2014-05-22, 19:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
I dagens Expressen går A-M CB till angrepp på F!.
http://www.expressen.se/debatt/vanst...g-att-se-rott/

Ett par citat ur artikeln:
Citat:
Feminism borde handla om att få vara sig själv och skapa sig egen väg genom livet.
Men i Sverige har begreppet feminism kidnappats av Gudrun Schymans Feministiska initiativ, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Det gör att många kvinnor inte känner sig bekväma med att vara en del av en ideologi som tvingar in oss i samma mall - och tänka rött. Det är synd - för alla krafter behövs.
Man har låtit F! m fl kidnappa begreppet. Helt enkelt genom att själva i tid och otid springa omkring och kalla sig feminister. Alla (riksdags-)partier (utom möjligtvis SD) med självaktning (ironi) kallar sig feministiska. Man legitimerar därmed en otäck ideologi.
Citat:
Som ung eller ny kvinna i Sverige är det lätt att tro att det finns en form man måste följa för att vara en riktig feminist.
Ja, så upplever jag det också.
Som man finns det också bara ett sätt att vara: Ta hand om hushållsarbetet, annars är du inte jämställd. Övrigt som mannen gör räknas inte - det förutsätts han göra ändå.
Citat:
Vänsterns feminism bygger på föreställningen att kvinnor är och förblir en utsatt grupp, som man ska ta hand om - en ren provokation mot kvinnors obändiga och oändliga kraft. Säg basta till det där tyck-synd-om-snacket.
Kallas curling. Sånt som man gör med bortskämda barn.
Citera
2014-05-22, 23:23
Medlem
GodeGorans avatar
Mycket bra text! Bättre verklighetsuppfattning än man är van vid numera.

Något jag direkt frågar mig dock är varför Bildt envisas med att avsluta med "Visst är jag stolt att vara feminist!". Varför måste hon kalla sig feminist när hon just beskrivit vilka tomtar Fi är...jaja hon tror på systerskapet etc, helt okej enligt mig men är det inte dags att skrota ordet feminist och säga att hon är stolt över att vara kvinna istället?
Citera
2014-05-23, 17:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodeGoran
Mycket bra text! Bättre verklighetsuppfattning än man är van vid numera.

Något jag direkt frågar mig dock är varför Bildt envisas med att avsluta med "Visst är jag stolt att vara feminist!". Varför måste hon kalla sig feminist när hon just beskrivit vilka tomtar Fi är...jaja hon tror på systerskapet etc, helt okej enligt mig men är det inte dags att skrota ordet feminist och säga att hon är stolt över att vara kvinna istället?
He-he-he, mycket bra fråga.
Tror svaret är för att "legitimera" sig och ta udden av eventuella angrepp från den lede F!.
Säger hon att hon är feminist så kan ingen anklaga henne för att inte vara det utan att själv hävda att man minsann är en bättre feminist. Misstänker att en del debatter i riksdagen kommer att - om F! kommer in - handla om vem som är mest och vem som är minst feminist.

Hon vill också visa att hon (som kvinna) står på kvinnornas "sida", att också hon förstått "problematiken" etc men att hon ser andra lösningar än di mörkröde.

Nu är ju ordet feminist på tapeten och på "allas" läppar, så då gäller det att hänga på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in