[quote=Drinkycrow|48520520]
Citat:
Grejen är väl att vetenskap och religon är väsenskilda. Vetenskapen bygger på bevis och på det vi kan observera medans religion handlar om det vi endast kan spekulera kring.
All vetenskap bygger inte på bevis däremot försöker föra i bevis, men förhåller sig så objektivt det går - något religion inte gör och inte avser heller.
Religion handlar inte ens om "det" , det finns inget "vare sig det han eller hon att påvisa.. det finns däremot en massa upplevelsebaserade känslor man försökt ha som "det" eller gjort till "det här" , "det här" kan vi spekulera omkring... för att få det att framstå som "något", i själva verket finns inte det där något, att spekulera kring, vilket varje religion oftast också är väldigt tydlig med, genom att omedelbart kränkas av att ifrågasättas. Man vill ha en fix bild av att "något är", men betackar sig att ens orka förklara vad det där "något = t.ex gud/härskaren skaparen" skulle vara och bestå av..
...man kommer med luddigheter som ; kärlek, vilja... men viljan är knuten eller utgörs faktiskt av överlevnadsINSTINKT, så vill man ha instinkt till gud, tja.. då är det som det är med makten och äregirigheten för att en hierarki upp mot gud ska kunna komma till stånd. Det behövs rätt mycket trollerikonster och sluga grepp, för att fasthålla "tron" på gud.. och lite annat förstås, ofta inskrivet i konkret juridik, helt olika för olika religioner olika tro och olika sällskap och individer, så det där med kärleksfulle gud och människans älskvärdhet, det kontradikterar man direkt övertydligt också, som jag ser det.
Citat:
Jag tror inte många vetenskapsmän påstår de kan förklara allt kring universums uppkomst men det de förklarar kan de bevisa. Därför finns det ingen direkt motsägelse att tro på gud eller liknande och samtidigt köpa den vetenskapliga förklaringen.
Att tro på gud eller säga sig tro på gud = att tro på prästen, gurun, eller den makthavare man nu ser som maktfullkomligast. inget mer än så, eller : jag tror på gud = jag gtror på mig och att jag lever.. vad mer?? .. att man så klart visar strupen och visar att man är beredd att vara till lags och finna sig i maktstrukturen i den religion där guden man avser att börja dyrka... är beskriven, för gud beskrivs på hemskt många olika sätt.. tro tusan det.. han finns ju inte ens.
Men kommer han och börjar tala som folk, då kan vi prata gud... tills dess.. får du tro på prästen/gurun = gud... dvs säger sig se gud i sina "visioner el. hallucinationer och bön om makt att ses som lite bättre än andra stackare med inte "samma känslor" som sig själv / det är känsospel alltihop, och utpressning... även om det inte framstår som särskilt vackert med utpressning, men det är just så simpelt krasst det är!
med lille guden... som ser dig överallt... och väntar på dig sedan i efterlivet
....åt andra att värdera dig, hur du.. är mot guden... går knappast beskriva mer om vilken bluff det är i själva verket.
man behöver ge folk känslan av att vara lite tomma och okunniga bara..
...och varje religion försöker berätta om att deras gud/gudar/gudinnor/troll, har ännu bättre giv än annan, så det är de vanliga infantila kraftmätningarna, i något som inte ens finns.. mer än att känslor finns! sant det... men resten, är genuint bluffmakeri, som genererar massor av sköna tillgångar.
Citat:
Skrev du i trådstarten.. Det kvittar om du "ofta" tycker de har rätt. Det som kan bevisas finns det ingen anledning att "tro" på. Men om vetenskapen bara har rätt "i en hel del saker" så får du gärna säga på vilka områden den har fel...
Fast... det finns anledning att tro på makten, då den dömer och verkställer utefter guds dagshumör.... och den agenda patriarkaten ställt upp, du vill väl inte göra dem sura? mullorna eller de andra blivande "kännarna" som behöver tjänare? så du kan göra dig eller visa dig "duglig" i bl.a uppförande.. att visa sig vara kapabel att både inordna sig men helst också underordna sig.. då gud ju har många barn att ta hand om... och så klart knappa resurser, så Teresia-idealet.. med samaritsystem i det, måste man ju försöka "förstå" väl?