Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-05, 00:43
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slanta
Stämmer inte så vitt jag vet! Känner ett par alkoholister och ingen av dem har det speciellt städat hemma, snarare tvärt om. :S

Jo men exakt, blev lite tagen av den här trådstarten själv, för det stämmer ju inte alls.

Det kanske inte beror på just alkoholismen, kanske snarare något annat symptom?
Citera
2014-04-05, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jo men exakt, blev lite tagen av den här trådstarten själv, för det stämmer ju inte alls.

Det kanske inte beror på just alkoholismen, kanske snarare något annat symptom?

Ja, vadå tex?
Men jag hade heller inte pallat städa om jag var full jämt!
Citera
2014-04-05, 00:58
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slanta
Ja, vadå tex?
Men jag hade heller inte pallat städa om jag var full jämt!

OCD? Någon slags sydrom, vad vet jag? Men när jag dricker så skiter jag i hur det ser ut runt om mig.
Citera
2014-04-05, 01:04
Bannlyst
Stämmer bra in det där, men det gäller nog mer periodsuparen, som under sina nyktra perioder försöker hålla ihop sig och struktuera upp tillvaron.

Skammen och spåren av fylla och snusk plågar såklart den ångestfyllde nyktre, som därför slår över åt andra hållet och blir pedant.
Citera
2014-04-05, 03:42
Medlem
Som många andra varit inne på är det ju extremt olika, finns ju lika många personlighetstyper hos aliskar som hos ickealkisar. Farsan söp som ett svin och hade kaos runt sig jämnt.
Citera
2014-04-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
OCD? Någon slags sydrom, vad vet jag? Men när jag dricker så skiter jag i hur det ser ut runt om mig.

Jaa precis
Citera
2014-04-06, 13:06
Medlem
Beror ju på vilken sorts alkisar dom är! Finns ju snygsuparen (min mamma för 20år sedan) alltid väldigt städat fint rent och hon var nästintill barbiedockan själv med perfekt smink, kläder osv. Sen har vi periodaren (min mor för 10år sen) städat och fint vid dom nyktra perioderna. Kaos vid de icke nyktra periodern. Och sen finns det ju helttidsalkoholism (min mor nu) hemtjänst städar men hon bryr sig inte nämnvärt om hemmet, de klassiska duschar en gång varannan vecka, aska och fimpar på golvet, inrökt lägenhet, samma kläder i två veckor. Enda anledningen till att de är någotlunda rent är för att hon har hemtjänst och för att hon inte reser sig från soffan om hon verkligen inte måste.
Citera
2014-04-06, 14:17
Medlem
Ricins avatar
Jag känner inte igen den bilden som TS har om alkisar.
När det var som värst för min far så rökte han inne, och hade en jävla massa ölburkar framme hela tiden. Det var inte heller ovanligt att se gammal mat ligga framme som flugorna åt upp!
Dom enda gångerna han hade städat var väl när han själv skulle ha fest, men det var ingen "tokstädning" som han gjorde. Var väl mer att ta bort burkar från bordet, torka det och sedan dammsuga lite.
Samma beteende visar min storebror upp som också har problem med alkoholen. Vill dock påstå att det är lite värre hos min bror som snusar, och vägrar kasta snus i papperskorgen. Somliga snusare är ju så extremt lata så dom lägger lite snus lite här och där, vilket är så extremt äckligt! Jag är ju själv en snusare och förstår verkligen inte poängen med att lägga snus på bordet eller något, när man kan använda en gammal snusdosa!
Citera
2014-09-24, 22:28
Medlem
UERATZs avatar
Va i helvete! Jag har vart inne his en alkis en gång. Vi var tvugna att ta dit en saneringsfirma! Jag antar att jag inte behöver säga att det inte var särskilt rent
Citera
2014-09-25, 18:04
Medlem
LiwedNdDyeds avatar
Alternativ...

Kontrollbehov, som i många fall ligger parallellt med att vilja dölja sitt missbruk. Alkoholister, då dom inte sitter på bänken, vill inte gärna skylta med sina grejer. Städningen blir sedan en omedveten handling för att hålla ordning om och kring sig. Det ska inte synas.

Kan även vara en ångestproblematik, där alkoholisten får ångest om det inte är i ordning. Det blir kaos, han/hon känner sig otillräcklig och måste till varje pris få ordning.

Kompensation. Allt skall också helst göras minutiöst. Det ska göras ordentligt. Som en slags kompensation för drickandet.

Det här är beteenden som sedan sitter kvar efter att alkoholisten blivit nykter.
Citera
2014-09-26, 20:16
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Vill dock poängtera att bara för att man är alkoholist så betyder det inte att man pissar på soffan, fimpar i handfatet och bajsar på skrivbordet.

Alkoholismen framstår som mycket mindre dramatisk jämfört med att bajsa på skrivbordet.

Citat:
Ursprungligen postat av LiwedNdDyed
Alternativ...

Kontrollbehov, som i många fall ligger parallellt med att vilja dölja sitt missbruk. Alkoholister, då dom inte sitter på bänken, vill inte gärna skylta med sina grejer. Städningen blir sedan en omedveten handling för att hålla ordning om och kring sig. Det ska inte synas.

Kan även vara en ångestproblematik, där alkoholisten får ångest om det inte är i ordning. Det blir kaos, han/hon känner sig otillräcklig och måste till varje pris få ordning.

Kompensation. Allt skall också helst göras minutiöst. Det ska göras ordentligt. Som en slags kompensation för drickandet.

Det här är beteenden som sedan sitter kvar efter att alkoholisten blivit nykter.

Jag känner igen detta från min egen tid som auktoriserad alkis. Ångestproblematik, kontrollbehov och pedantism. Jag är glad att de dagarna är över och att beteendet blivit mycket mindre dramatiskt allteftersom tiden gått.
Citera
2014-09-26, 20:54
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Jag tror inte alkoholister har varken mer eller mindre städade hem en andra, vissa sköter sina hem bra, vissa mindre bra.

Däremot, om det är riktigt nersupna personer som mår dåligt och har ett miserabelt liv, så ser hemmet ofta ut där efter. 100tals burkar omkastade på golvet, fimpar, snus, gammal mat överallt på tallrikar som står, kladdiga golv, kläder överallt, medans dom ligger ner pissade i soffan. Det är verkligen total misär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in