2014-04-24, 11:16
Medlem
Hej!
Jag har haft svart färgat hår i svart tre år, om inte mer. Jag har lagt i en röd färg på det svarta en gång, och mina toppar har blekts en aning eftersom jag endast har färgat utväxten. Så mitt hår är helt enkelt inte kolsvart om jag säger så.
Nu är det såhär att jag vill innan sommaren fixa mitt hår till mörkröd/kopparröd färg. Men jag har ingen aning om hur jag ska göra. Har läst runt ett tag och många skriver att avfärgning och blekning förstör håret och klyver det på mitten. Såklart blir ju skador mer på vissa hår.
Men är det någon som vet någon skonsammare variant hemma?
Vad är mest skonsamt av färgning och Blekning?
Vilken produkt rekomenderar ni?
Tacksam för svar!
Citera
2014-04-24, 13:38
Bannlyst
ColourB4 eller vad den heter är en avfärgning som inte sliter märkbart på håret. Andra avfärgningar är mest starka blekmedel.
Gå till en frisör helst, men hemma hade jag nog mest satsat på att bleka håret tidigast var sjätte vecka tills det är blont och sedan satt i röd färg. Om du har färgat många gånger kommer en avfärgning endast ta det översta lagret och den kan inte heller bryta ner röda pigment.

MOOD blekning sliter minst på håret tycker jag.
Citera
2014-04-24, 23:58
Medlem
Jag har själv svart hårfärg som jag vill bli av med, vill bli blond igen. Min lösning, so far, är att klippa av skiten utmed att det växer. Har redan klippt av ca 15 cm, har ca 8 cm utväxt. Ser lustigt ut kanske, men jag vill inte hålla på med avfärgning och blekning på det svarta färgade just pga det du skriver. Som tur är så växer mitt hår snabbt, så om nåt år så är nog allt det svarta borta och jag kan göra som jag vill. Kanske jag färgar utväxten med lite slingor när det växt lite längre för att piffa upp lite.
Det var kul ett tag att ha svart hår men nu ångrar jag mig som fan att jag gjorde det.
Citera
2014-04-29, 22:11
Medlem
Att klippa allt eftersom det växer ut är det absolut bästa och minst slitande förslaget. Själv skulle jag försöka med avfärgning - vilket efter dubbla doser endast lämnade vitblond utväxt, rödbrunt i längderna och brunsvart i topparna, värdelöst alltså. Fast vet i och för sig inte om jag använde rätt avfärgning, fast tycker ändå det är rätt logiskt när man färgat håret svart väldigt länge. Tog kontakt med en frisör istället som hjälpte mig tona om håret i EN färg och sedan sa hon att det bästa är att SLINGA håret ljust igen. Jag slingade var fjärde vecka, och fast jag inte kommer ihåg hur lång tid det tog så blev jag till slut helt ljusblond. Tror jag körde slingningar, sedan när hela håret ljusats upp körde jag blonderingar och MYCKET silverschampoo för att dra ut all tidigare färg.
Nåt halvår senare tröttnade jag och färgade mig rödbrun igen, utan några problem. Så slinga och sedan köra i röd färg borde gå relativt smärtfritt. Men jag hade gjort det hos frisör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in