snus verkligen hjälpt mig under de här dagarna.
Citera
2021-02-04, 15:21
  #10572
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Är inne på fjärde dagen efter ca. 20 år som nikotinist.

Dag två lyckades jag nästan övertyga mig att det var onödigt att sluta snusa.
Min främsta motivation att jag ska visa mig starkare än mitt beroende, viljans triumf. Tyvärr saknar jag andra incitament som ekonomiska eller hälsoskäl.

Är emellertid förbannat trött, uttråkad och har halvt isolerat mig, så skriver av mig här istället för att förpesta tillvaron för min familj.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback