Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-25, 09:19
  #13
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Har du arbetat med Linux förut och känner till deras kommandoprompt så blir det lättare.
Du är ansvarig för säkerheten också.

När du köper en VPS så får du ett eget operativsystem som bara du och vps-leverantören kan ta sig in i.
Sen får du allt ansvar med att sköta om mjukvaran, hålla mjukvaran (serverprogram, m.m) uppdaterad.
Även om leverantören brukar vara hjälpsam och kan sätta igång webbserver m.m åt dig så är det ditt ansvar att hålla den uppdaterad.

Jag har mycket begränsad erfarenhet av Linux tyvärr. Jag vet att allt styrs i en kommandoprompt men kan noll om kommandon. Gällande uppdateringar; hur enkelt/svårt är detta att sköta. Hur hanterar man säkerheten på en server. Sköts detta via någon form av program eller är det konfigurationsfiler som .htaccess som hanterar detta.?
Citera
2014-03-25, 12:30
  #14
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Jag har mycket begränsad erfarenhet av Linux tyvärr. Jag vet att allt styrs i en kommandoprompt men kan noll om kommandon. Gällande uppdateringar; hur enkelt/svårt är detta att sköta. Hur hanterar man säkerheten på en server. Sköts detta via någon form av program eller är det konfigurationsfiler som .htaccess som hanterar detta.?
De flesta linux distributioner brukar ha en pakethanterare, som kan hantera installation, uppdatering och avinstallation av program.
Debian och Ubuntu använder apt.

Det finns program som kan hjälpa till med säkerheten, men det är du som måste konfigurera programmen (webbservern, databasen), hålla serverprogrammen uppdaterade och se till att eventuella webbsidor du kör på den inte har säkerhetshål.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback