2014-06-08, 11:22
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Mitt tips är att GM, inom en inte alltför avlägsen framtid, hittas hängd i sin cell. Det klassas som självmord och Kanadas ekonomi blir ett problem mindre.
Citera
2014-06-08, 13:00
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Jag tjatar på om hans haschbruk och unga ålder, något jag tror domstolen kommer att ta ställning till även om brottet nu var mot poliser och därmed bestraffas hårdare. Så jag vill hävda livstid utan att stapla på strafftiden. Det med 25 år till benådning. Så säg 30 år någonting om han sköter sig i fängelset?

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ska bli intressant att se var det landar i slutänden, ska han få bonus för att han knarkar? Det är mkt möjligt att du får rätt men tills dess tillåter jag mig att hysa förhoppningar att han aldrig kommer ut.

Nu vet jag inte hur juridiken fungerar i Kanada men jag tvivlar att den skiljer sig väsentligt från den svenska där berusning som är framkallad självmant inte ses som förmildrande. Sedan är jag tveksam till att de har mildare straff upp till så sena år som 24.
Citera
2014-06-08, 20:56
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Nu vet jag inte hur juridiken fungerar i Kanada men jag tvivlar att den skiljer sig väsentligt från den svenska där berusning som är framkallad självmant inte ses som förmildrande. Sedan är jag tveksam till att de har mildare straff upp till så sena år som 24.

Förmildrande tror jag inte på, däremot förklarande varför han gjorde dessa handlingar. Med en någorlunda nykter jury och rätt som ser att han inte tillhör den värsta kategorin av psykopater i samhället så kanske han klarar sig undan med 25-30 år som jag spekulerar i. Däremot om tidningarna börjar skrika efter blod, juryn består av hillbillys och han börjar orera i rättssalen då kan han nog få en riktigt livstid.

Jag snubblade över det här nu när jag googlade efter standard strafftider efter en spree killing i Kanada.

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_..._law%29#Murder
Citat:
For multiple murder offences committed after December 2, 2011, a court may, after considering any jury recommendation, impose consecutive periods of parole ineligibility for each murder. While the provision is not mandatory, this means, for example, that an individual convicted of three counts of first degree murder could face life with no parole for 75 years - or 25 years for each conviction.

Så som mest kan det då bli livstids fängelse med 75 år till den första chansen för benådning om jag läser det hela rätt.
Citera
2014-06-08, 20:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Förmildrande tror jag inte på, däremot förklarande varför han gjorde dessa handlingar. Med en någorlunda nykter jury och rätt som ser att han inte tillhör den värsta kategorin av psykopater i samhället så kanske han klarar sig undan med 25-30 år som jag spekulerar i. Däremot om tidningarna börjar skrika efter blod, juryn består av hillbillys och han börjar orera i rättssalen då kan han nog få en riktigt livstid.

Jag snubblade över det här nu när jag googlade efter standard strafftider efter en spree killing i Kanada.

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_..._law%29#Murder

Så som mest kan det då bli livstids fängelse med 75 år till den första chansen för benådning om jag läser det hela rätt.

Du kanske snubblade över det för att jag citerade det i inlägg #363
Citera
2014-06-08, 21:08
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du kanske snubblade över det för att jag citerade det i inlägg #363

Sorry, kombinationen över fredags och lördagsöl gjorde att jag missade det
Citera
2014-06-09, 15:16
Medlem
Fulfarfars avatar
Förefaller vara en false flag (syfte: vapenkontroll, misstänkliggöra libertarianer.. typ Obama mo)
En av flera som analyserar denna:

https://www.youtube.com/watch?v=arpKqunTDXM
Citera
2014-10-31, 11:21
Medlem
Renspluggs avatar
http://www.cbc.ca/news/canada/new-br...down-1.2818516
Citat:
Justin Bourque will find out today how long he will spend in prison when his sentence for killing three RCMP officers and wounding two others is handed down in a Moncton, N.B., courtroom.

Bourque, 24, has pleaded guilty to three counts of first-degree murder and two counts of attempted murder of RCMP officers.

Court of Queen’s Bench Chief Justice David Smith will hand down Bourque’s sentence after 2 p.m.
Citera
2014-11-04, 10:28
Medlem
Renspluggs avatar
http://www.cbc.ca/news/canada/new-br...ears-1.2818516
Citat:
Justin Bourque has been sentenced to life in prison with no chance of parole for 75 years for killing three RCMP officers and wounding two others, a New Brunswick judge has ruled.

It is the longest sentence in Canadian history, and the harshest since the death penalty was abolished.

Edit:
Citat:
He described Bourque as being obsessed with guns, video games, heavy metal music and dependent on marijuana. The judge also suggested Bourque may have been struggling with drug withdrawal in the week before the shootings because he had run out of money to buy marijuana.

He said Bourque felt oppressed by the police even though he had no criminal record.
Senast redigerad av Rensplugg 2014-11-04 kl. 10:32. Anledning: Lade till ett citat ur artikeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in