• 2
  • 3
2014-05-23, 23:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Jag tror inte att feminism r en rrelse som beskriver eller har krav p hur mn ska vara alls. Det handlar om att kvinnor ska ha samma rttigheter som mn.
Hur du sen sjlv vljer att utnyttja dina rttigheter eller hur du som kvinna vljer att leva efter dom r sklart helt upp till individen.
Om man som kvinna vljer att leva i ett parfrhllande dr man tar all disk och tar hand om barnen av helt fri vilja s r det exakt lika mycket feminism som kvinnan som vljer bort att passa barn och satsar p karriren istllet.

Feminism r inte dr fr att sga hur folk ska leva sina liv utan fr att ge kvinnor mjligheten att kunna f vlja vilket liv det r som dom faktiskt vill leva.
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
ven om de flesta kan knna igen sig i det s r det fortfarande den rtta benmningen av feminism och jag tror att dom allra flesta som kallar sig feminister inte r mer radikala n s.
Nej, de flesta r nog inte mer radikala n s .... men p FlashBack r ju sjlva tanken p att kvinna ens tnker och vill ngot vldigt radikal .. Du fr tnka p det ...
Citera
2014-05-24, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tesen med feminismen r att vi mn r verlgsna och dominerar er kollektivt. Frgan r sledes hur vill ni mn att vi ska vara givet dessa frutsttningar?

Ska jag ge sambon alla mina pengar om jag har ngra? Ska jag dra dammsugaren ur handen p henne om hon knner fr att dammsuga? (hon gr detta enbart p att jag manipulerat henne medvetet - ingen kan i sina sinnes fulla bruk vilja dammsuga). Ska jag sga upp mig frn jobbet? Ska jag ta ut 100% av frldraledigheten? Eller ska vi kra 50/50 trots att jag hatar ungarna - nr hon vill ha 100% ? r det mitt fel att hon lskar ungarna och vill ta 100% av tiden med dem? r det fel att en man bermmer sin kvinna fr hennes utseende, eller r rlig nr han tycker att klnningen r ful?

Frgorna r mnga - hur ska en man vara?
Om hon dammsugar, s kan du vl ta fram hink och mopp och moppa.
Om du hatar ungar, s borde du inte skaffa, men ni kan vl kompromissa, tar hon hand om barnen s kan du dela din ln och ni avvarar pensionspengar p hennes konto som hon gr miste om.
r hon hemma med barnen, s betyder inte det att hon ska passa upp dig nr du kommer hem, fr d ska ni dela p hushllsarbetet, hon har jobbat hemma.
En kille ska heller inte kalla tjejer fr hora och liknande nr de r sura.
Hur skulle du sjlv vilja bli behandlad?
Om din flickvn med hatar barn, varfr ska d hon vara hemma?
Om killen jobbar, s ska han inte ka omvgar frn jobbet och kpa prostituerade.
Han ska inte vara otrogen.
Jag tycker att om kvinnan lagar mat, d kan mannen diska eller tvrtom.
Annars lagar man mat tillsammans och diskar tillsammans.

Det var p nyhetsmorgon idag om en bok, hur man blir lesbisk, de tog upp att kvinnor fick bttre liv som lesbiska, mer fritid.
Ni mn frvntar er att kvinnor ska vara era tjnare.
Hur skulle ni vara om ni bodde med en man, skulle ni frvnta er att han dammsg och diska och tvtta t er, skulle ni anse att han skulle g miste om ln fr att ta hand om barnen?
Jag knner flera bi, som fredrar tjejer.
Jag tycker sjlv det r synd att jag inte attraheras av tjejer, fr killar orkar man bara inte med, s egotrippade.
Senast redigerad av hanna33 2014-05-24 kl. 00:10.
Citera
2014-05-24, 08:16
Medlem
FyPharaos avatar
Det finns ju nu rtt mnga olika typer av feminister, s det r svrt att gissa sig till hur de nskar att mn skall vara.

Jag vet dremot hur man kan leva lyckligt (frutsatt att attraktion finns) med en svensk kvinna och det r mycket enkelt.

Frsk att dela s rttvist som det gr p de uppgifter som tidigare betraktades som kvinnliga, dvs stdning, barnpassning, matlagning mm. I tillgg till det s utfr du ensam alla de uppgifter som tidigare betraktades som manliga, dvs allt som har att gra med bil, hus, bt, underhll osv. Du br dessutom ha en hgre inkomst n kvinnan och verfra lmpliga delar av denna till henne.

Jag antar att om man till detta lgger frmgan att iklda sig, och uttrycka, en kollektiv skuld fr vad vldtktsmn och vldsverkare gr, ven i andra delar av vrlden, s kanske vi hamnar nra vad en svensk feminist nskar sig av en man?
Jag antar vidare att ett erknnande av ett inbillat patriarkalt frtryck br vara en ovillkorlig egenskap p en feministisk definition av en bra man?

Fast rrande det sista stycket ovan s kan en viss frsiktighet vara p sin plats. Ett alltfr stort manligt sjlvrannsakande och sjlvkritik verkar leda till frakt frn mnga kvinnor. Du som man br nog inte visa dig alltfr svag nr du visar svaghet.

Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Jag tycker sjlv det r synd att jag inte attraheras av tjejer, fr killar orkar man bara inte med, s egotrippade.

Vilken tur d att du lever i ett av vrldens mest fria och jmlika lnder. I Sverige r det nmligen ingen som kommer att tvinga dig att leva med en man.
Det str dig helt fritt att vlja bort mn i ditt privata liv. Har du svrtyglade kttsliga lustar r det enkelt fr dig att skaffa dig tillfllig njutning p t.ex. kvarterskrogen. Nr du blir ldre och drmed mer oattraktiv s kan du resa till Gambia fr en liten "romans".
Se vad bra du har det!
Citera
2014-05-25, 23:56
Medlem
BenQuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Genom att berva mnniskor olika rttigheter...

Och hur bervar man ngons rttigheter utan att vara verlgsen denna d?
Citera
2014-05-26, 05:57
Medlem
Richie Apriles avatar
Svaret r vl samma som fr kvinnan? En individ, oavsett kn, ursprung, sexualitet, etc. ska inte behva begrnsa sig till normer som tilldelats den grupp av mnniskor som patriarkatet anser att personen tillhr.
En person som tillhr en priviligierad grupp br dock reflektera ver hur dennes frdelar pverkar andra individer och om det r dags att dela med sig av dessa.

Utifrn detta s borde du tnka efter hur mycket du egentligen vill missa av dina barns uppvxt, hur du egentligen knner fr att din fru mste stda bort din egen skit. Beter du dig s hr fr att det alltid frvntat sig av dig att du ska vara s p grund av vad som finns mellan dina ben? Om svaret r ja - fundera p om det skulle gra att du vxer som mnniska om du kan tnka utanfr de ramar som givits dig frn fdseln och vad det kan innebra fr ett samhlle dr ingen begrnsas p liknande stt.
Om svaret r nej - att behva slppa ifrn sig frdelar som man ftt frn fdseln kan svida, men det finns ocks frvntningar lagda p mn som, om de upphvdes, kanske skulle frbttra din situation om du nu tnker efter ordentligt och inte lser dig i din faktiskt ptvingade stereotyp.

S uppfattar jag att feminismens svar skulle vara. "Sjlvklart ska man ha lika ln fr lika arbete" knns vl mer som en politiskt korrekt floskel n feminism?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in