2024-09-14, 10:28
Medlem
Alla säger ju ”dom”.

Det är endast i skrift som folk skriver ” de och dem”
Citera
2024-09-14, 10:54
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Språk måste få kunna utvecklas och då är det inte så konstigt att förenklingar tar över.
Språk kan utvecklas på många sätt, men den huvudsakliga utvecklingen sker genom en kontinuerlig modernisering av den vokabulär som används. Att hela tiden förenkla språket för att det blir ”lättare” att skriva är knappast en positiv utveckling. Det finns dessutom flera olika nivåer, eller former, av språkbruk: Litterärt, akademiskt, talspråk i skrift, vetenskapligt osv. Den som bara behärskar ”talspråk i skrift” och förenklar sitt språk maximalt, kommer snabbt att märka att språk av många uppfattas som en klassfråga, och att ett begränsat språk kan leda till begränsningar i livet.

Om man skriver Aa ja såg att dem ville skynnda sej hemm för å äta midda (enkelt språk med förenklad stavning) istället för Ja, jag såg att de ville skynda sig hem för att äta middag, så kallar inte jag det för en språklig utveckling - snarare motsatsen.

Språk måste få utvecklas, där håller jag med dig. Men att utarma språket är inte ”utveckling”.
Citera
2024-09-14, 13:21
Medlem
I Umeå finns det pizzarulle på rullmenun på en pizzeria.
https://parkenspizza.se/var-meny/
Citera
2024-09-14, 13:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Han skriver ”i Sverige födda” vilket är helt grammatiskt korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Nej, det är inte grammatiskt korrekt.

Det är en ortografisk (inte grammatisk fråga). Ortografi är läran om stavning, interpunktion, hur versaler och gemener används samt avstavning och särskrivning.

I svenska tillämpas fri ordföljd så det är absolut inget problem att skriva »I Sverige födda«. Inte minst med tanke på att termen »utrikes födda« (särskrivning) ersatt den tidigare »utrikesfödda« (hopskriven) i officiella sammanhang.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...dda-i-sverige/
Citera
2024-09-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är en ortografisk (inte grammatisk fråga). Ortografi är läran om stavning, interpunktion, hur versaler och gemener används samt avstavning och särskrivning.

I svenska tillämpas fri ordföljd så det är absolut inget problem att skriva »I Sverige födda«. Inte minst med tanke på att termen »utrikes födda« (särskrivning) ersatt den tidigare »utrikesfödda« (hopskriven) i officiella sammanhang.

Jag håller med!
Precis som jag skriver champ njoner, och pize rria, och fot boll.
Citera
2024-09-14, 15:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag håller med!
Precis som jag skriver champ njoner, och pize rria, och fot boll.

Det har inget med ordföljd att göra. Det är bara ortografiskt inkorrekt.
Citera
2024-09-14, 20:57
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Himla intressant och klurigt med ordföljd.

En huvudsats i svenskan kan antingen ha rak ordföljd eller omvänd ordföljd. Rak ordföljd innebär att subjektet står före predikatet. Omvänd ordföljd innebär att predikatet står före subjektet.

I den språkapp som jag använder för att lära mig ett främmande språk blir jag ibland underkänd för att jag använder fel ordföljd. Så vissa språk är tydligen noga med ordföljden och accepterar inte fri ordföljd.
Citera
2024-09-14, 21:18
Medlem
Pungsvings avatar
De dem, vi oss.
Citera
2024-09-14, 21:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Himla intressant och klurigt med ordföljd.

En huvudsats i svenskan kan antingen ha rak ordföljd eller omvänd ordföljd. Rak ordföljd innebär att subjektet står före predikatet. Omvänd ordföljd innebär att predikatet står före subjektet.

I den språkapp som jag använder för att lära mig ett främmande språk blir jag ibland underkänd för att jag använder fel ordföljd. Så vissa språk är tydligen noga med ordföljden och accepterar inte fri ordföljd.
Japp. Tyskan, till exempel, kräver olika ordföljd i huvudsatser och bisatser. Och inte heller i svenska är ordföljden alltid fri. Frågor utan frågeord kräver till exempel omvänd ordföljd - med rak ordföljd blir de till påståenden.
Senast redigerad av Hamilkar 2024-09-14 kl. 21:38.
Citera
2024-09-14, 21:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du har rätt i att det absolut inte är en grammatisk fråga. Men det är inte bara en ortografisk fråga heller. De allra flesta infödda svenskar uttalar utrikes födda och utrikesfödda med olika betoning, vilket gör det lite problematiskt att prata om "särskrivning" i samband med termen utrikes födda. Vi särpratar ju den också.

Citat:
I svenska tillämpas fri ordföljd
Nåja... Men visst, den är tillräckligt fri för att tillåta både Födda i Sverige och I Sverige födda, det är den ju.
Citera
2024-09-17, 18:46
Medlem
De som inte kan skilja på de och dem får invänta sin dom.
Citera
2024-09-29, 12:15
Medlem
orrtupps avatar
Nej, nu orkar jag inte längre! Min språkkänsla hatar dem!

Nu är det så här att jag ändå är hyfsat bra på svenska och är en självutnämnd språkpolis som stör mig på felstavningar och felaktig användningen av uttryck och ord, typ när folk säger begåvningsreserven om dumma människor men "dem" ser helt fel ut och jag gör allt jag kan för att undvika att skriva "dem" eller "dom".
"Dom" undviker jag enbart för att jag vet att det sägs vara fel trots att "dom" för mig ser helt rätt ut, hur kan de ha hittat på "dem"?
Jäkla pappskallar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in