Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-10, 16:42
Medlem
Ja är det någon som har fakta om hurvida han var frimurare eller inte?
Känns som att alla sidor som pratar om det säger olika saker.
Jag menar självklart den engelska kung som på engelska heter King James the IV and I
Citera
2014-05-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Ja är det någon som har fakta om hurvida han var frimurare eller inte?
Känns som att alla sidor som pratar om det säger olika saker.
Jag menar självklart den engelska kung som på engelska heter King James the IV and I

Hurså? Med tanke på att det moderna frimureriet startade 1717 och kung Jakob dog 1625 skulle jag säga nej...
Citera
2014-05-10, 22:54
Bannlyst
kanske ska det vara king james VI och I?

Finns ju lite mystiska berättelser om en viss Lord Bacon, Shakespeare och King james Bible.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-05-10 kl. 22:59.
Citera
2014-05-10, 23:24
Bannlyst
postar några Bacon quotes.

In order for the light to shine so brightly, the darkness must be present. - Francis Bacon
The job of the artist is always to deepen the mystery. - Francis Bacon
Small amounts of philosophy lead to atheism, but larger amounts bring us back to God. - Francis Bacon
Nature, to be commanded, must be obeyed. - Francis Bacon

I would say Bacon was a mystic..
as was Lennon and Jung..
Citera
2014-05-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
kanske ska det vara king james VI och I?

Finns ju lite mystiska berättelser om en viss Lord Bacon, Shakespeare och King james Bible.

Ja, såvitt jag vet så är den korrekta termen för James i detta fallet Jacob därför valde jag det som titel.
Citera
2014-05-11, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Ja, såvitt jag vet så är den korrekta termen för James i detta fallet Jacob därför valde jag det som titel.

Är det viktigt för dig om han var frimurare?
Citera
2014-05-11, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Är det viktigt för dig om han var frimurare?

Nej men eftersom det påstås på vissa ställen att han var det och på andra ställen nämns det inte så är det kul att veta vad som stämmer.
Citera
2014-05-11, 13:56
Medlem
Svaret är väl att det inte går att fastställa eftersom det inte finns några bevarade förstahandskällor. Att han skulle antagits till frimurare omnämns långt senare och betraktas inom frimureriet uppenbarligen som en apokryfisk uppgift. En kort sammanfattning här: http://freemasonry.bcy.ca/biography/...agreement.html Det frimureri som han eventuellt deltog i var nog inte helt likt det frimureri som utbrett sig sedan första fjärdedelen av 1700-talet.
Senast redigerad av jonar242 2014-05-11 kl. 14:14.
Citera
2014-12-15, 12:43
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
..... Det frimureri som han eventuellt deltog i var nog inte helt likt det frimureri som utbrett sig sedan första fjärdedelen av 1700-talet.
Kan det finnas en avgörande skillnad i det sätt man redan vid denna tid på olika sätt lierade sig med respektive statsmakter och logerna med sina stormästare började en därefter för vår samtid stilbildande psykologisk krigföring mot varandra?
Citera
2015-04-19, 00:05
Medlem
i.b.ms avatar
Jakob VI (James VI) senare Jakob I (James I) av England var frimurare och recipierade i frimurarorden runt 1597. Förmodligen så var det han som tog med sig frimureriet från Skottland till England.
Citera
2015-04-25, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Jakob VI (James VI) senare Jakob I (James I) av England var frimurare och recipierade i frimurarorden runt 1597. Förmodligen så var det han som tog med sig frimureriet från Skottland till England.

Då var jag inte helt fel ute. Lite ironiskt att pingströrelsen använder hans bibel som grund då
Citera
2015-04-30, 11:31
Medlem
joppes avatar
Det finns inga historiska källor på att han var frimurare. Det finns en legend om att han blev frimurare i 1601, men den är det inte många historiker som anser vara annat än en legend, som en loge använder för att föra sin historiska existens tillbaka till uråldriga tider.

Hans bibelöversättelse är nog det som ligger bakom legenden. Eftersom översättelsen (KJB) blev otroligt populär och ännu i dag används av de felste kristna organisationer, så har logen önskat att indraga honom i deras historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in