Citat:
Ursprungligen postat av
Smugumin
Språk måste få kunna utvecklas och då är det inte så konstigt att förenklingar tar över.
Språk kan utvecklas på många sätt, men den huvudsakliga utvecklingen sker genom en kontinuerlig modernisering av den vokabulär som används. Att hela tiden förenkla språket för att det blir ”lättare” att skriva är knappast en positiv utveckling. Det finns dessutom flera olika nivåer, eller former, av språkbruk: Litterärt, akademiskt, talspråk i skrift, vetenskapligt osv. Den som bara behärskar ”talspråk i skrift” och förenklar sitt språk maximalt, kommer snabbt att märka att språk av många uppfattas som en klassfråga, och att ett begränsat språk kan leda till begränsningar i livet.
Om man skriver
Aa ja såg att dem ville skynnda sej hemm för å äta midda (enkelt språk med förenklad stavning) istället för
Ja, jag såg att de ville skynda sig hem för att äta middag, så kallar inte jag det för en språklig utveckling - snarare motsatsen.
Språk måste få utvecklas, där håller jag med dig. Men att utarma språket är inte ”utveckling”.