Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Du missat att man istället för fatighetsskatt numera betakar skatt för den reavinst man gör vid försäljning. Att betala skatt på den förtjänst man gör passar betydligt bättre i ett rättsamhälle än den rena expropieringen som det gamla systemet i praktiken gick ut på.
Sant! Med det "gamla" systemet skulle det vara mycket svårt for mej att betala fastighetsskatt, nu vet jag inte hur dyr den var i Sverige i den gamla tiden, men jag har för mej att det är det samma system som Danmark fortfarande har (där jag har bott 10+ år), och där kunne man köpa ett hus på landet for 500.000 och betala 20.000,- i fastighetsskatt om året for att "staten tycks att ko-tomten ute på långt-borta-nånstans är värd miljoner". Det blev så att nästan ALLA små kommuner avfolkas i DK, och gör att det nu står 100vis (kanske även 1000vis) av tomma hus som ingen har råd med att bo i.
Jag lockades själv till Sverige med era låga "avgifter" for att bo i eget hus, jag betalar omkring 3000,- i "skatt" for att äga mitt hus och tomt, men det är mycket billig med tanke på att dom skottar snön om vintern, gatuljus i den mörka natten etc. Nu har jag bott här i 4 år, och mycket nögd med det system (och BARA det system! Det finns däremot många andra saker som jag absolut INTE är nögd med Sverige, men vad f........ man får stämma på rätt parti och göra nåt åt det man inte tycker om, så är det ju överallt.