• 1
  • 2
2014-05-04, 09:19
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat, varningar utdelade.
Huruvida diagnoser egentligen existerar är en mycket intressant fråga men det här är absolut fel tråd att diskutera den i.
//mod
Citera
2014-05-04, 22:09
Medlem
BatmanLigists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Många som målar har ADHD, något som utmärker den diagnosen är att man har svårt att hålla sig inom ramar. Man skulle kunna säga att klotter är ett sätt för folk med neuropsykiska funktionshinder att träna bort sina svårigheter.

Jag antar att du kopplar ADHD med att vara dyslektiker eller generellt dålig på att skriva eftersom just dyslexi diskuteras i tråden. Att det finns klottrare som har svårt för att hålla sig inom skrivnormerna är lätt att bevisa genom bland annat trådar här på Flashback, då språket inte är av den bästa kvaliteten och dessutom genom målningar med bland annat stavfel. Men för att påstå att det är många klottrare som har svårt för att skriva (eftersom de har ADHD, tydligen?) krävs det mer än bara ett fåtals målningar med skrivfel eller inlägg på Flashback som innehåller särskrivningar, stavfel samt avsaknad av stor bokstav och punkter, för att bevisa att det finns en låg skriftlig kompetens bland klottrare.

Målgruppen i graffititrådarna verkar vara relativt låg i jämförelse med andra trådar på FB och därför är det inte förvånande att det förekommer just skrivfel bland dessa användare. Långt ifrån alla klottrare hänger på Flashback och därav blir urvalet alldeles för litet för att kunna hävda att många graffitimålare är dyslektiker eller dåliga på att skriva (eftersom de har ADHD, tydligen?).
Citera
2014-05-04, 22:56
Medlem
Mx_1337s avatar
Felstavade sign dyker väl upp lite här och var "Rember my namen, fame?"

Felstavade målningar råder det väl dock större brist på, minns dock en windowdown på x10an som löd: "ÄLVSJÖ MADNES".. Försökte hitta bild, utan framgång dessvärre.
Citera
2014-05-04, 23:19
Medlem
VonBongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Felstavade sign dyker väl upp lite här och var "Rember my namen, fame?"

Felstavade målningar råder det väl dock större brist på, minns dock en windowdown på x10an som löd: "ÄLVSJÖ MADNES".. Försökte hitta bild, utan framgång dessvärre.

http://dayviews.com/picwalking/202176118/ - Där har du. Behövde bara söka på "Älvsjö madnes" med " i sökfältet.
Citera
2014-05-05, 09:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonBong
http://dayviews.com/picwalking/202176118/ - Där har du. Behövde bara söka på "Älvsjö madnes" med " i sökfältet.
Hahaha klockrent. Detta är vad jag tänkte på när jag startade tråd.
Citera
2014-05-05, 20:45
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonBong
Där var den ja!
Citera
2014-05-06, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanLigist
Jag antar att du kopplar ADHD med att vara dyslektiker eller generellt dålig på att skriva eftersom just dyslexi diskuteras i tråden. Att det finns klottrare som har svårt för att hålla sig inom skrivnormerna är lätt att bevisa genom bland annat trådar här på Flashback, då språket inte är av den bästa kvaliteten och dessutom genom målningar med bland annat stavfel. Men för att påstå att det är många klottrare som har svårt för att skriva (eftersom de har ADHD, tydligen?) krävs det mer än bara ett fåtals målningar med skrivfel eller inlägg på Flashback som innehåller särskrivningar, stavfel samt avsaknad av stor bokstav och punkter, för att bevisa att det finns en låg skriftlig kompetens bland klottrare.

Målgruppen i graffititrådarna verkar vara relativt låg i jämförelse med andra trådar på FB och därför är det inte förvånande att det förekommer just skrivfel bland dessa användare. Långt ifrån alla klottrare hänger på Flashback och därav blir urvalet alldeles för litet för att kunna hävda att många graffitimålare är dyslektiker eller dåliga på att skriva (eftersom de har ADHD, tydligen?).

För mig var det inte i första hand just det som man tänker på när du hör dyslexi/adhd (stavfel), utan han kan inte hålla sig inom ytan det är tänkt att han ska skriva på.
Folk som skrev kantigt och i fel proportioner avlångt osv. Men med övning undra hundratals nätter blev många bra på sånt. Även att de blev lite bättre med uppmärksamhet och att fullfölja ett projekt.

Grafitti är en av kroppens fantastiska sätt att reparera sig själv.

Kommer ihåg en studie där man gav folk med ADHD höga halter omega 3 fettsyror och de började kunna hålla sig på raderna på ett anteckningsblock? Hur kul är det då?

Själv kunde jag skrivregler, grammatik och sånt en gång i tiden men knarkade bort det mesta. Ursäkta fludderstavning.

Källor och studier är trams för folk som inte vågar betrakta sin omgivning och se bortanför desinformationen som ondskefullt folk lägger ut. Jag går på känsla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in