2014-05-22, 16:17
Medlem
Jag undrar varfr feminismen drar sg mnga homosexuella anhngare, bde mn och kvinnor. r det inte s att mnga av de allra mest extrema feministerna ocks r lesbiska, och mnga manliga supportrar r bgar?

Tittar man t andra hllet, "maskuliniteten", om det nu finns ett sdant ord, r detta ju knappast frknippat med homosexualitet. Hade det funnits ett mansparti i stil med FI har jag svrt att se en massa homosexuella fretrdare och anhngare.

Feminismen handlar vl i grunden kvinnofrgor, s varfr har HBTQ-frgor s stor plats i denna rrelse?
Citera
2014-05-22, 16:25
Medlem
Engelskas avatar
Mnga maskulinitetsdyrkande mn inom diverse fascistiska rrelse i Europa har varit bgar, eller i varje fall homosexuella. Varfr just homosexuella (i det hr fallet mestadels lesbiska) ftt plats i de feministiska rrelserna r fr att de rtt ofta illustrerar en problematik kring kn, sexualitet och genusuttryck. Sen har inte feminister alltid varit srskilt positiva till homosexualitet; Betty Friedan, om jag minns rtt, sg exempelvis lesbiska inte som riktiga kvinnor. Vissa lesbianer inom feminismen fresprkade dessutom lesbianism och hade en djupt elitistisk syn p sexualitet dr det kvinnliga homosexuella sg som det hgsta idealet och dr heterosexualitet alltid var ett frtryck -- detta gjorde givetvis att mnga feminister knde sig alienerade och i slutet av 70-talet s blev lesbianerna alltmer undanknuffade frn den feministiska rrelsen och frsvann sedan ut i HBT-vrlden (dr bgarna var och fortfarande r (eller?) den dominanta rsten). Ngot snt typ.
Citera
2014-05-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelska
Mnga maskulinitetsdyrkande mn inom diverse fascistiska rrelse i Europa har varit bgar, eller i varje fall homosexuella. Varfr just homosexuella (i det hr fallet mestadels lesbiska) ftt plats i de feministiska rrelserna r fr att de rtt ofta illustrerar en problematik kring kn, sexualitet och genusuttryck. Sen har inte feminister alltid varit srskilt positiva till homosexualitet; Betty Friedan, om jag minns rtt, sg exempelvis lesbiska inte som riktiga kvinnor. Vissa lesbianer inom feminismen fresprkade dessutom lesbianism och hade en djupt elitistisk syn p sexualitet dr det kvinnliga homosexuella sg som det hgsta idealet och dr heterosexualitet alltid var ett frtryck -- detta gjorde givetvis att mnga feminister knde sig alienerade och i slutet av 70-talet s blev lesbianerna alltmer undanknuffade frn den feministiska rrelsen och frsvann sedan ut i HBT-vrlden (dr bgarna var och fortfarande r (eller?) den dominanta rsten). Ngot snt typ.

Intressant historik. Dock vad jag tycker r slende r, iaf i sverige, att hbtq och feminism i princip verkar g hand i hand, man hyllar och uppmuntrar hbtq. Om nu lesbianerna frsvann frn den feministiska rrelsen p 70-talet verkar det ju nu ha hittat tillbaka minst sagt.

Och en anekdot gllande fascismen: tar vi exempel med ernst rhm pekar vl mycket p att han eliminerades just fr att han var bg, mao var den fascistiska rrelsen ppet extremt anti-gay, och r s n idag. Dagens kvinnorrelse r det totalt motsatta, man fresprkar till och med homosexualitet och vill se den som norm p vissa hll.
Citera
2014-05-22, 16:37
Medlem
Bda r ute efter jmstlldhet och lika rttigheter. Bda arbetar med kns- och sexualitetsfrgor. Simple as that.

Sjlv tycker jag att svenska kvinnor r bra mycket mer jmstllda n mnnen. Bde p det sociala planet och i officiella sammanhang. Bde mn och myndigheter slickar deras fittor, s att sga.

