2014-05-13, 03:33
Medlem
2.71828s avatar
Jag har recept på ett narkotikaklassat läkemedel och vill ta med ett par dagsdoser på en inrikesresa med flyg. Vad händer om terminalarbetarna hittar tabletterna och jag saknar läkarintyg? Jag har förpackningen med den där "utskriftslappen", eller vad det heter, med dosanvisningar, personnummer, läkare, osv. Räcker det som intyg när jag endast reser inrikes, eller måste jag ha skriftligt intyg från läkaren? Eller kan jag kanske ge terminalarbetarna tillgång till receptregistret?

Jag har funderat på att ta med tabletterna i en koffeinburk, men det känns osäkert. Fast samtidigt känns det ju underligt att bli anklagad för att smuggla något som jag har tillstånd att bruka och inneha. Jag har ju trots allt recept och reser inom landet så det känns osannolikt att jag skulle kunna bli straffad, men jag skulle gärna vilja höra från någon som vet.
Citera
2014-05-13, 03:45
Medlem
Jag tror att det är säkrare om du har din originalburk med ditt namn på och en giltig legitimation/pass än att fiffla med en koffeinburk. Med största sannolikhet kommer de inte att bry sig om det är så att det står ditt namn på och det överensstämmer med vad du legitimerar dig med. Att ha mediciner utskrivna är knappast något ovanligt. Det är lite strängare om man ska flyga utrikes skulle jag tro dessutom och redan då verkar det vara rätt slappt så länge som du inte har en väska full med illegalt knark.
Citera
2014-05-13, 06:18
Medlem
borrizs avatar
Det enda personalen bryr sig om är att du inte tar med dig något vapen eller sprängämne ombord.
Skulle du hamna i någon form av poliskontroll så så är du hemma så länge du har med dig medicinen i originalförpackningen med "utskriftslappen".
Citera
2014-05-13, 10:43
Medlem
Asklepioss avatar
Det händer inget alls.
Ta med din medicin i orginalförpackning, inget kommer hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in