• 1
  • 2
2014-04-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det var nåt ditåt, men jag förutsatte (utan att studera dina exempel mer) att samma krumelur dyker upp för samma svenska tecken varje gång.

Det är nåt kul som läraren gått igenom på lektioner/föreläsningar som han/hon vill att ni skall använda. Kolla igenom vad som sagts på lektionerna om international charsets. Det var väll själva fanken om ni får en uppgift som inte går att lösa enkelt.

Våran lärare har inte gått igenom hur man ska lösa detta med åäö mer än att använda
locale swedish("swedish");
locale::global(swedish);

men det fungerar ju inte i detta fallet.

Från början så gjorde jag som du föreslog, jag kollade vilka symboler som dykte upp vid respektive bokstäver, sedan typecastade jag dom som en integer, typ

om( (int) bokstav[i] == 195)
{
replace[i] with '\x86' (vilket motsvarar : å )
}

är det såhär som du menade?

just nu så lutar det åt att ändå skicka in skiten som den är och hoppas på att läraren inte ser att det försvinner stora Ä:n . När jag fick komplettering på uppgiften så hade han inte sett detta heller, utan det handlade om någonting annat som skulle åtgärdas.

Men detta irriterar mig hemskt att jag inte kan få till det
Citera
2014-04-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexdale
osäker på riktigt hur du menar,

men säg att jag läser in ordet "äggbert" så kanske jag får upptill 3st konstiga symboler där ä:et ska vara, min första tanke redan från början var att kolla ifall dessa symboler existerade efter inläsningen och sedan ersätta dom.

Du hoppar över ett steg i felsökningen, eller flera. Undvik att skriva ut tecknen till terminalen och börja från början:

* Vet du att "ä" verkligen är lagrat som en enda byte i filen? Är det så du vill ha det, eller vill du ha input och output i UTF-8? Spara ett enda "ä" i en textfil med en editor där man kan välja formatet, t.ex. Notepad++.

* Läs in filen till en array eller vector och skriv ut alla char-värden som tal.

* Skriv ut arrayen/vectorn till en ny fil och jämför den med originalet (http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_File_Compare).

* När du har fått ordning på det, kan du börja testa input i terminalen, och sen output.

Eller se till att din lärare löser det åt dig. Jag tror inte att det här är vad ni ska ägna tiden åt...
Citera
2014-04-02, 12:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexdale
Våran lärare har inte gått igenom hur man ska lösa detta med åäö mer än att använda
locale swedish("swedish");
locale::global(swedish);

men det fungerar ju inte i detta fallet.

Från början så gjorde jag som du föreslog, jag kollade vilka symboler som dykte upp vid respektive bokstäver, sedan typecastade jag dom som en integer, typ

om( (int) bokstav[i] == 195)
{
replace[i] with '\x86' (vilket motsvarar : å )
}

är det såhär som du menade?

just nu så lutar det åt att ändå skicka in skiten som den är och hoppas på att läraren inte ser att det försvinner stora Ä:n . När jag fick komplettering på uppgiften så hade han inte sett detta heller, utan det handlade om någonting annat som skulle åtgärdas.

Men detta irriterar mig hemskt att jag inte kan få till det

Nåt ditåt, har ägnat åtskilliga timmar med att få olika burkar att fixa åäö så jag hatar dom krumelurerna.

Speciellt när det blir 7-bitar nånstans på vägen och ÅÄÖ blir till EDV, då är det inte ens roligt längre.
Eller IBM-järn som kör EBCDIC och detta tolkas fel nånstans mellan oss och stordatorn.

Skicka in skiten, och trasslar han så får du väl fråga läraren om en förklaring...
Citera
2014-04-02, 14:08
Medlem
Det här fungerar felfritt för mig, kompilerat i Microsoft Visual Studio Express 2012 for Windows Desktop som ett tomt projekt utan några inställningar ändrade. Filen jag läser är skapad av Notepad och sparad med teckenkodningen ANSI.
Citera
2014-04-15, 17:28
Medlem
Hejsan!

Jag har ett problem med att komma vidare i Visual Studio 2013.

Jag har gjort 5 olika combobox. I varje finns det 3 alternativ, High, medium och Low. Hur kan jag konvertera om dessa så att exempelvis high betyder 5, medium 2 och low 1 ?? alltså ord till siffror.
Jag vill sedan kunna addera dessa för att få fram ett tal.

Någon som vet!!!??

Tack på förhand!
Citera
2014-04-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rc60
Hejsan!

Jag har ett problem med att komma vidare i Visual Studio 2013.

Jag har gjort 5 olika combobox. I varje finns det 3 alternativ, High, medium och Low. Hur kan jag konvertera om dessa så att exempelvis high betyder 5, medium 2 och low 1 ?? alltså ord till siffror.
Jag vill sedan kunna addera dessa för att få fram ett tal.

Någon som vet!!!??

Tack på förhand!
Jag har svårt att se hur din fråga hör hemma i denna tråd, du borde skapa en egen tråd eller göra ett inlägg i Den stora tråden för snabba nybörjarfrågor (förutsatt att det rör sig om C, C++ eller assembler). Snackar vi comboboxar så låter det som att du kodar i ett annat än ovan nämnda språk och/eller att du sitter med ett bibliotek som exempelvis QT för grafiska användargränssnitt. Att infoga kod, att beskriva problemet lite tydligare och inte minst att skapa inlägg/trådar i rätt forumdel gör det betydligt enklare för folk att hjälpa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in