HBTQ-personer i Sverige har nufrtiden samma rttigheter infr staten som vrigt folk. Tycker inte de blir positivt srbehandlade dr. Dremot tycker jag att Svenssons attityd tl att frndras lite grann. Tror det blir bttre med tiden dr, stillvida inte allt gr t helvete fr Sverige.

r sjlv bisexuell och antifeminist (antifeminist i den betydelsen att kvinnor inte ska behandlas bttre n mn)
Citera
2014-05-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnkenLuft
Bda r ute efter jmstlldhet och lika rttigheter. Bda arbetar med kns- och sexualitetsfrgor. Simple as that.

Sjlv tycker jag att svenska kvinnor r bra mycket mer jmstllda n mnnen. Bde p det sociala planet och i officiella sammanhang. Bde mn och myndigheter slickar deras fittor, s att sga.

HBTQ-personer i Sverige har nufrtiden samma rttigheter infr staten som vrigt folk. Tycker inte de blir positivt srbehandlade dr. Dremot tycker jag att Svenssons attityd tl att frndras lite grann. Tror det blir bttre med tiden dr, stillvida inte allt gr t helvete fr Sverige.

r sjlv bisexuell och antifeminist (antifeminist i den betydelsen att kvinnor inte ska behandlas bttre n mn)

Vad skulle kunna var orsaker till att allt gr t helvete? VI ser vl en feminism p uppgng som aldrig frr, typ exemplet FIs explosionsartade uppgng i vljarunderskningar.
Citera
2014-05-22, 16:52
Medlem
Engelskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heftstiftet
Intressant historik. Dock vad jag tycker r slende r, iaf i sverige, att hbtq och feminism i princip verkar g hand i hand, man hyllar och uppmuntrar hbtq. Om nu lesbianerna frsvann frn den feministiska rrelsen p 70-talet verkar det ju nu ha hittat tillbaka minst sagt.

Och en anekdot gllande fascismen: tar vi exempel med ernst rhm pekar vl mycket p att han eliminerades just fr att han var bg, mao var den fascistiska rrelsen ppet extremt anti-gay, och r s n idag. Dagens kvinnorrelse r det totalt motsatta, man fresprkar till och med homosexualitet och vill se den som norm p vissa hll.

HBTQ finns hos de flesta feministiska (unga och urbana) rrelser i vstvrlden, vad jag vet i alla fall. Det r ju dock s att Sveriges media r extremt centrerad till vad som hnder i Stockholm och de vrderingar och intressen som florerar dr s det kanske rapporteras mer om det hr i Sverige n vad det grs i mnga andra lnder. Sen portades inte lesbiska frn feminismen i slutet av 70-talet, men den extrema lesbianismen blev rtt marginell d.

Vad gller ditt andra stycke s fr jag be om urskt att jag lste lite fort. Om ett parti eller rrelse skulle grundas p en maskulin identitet och id om mns underordning i samhllet s skulle med strsta sannolikhet det locka till sig de mn som knner sig trffade och angripna av den rdande feministiska diskursen; dvs, (vita) heterosexuella mn. Antagligen skulle en maskulin identitetspolitik vara rejlt heteronormativ fr att vga upp mot den feministiska homosexuella fixerins (i den mn den finns) -- jag skulle inte frvna mig om den skulle anta de kritiska aspekterna av feminismen och blanda det med en konservativ syn p genus, familj och sexualitet. Nu hller homosexuella p att alltmer heterosexualiseras (=assimilera sig efter heterosexuellas ideal om familjebildning, villa, volvo etc) s det r mjligt att mnga bgar som anammat en borgerlig livsstil kan haka p. Alternativt s skulle vissa rtt aggressiva bgar som avskyr heterosexualiseringen och assimileringen av homosexuella kunna sympatisera med en maskulin identitetspolitik, men de skulle knappas bli poppis bland de borgerliga och heterosexuella mnnen som knner sig butt hurt av feministerna.
Citera
2014-05-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heftstiftet
Vad skulle kunna var orsaker till att allt gr t helvete? VI ser vl en feminism p uppgng som aldrig frr, typ exemplet FIs explosionsartade uppgng i vljarunderskningar.
Den tilltagande hgerextremisttrenden i Europa kan visa sig besvrlig fr HBTQ-rrelsen.

Tror inte att HBTQ-folk kommer bli mer accepterade hos Svensson bara fr att att en viss procent rstar p F!. Snarare tvrt om, eftersom den kommer associeras med feministernas tokerier.

Hade helst sett att bgar, flator, transor osv normaliserades i samhllet utan feminismens hjlp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in