Citat:
Ursprungligen postat av
Forever Winter
Nu vet jag inte hur juridiken fungerar i Kanada men jag tvivlar att den skiljer sig väsentligt från den svenska där berusning som är framkallad självmant inte ses som förmildrande. Sedan är jag tveksam till att de har mildare straff upp till så sena år som 24.
Förmildrande tror jag inte på, däremot förklarande varför han gjorde dessa handlingar. Med en någorlunda nykter jury och rätt som ser att han inte tillhör den värsta kategorin av psykopater i samhället så kanske han klarar sig undan med 25-30 år som jag spekulerar i. Däremot om tidningarna börjar skrika efter blod, juryn består av hillbillys och han börjar orera i rättssalen då kan han nog få en riktigt livstid.
Jag snubblade över det här nu när jag googlade efter standard strafftider efter en spree killing i Kanada.
http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_..._law%29#Murder
Citat:
For multiple murder offences committed after December 2, 2011, a court may, after considering any jury recommendation, impose consecutive periods of parole ineligibility for each murder. While the provision is not mandatory, this means, for example, that an individual convicted of three counts of first degree murder could face life with no parole for 75 years - or 25 years for each conviction.
Så som mest kan det då bli livstids fängelse med 75 år till den första chansen för benådning om jag läser det hela rätt.