Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-20, 18:29
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Dumt eller inte så är det samma grammatiska förklaring.

Förklaring till vad? Du/dig är ju kvar.

Händer samma grej där kanske det är av samma anledning, men språkets vägar är outgrundliga ibland.
Citera
2023-03-20, 18:32
Medlem
fellowvessels avatar
Man kan säga dem eller dom men inte "De", "De ska du skita i" "De där är dåliga", det blir fel & låter som att det är ett dagis barn sompratar.
Citera
2023-03-20, 18:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Förklaring till vad? Du/dig är ju kvar.

Händer samma grej där kanske det är av samma anledning, men språkets vägar är outgrundliga ibland.

Förklaring till varför det finns en subjektsform och en objektsform givetvis och som jag skrev i mitt första inlägg så finns det språk (exempelvis danska) där gränserna mellan jeg/mig och du/dig börjat suddas ut till förmån för mig och dig.
Citera
2023-03-20, 18:42
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Förklaring till varför det finns en subjektsform och en objektsform givetvis och som jag skrev i mitt första inlägg så finns det språk (exempelvis danska) där gränserna mellan jeg/mig och du/dig börjat suddas ut till förmån för mig och dig.

Fast tror du virrar lite nu. Menar att de/dem nog inte hade dött om det varit viktigare. Samma grej kanske händer med du/dig.
Citera
2023-03-20, 18:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Fast tror du virrar lite nu. Menar att de/dem nog inte hade dött om det varit viktigare. Samma grej kanske händer med du/dig.

De/dem har inte »dött«.
Citera
2023-03-20, 22:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Man kan säga dem eller dom men inte "De", "De ska du skita i" "De där är dåliga", det blir fel & låter som att det är ett dagis barn sompratar.

Att säga [dem] är nog det mest avskyvärda man kan lyssna till. Det är definitionen på kvastskaft uppkört i röven. Om det dessutom sägs när de är korrekt grammatiskt så är det som kvastskaft uppkört i röven går itu.

Pssst:

Citera
2023-03-21, 00:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
De/dem har inte »dött«.
Har väl mer eller mindre "dött" från det talade språket medan det finns kvar i skriftspråket. Jag/dig och Du/dig finns ju fortfarande kvar i talspråket på ett helt annat sätt.
Citera
2023-03-21, 07:59
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har väl mer eller mindre "dött" från det talade språket medan det finns kvar i skriftspråket. Jag/dig och Du/dig finns ju fortfarande kvar i talspråket på ett helt annat sätt.
Folk som talar med dialektal utprägling brukar skilja på dem i talspråk, även om det oftast blir "di" och "dom" i de flesta dialekter.
Citera
2023-03-21, 10:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Jag skulle säga att all diskussion om de/dem handlar om de skrivna orden. Hur folk talar är tämligen ointressant eftersom det talade språket inte är eller bör vara bokstavstroget.

Ta ett ord som att så säger de flesta oftast å som även är ett talande läte för och. Det i sin tur gör att vissa hyperkorrekt säger/skriver och där det ska vara att. Jag skulle ändå inte drista mig till att utpeka att som »dött«.

När det gäller de i talspråk är det ju så många uttalar ordet det. Inte är det »dött« för den skull.
Citera
2023-03-21, 11:08
Medlem
Folketstempels avatar
Klarar man inte lågstadiesvenskan att stava ord rätt. Tex de eller dem som är svenska då "dom" inte är ett riktigt ord i skriftspråket. Vad är problemet i så fall och varför ska jag eller andra bry sig om de som inte kan skilja mellan bara dessa två ord och inga andra.

Dyslexi kallades det ett tag som var en annan period skoltrötthet som nu allt faller under ADHD spektrumet.
Dem hade ADHD de dom andra aspies de inte hade.
Citera
2023-03-22, 22:24
Medlem
Hörde jag rätt? Nyheterna på TV intervjuade en som sa hon var examinerad och ändå inte kunde det här med de och dem.
Citera
2023-03-22, 22:28
Medlem
AndersM79s avatar
jag/mig - lätt!
vi/oss - lätt!
han/honom - lätt!
hon/henne - lätt!
de/dem - neeej! neeej! Bort-bort-bort! Buhuu så svår svenskan är!

Jag kommer ALDRIG skriva 'dom', och om någon skriver t.ex. 'dom kommer klockan ett' kommer jag svara 'I vilket rättsfall då?'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in