Har bott i Polen tre r, frn och till.
Jag har bott i Warszawa, Lodz och Krakow.
Jag har ven varit i flertalet Polska stder ssom Torun och Wroclaw och Gdansk utver det.
Vad jag kan sga s har priserna stigit rtt s rejlt de senaste ren.
I Warszawa r det nstan en konstant bygg-boom och man knner inte igen sig hela tiden. Mycket r nytt nr jag ker dit lite d och d.
Lnen jag hade i Warszawa lg p 3.700 Zlotych efter skatt. En rtt bra ln i Warszawa, men fortfarande lite. Du mste iaf. Tnka p att storhandla (Lidl, Biedronka eller Tesco bla.)
Tror att om Du sker ett IT jobb eller second line support kan Du f mer.
Snittlnen ligger p 4.500 - 5000 PLN dock innan skatt. Visst nu r jag ven medlem i Wizz club och flygplatsen (Chopina, gamla Okecie) ligger vldigt bra till. Det r ven billigt att flyga ner med Wizz.
Jag skulle sga att ska Du satsa p Polen s titta p Poznan, Gdansk, Warszawa eller Krakow. ven Wroclaw. Lnerna skiljer sig en aning. Det som skiljer sig mest r bostadspriserna. (Tnker p lgenheter att hyra).
S hr sg lite av mina utgifter ut i Polen.
1) Hyra 1.500 PLN detta r billigt i Warszawa. S rkna med 1.800 lite drygt fr en etta.
2) Bredband 50 PLN.
3) Mnadskort, numera 110 PLN.
4) Mat hemma varierade, men Du kan definitivt ta oftare ute i Polen n p hemmaplan. (Sverige)
Vidare s avrder jag Dig p det starkaste fr staden Katowice. Ingen vidare stad alls.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katowice
I Warszawa rekommenderar jag frst och frmst Mokotow. Dr bodde jag. ven s kan jag tillgga att Ochota r ok, vissa delar och gator. ven sdra Praga (nya delen).
Vissa delar av Bemowo r ok. Vissa delar av Ursus ocks, ven om det r lngre frn stan.
Jag hade 15 minuter med buss in till Warszawa centralna.
Sammanfattningsvis:
Priserna p mat och l.
Priserna p bostder.
Nrhet till parker och utmrkta kommunikationer med buss, tg och sprvagn.
Tjejerna sklart..
-Med Polen.
Avgaserna och inlandsvrmen kan vara frpestande illa!
Att man tjnar relativt lite pengar och har svrt att spara.
Sprket. Visst mnga yngre kan Engelska hyffsat, men lr Dig iaf lite Polska, det r mitt tips.
Arbetsskerhet. Speciellt vid sjukdomsfall och ekonomiskt tapp.
Hoppas det hjlper Dig lite. Ta grna en titt p Prag och Brno ocks, det r mitt tips!
M.v.h.
//Ozzelott