Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-30, 21:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Ledsen men skolor i dag och företag är väldigt dåliga på att använda sig av såna skydd. Att bios inte var låst säger det mesta om säkerhetsnivån på den.

Varför investera i en dator med AC och sedan inte välja att ha det aktiverat? Tekniken är iaf. enligt mig relativt väletablerad där jag arbetar och jag ser inte några orsaker varför så ej skulle vara fallet i Sverige också.
Citera
2014-03-30, 21:24
  #14
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8th
Varför investera i en dator med AC och sedan inte välja att ha det aktiverat? Tekniken är iaf. enligt mig relativt väletablerad där jag arbetar och jag ser inte några orsaker varför så ej skulle vara fallet i Sverige också.
Det kan jag tyvärr inte svara på En gissning är att den som installerar datorerna inte orkar sätta sig in i hur det fungerar. Eller kanske att dom ser det som mer administrativt jobb än att bara köpa in nya. Det är trots allt skattepengar vi pratar om och då svider det inte direkt i någons plånbok.


Bara man låser BIOS så har man gjort datorn rätt värdelös om man ställt in inställningarna rätt. Men inte ens det har dom valt att låsa så då kan man vara rätt säker på att övriga skydd inte heller är på.
Citera
2014-03-30, 21:40
  #15
Medlem
DennisOlofs avatar
Nytt-konto, precis. Det är en fråga om pengar, vilket mäts i tid och arbete.

De flesta skolor, företag och annat räknar med att en viss procent av laptops, datorer och annat kommer gå sönder, bli stulet osv. Inget man kan göra något åt egentligen. Det krävs ofta också tid att säkra saker mot stöld osv, vilket historiskt sett visat sig inte löna sig så mycket. Det man blivit mycket bättre på, som visat sig ha effekt är ju högre säkerhet, som att saker är inlåsta, larmade utrymmen osv. Samt att folk skriver på avtal osv vid lån av utrustning. Betydligt mer effektivt än att jaga någon som stulit en dator. Kostar mer tid och pengar än vad man får tillbaka.

BIOS kan man ofta nollställa, och hårddiskar bytas ut. Det som däremot blivit mycket mer populärt och används är ju möjligheten till kryptering. Det man oftast värderar högst är informationen på datorn och inte själva datorn i sig. Sedan är det ju fult i sig att stjäla saker. I det stora hela så behöver man faktiskt inte stjäla saker vad gäller elektronik om man kan nöja sig med saker som fungerar hyfsat, det är bara nya prylar som egentligen är dyra. Sedan brukar det ju vara så att folk som stjäl saker, förr eller senare åker fast.
Citera
2014-03-31, 22:14
  #16
Medlem
Nytt-kontos avatar
Kör man bitlocker så kommer man inte in i bios utan nyckeln och lycka till att knäcka den. Nackdelen är att bitlocker genererar förhållandevis mycket problem och måste lösas på plats. Nyare datorer är det mycket svårare att komma in i bios bara man sätter ett lösen, att ta ut batteriet eller ändra ett reglage fungerar inte längre. Nu för tiden måste man få en masternyckel generad av serienummer och tillverkarens nyckelgenerator.

Det går att få tag i nycklarna men nu för tiden är det väldigt mycket mer jobb. Tror även hårddiskarnas serienummer blir låsta till datorn om man kör bitlocker så hjälper inte att byta och bitlocker lägger sig ju även i ett speciellt minne på hårdvaran så att det inte går att få bort.
Citera
2015-09-23, 03:16
  #17
Medlem
JohnMauss avatar
Hur kommer det sig att min dator som blev stulen för ett par år sedan blir aldrig spårad av polisen?
Citera
2015-09-23, 06:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMaus
Hur kommer det sig att min dator som blev stulen för ett par år sedan blir aldrig spårad av polisen?

För äldre datorer inte hade samma teknologi inbyggd i sig. "Hitta Min iPhone/iPad/Macbook" släpptes 2010.
Citera
2024-02-27, 09:34
  #19
Medlem
dreadpirate420s avatar
Hur är det idag, går det att spåra en stulen laptop som är formaterad? Jag syftar då på en PC inte en Mac.
Citera
2024-02-27, 09:55
  #20
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Hur är det idag, går det att spåra en stulen laptop som är formaterad? Jag syftar då på en PC inte en Mac.
Som vanligt, det beror på. Men ja troligt på många moderna datorer samt preppade företagsdatorer av något slag.

https://preyproject.com/blog/how-to-...n-your-company
Citera
2024-02-27, 10:12
  #21
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Som vanligt, det beror på. Men ja troligt på många moderna datorer samt preppade företagsdatorer av något slag.

https://preyproject.com/blog/how-to-...n-your-company

Ja det skulle vara en dator från ett kontor.

Kan man spåra datorn direkt till ens hushåll eller det är någon GPS som ger ett ungefärlig plats? Kan dom filma en genom kameran?

Hur troligt är det att polisen knackar på dörren om man har en stulen laptop hemma, om den nu går att spåra.
__________________
Senast redigerad av dreadpirate420 2024-02-27 kl. 10:16.
Citera
2024-02-27, 10:34
  #22
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Ja det skulle vara en dator från ett kontor.

Kan man spåra datorn direkt till ens hushåll eller det är någon GPS som ger ett ungefärlig plats? Kan dom filma en genom kameran?

Hur troligt är det att polisen knackar på dörren om man har en stulen laptop hemma, om den nu går att spåra.
Svårt att svara på, men rent hypotetiskt så med GPS får man ju fram en lokation, om det är en fristående villa är ju enklare att gissa sig till än ett höghus på 10v vem tjuven är.

Jag har faktiskt spårat en laptop (ej stulen, bara försvunnen) på vårt nät genom swticharna och wifi AP därefter starta kameran för att se var den befann sig, på en toalett visade det sig :-)

En av polisens uppgifter är väl att klara upp brott så de borde ju komma och hämta den om brottsmisstanke finns, om de har tid, ork och resurser för det är väl en annan sak.
Citera
2024-03-02, 00:07
  #23
Medlem
IgelBollens avatar
Inte för att va sådan, men den kan va DNA-märkt. Det ultimata är att använda datorn offline om ni vill va 100% säkra, finns alltid spår hur mycket man än försöker att dölja. Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback