Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-07, 19:51
  #1
Medlem
WebMacahans avatar
Hej!
Har en parabol med CanalDigital som installerades ca 1999. Den har alltså två parabolhuvuden med en Disec switch. Det har aldrig varit några problem förrän häromdagen när den blåste lite ur läge. Jag gick då ut och justerade parabolen till sitt ursprungsläge igen och bilden blev återigen jättebra.
Någon timme senare försvann bilden helt (utan att parabolen hade rört sig) och när jag kollade signalen så var signalstyrkan = 85% men signalkvalitet = 0%. Jag kontaktade CanalDigital som direkt sa att jag skulle kontakta en installatör. Jag blev irriterad och bad de ge mig bättre tips så att jag själv kunde åtgärda problemet (och spara 1500 spänn). Efter mycket om och men så blev jag upplyst om att koppla bort Disec switchen och koppla den högra LnB (parabolhuvudet närmast mitten) direkt till parabolen och vinkla den runt sin egen axel så att kabelutgången pekar kl. 5 sett utifrån och in mot parabolen. Gjorde detta men samma problem. Kontaktade återigen CD, samma diskussion om att kontakta en installatör uppstod förstås igen och efter mycket om och men så fick jag info om att vinkeln på LnB runt sin egen axel måste vara exakt och jag kunde testa mig fram genom att göra små justeringar i taget.
Har testat lite grann men innan jag lägger ett par timmars jobb på detta, är det någon som vet eller själv varit i samma sits och har några bra tips?

Stort tack!
/WM
Citera
2014-05-07, 22:38
  #2
Medlem
BNCs avatar
Vill minnas att de gånger jag råkat ut för att själva huvudet varit kass så har symptomet varit just detta, god signalstyrka men ingen signalkvalité.

Prova utan Diseq att bara ansluta ett av huvudena och justera in parabolen, om inte det fungerar så prova med bara det andra. Sannolikt har inte båda gått sönder samtidigt.
Citera
2014-09-24, 23:56
  #3
Medlem
Övrig hemelektronik --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2015-09-26, 15:00
  #4
Medlem
Jag har samma problem idag. Hur löste du det?

När jag kollar på stapeln så är den röd men har hög procent. Ca 90.
God signalstyrka

När jag ska titta på tvn står det bara problem med att ta emot signal.

Slog mig nu. Kan det vara så att jag riktat parabolen mot viasats satelliter därför jag har god signalstyrka men ingen bild pga fel satellit.

Provat att byta LNB utan skillnad.

Jag har Canal digital
Citera
2015-09-26, 15:03
  #5
Medlem
Abattoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayman76
Jag har samma problem idag. Hur löste du det?

När jag kollar på stapeln så är den röd men har hög procent. Ca 90.
God signalstyrka

När jag ska titta på tvn står det bara problem med att ta emot signal.

Slog mig nu. Kan det vara så att jag riktat parabolen mot viasats satelliter därför jag har god signalstyrka men ingen bild pga fel satellit.

Provat att byta LNB utan skillnad.

Jag har Canal digital

Du träffar fel satellit. Garanterat.
Citera
2015-09-27, 00:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abattoir
Du träffar fel satellit. Garanterat.
Så var det nog!
Nu funkar det iaf. Precis när jag skulle ge upp så fick jag till bra signal och bild. 😊👍
Citera
2015-10-01, 00:27
  #7
Medlem
Kan antingen vara att LNB inställningarna behöver ändras eller att LNB behöver justeras.
Signalstyrkan mäter egentligen bara antennkabeln och signalkvalitén visar om du får in några signaler alls.
BEC ska vara stadig och helst under 100 för att få bra signal. Good luck.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback