• 1
  • 2
2014-06-18, 23:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Alla offentliga toaletter är ju ohygieniska i stort sätt, så att eliminera ett objekt som "pissoar" hade säkert gjort under på den fronten.
Faktum är att offentliga toaletter ofta är mer hygieniska än den folk har hemma, givet att de städas oftare och mer grundligt.

Citat:
Då hade säkert de flesta kunnat tänka sig gemensamma toalettlokaler om de tänker som du.
Fattar inte vad du syftar på här?
Citera
2014-06-19, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Faktum är att offentliga toaletter ofta är mer hygieniska än den folk har hemma, givet att de städas oftare och mer grundligt.
De kanske städas oftare, men det är ju för att mycket fler personer använder dem - det städas ju inte i samma takt som det smutsas ner. Att de städas mer grundligt än vad de flesta gör med sina toaletter hemma hoppas jag inte, men så kanske det är. Att personer generellt sett är mer ohygieniska när de besöker offentliga toaletter eller att du lättare kommer i kontakt med människor som annars är ohygieniska när du besöker en offentlig toalett borde ju vara välkänt.

Citat:
Fattar inte vad du syftar på här?
Det var väl pissrännan, som du kallade det, som var själva problemet?
Citera
2014-06-19, 01:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
De kanske städas oftare, men det är ju för att mycket fler personer använder dem - det städas ju inte i samma takt som det smutsas ner. Att de städas mer grundligt än vad de flesta gör med sina toaletter hemma hoppas jag inte, men så kanske det är. Att personer generellt sett är mer ohygieniska när de besöker offentliga toaletter eller att du lättare kommer i kontakt med människor som annars är ohygieniska när du besöker en offentlig toalett borde ju vara välkänt.

Det var väl pissrännan, som du kallade det, som var själva problemet?
Nej, jag sa att skilda toaletter är för att skydda mäns integritet (vid pissrännan/urinoaren). Kvinnor gör sina behov sittande bakom stängda dörrar - det är alltså männen - inte kvinnorna som skulle få paradera.
Citera
2014-06-19, 01:28
Medlem
Citat:
Nej, jag sa att skilda toaletter är för att skydda mäns integritet (vid pissrännan/urinoaren). Kvinnor gör sina behov sittande bakom stängda dörrar - det är alltså männen - inte kvinnorna som skulle få paradera.
Ja, så vad var det du missuppfattade i mitt första inlägg? Jag orkar inte citera mig själv och peka ut vad jag skrev, utan du får istället läsa om det.

I en gemensam toalettlokal utan urinoar gör ju båda könen sina behov bakom stängda dörrar. Du berättar ju att problemet är att män inte vill att kvinnor skall se deras könsorgan vid urinoaren - att andra män blir tittade på av andra män vid samma plats är uppenbarligen inget problem i sig.

Ett av problemen blir i så fall just; urinoaren. Det frågade jag dig om det var eftersom jag i mitt första inlägg skrev att urinoaren var ett problem - och du svarade då nej för att sedan återupprepa det du skrivit innan. Är det en rimlig sammanfattning?
Citera
2014-06-19, 01:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, så vad var det du missuppfattade i mitt första inlägg? Jag orkar inte citera mig själv och peka ut vad jag skrev, utan du får istället läsa om det.

I en gemensam toalettlokal utan urinoar gör ju båda könen sina behov bakom stängda dörrar. Du berättar ju att problemet är att män inte vill att kvinnor skall se deras könsorgan vid urinoaren - att andra män blir tittade på av andra män vid samma plats är uppenbarligen inget problem i sig.
TS förslag är att kvinnors bås och mäns ränna skall vara i samma lokal. Inte att man skall dela på vattenklosetter.

Det finns redan unisex toaletter på ganska många ställen - vilket innebär både män och kvinnor nyttjar samma toalett - i de rummen finns givetvis ingen pissränna.

Jag har inga som helst problem med det - däremot tror jag männen förlorar på det eftersom de då måste köa på samma villkor som kvinnor - och på damtoa kan det ofta vara lång kö.

Nej, jag har givetvis inga problem med hur det sköts vid en pissränna - jag är inte man, jag berörs inte alls av att ni förväntas pissa på rad ...
Om män finner det obekvämt tycker jag däremot att de bör lyfta frågan och få möjlighet till enskildhet.

Citat:
Ett av problemen blir i så fall just; urinoaren. Det frågade jag dig om det var eftersom jag i mitt första inlägg skrev att urinoaren var ett problem - och du svarade då nej för att sedan återupprepa det du skrivit innan. Är det en rimlig sammanfattning?

Nej. Du svarar först på min kommentar om handfatet - i samma mening återsyftar du med "pissoar" inom citationstecken, vilket innebär att jag inte förstod vad du menade. Istället för att förklara att du menade att om man tog bort pissoarerna så skulle konceptet fungera så ställer du en motfråga..
Vi har helt enkelt missförstått varandra i den delen.
Citat:
Alla offentliga toaletter är ju ohygieniska i stort sätt, så att eliminera ett objekt som "pissoar" hade säkert gjort under på den fronten. Då hade säkert de flesta kunnat tänka sig gemensamma toalettlokaler om de tänker som du.

Ditt nästa inlägg
(FB) Varför går inte kvinnor och män på samma toaletter? Vi är ju alla "Hen" nu!
Citera
2014-06-19, 02:32
Medlem
Citat:
TS förslag är att kvinnors bås och mäns ränna skall vara i samma lokal. Inte att man skall dela på vattenklosetter.

Det finns redan unisex toaletter på ganska många ställen - vilket innebär både män och kvinnor nyttjar samma toalett - i de rummen finns givetvis ingen pissränna.

Jag har inga som helst problem med det - däremot tror jag männen förlorar på det eftersom de då måste köa på samma villkor som kvinnor - och på damtoa kan det ofta vara lång kö.
Det kanske är avsaknaden av rännor som skapar köer. Jag skojar. Att det överhuvudtaget skall finnas en ränna istället för vanliga toalettsitsar tycker jag är helt onödigt - så det har jag aldrig varit för. Att en sådan ränna också skulle användas av båda könen är bara löjligt, så därför adresserade jag inte det alls.

Citat:
Nej, jag har givetvis inga problem med hur det sköts vid en pissränna - jag är inte man, jag berörs inte alls av att ni förväntas pissa på rad ...
Om män finner det obekvämt tycker jag däremot att de bör lyfta frågan och få möjlighet till enskildhet.

Nej. Du svarar först på min kommentar om handfatet - i samma mening återsyftar du med "pissoar" inom citationstecken, vilket innebär att jag inte förstod vad du menade. Istället för att förklara att du menade att om man tog bort pissoarerna så skulle konceptet fungera så ställer du en motfråga..
Vi har helt enkelt missförstått varandra i den delen.
Låt inte det jag skriver avgöra mitt kön. Fair, att jag skrev pissoar var först och främst för att du nämnde hygien, att jag skrev det inom citationstecken var endast för att den termen användes i tråden.

Så i ett nötskal: Har jag problem med gemensamma toaletter? Nej. Har jag problem med gemensamma toaletter som skulle byggas utifrån att rännan är tänkt att delas av båda könen? Ja, av självklara skäl - men först och främst för att det är opraktiskt. Har jag problem med rännan? Nej, inte personligen eftersom jag inte använder en sådan men andra har uppenbarligen det.
Citera
2014-06-19, 02:42
Medlem
nnnipzs avatar
Haha, TS, du har en väldigt rolig poäng! PK-eliten som älskar hen borde börja sätta sig och skita sida vid sida, sen får man se hur populärt hen är
Citera
2014-06-19, 02:46
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:

Kvinnorna förlorar ju också. Köerna bli ännu längre om dom även måste köa med män.

Hur har det här ens blivit en fråga? alla vinner på att vi har separata toaletter. Framför allt minskar det köer vilket känns som en extremt hög prio vad gäller offentliga toaletter. Unisexdass är ett jävla fanstyg. Alltid blir man stående i kö helt i onödan.

Pissoarer är det bästa sättet att minska köbildande. Hade varit bra om man kunnat ha nåt liknande även för kvinnor.
Citera
2014-06-19, 08:50
Medlem
Jag vet flera feminister och feministiska grupper som arbetar aktivt för detta.

Argumenten för är att personer som varken identifierar sig som man eller kvinna ska känna sig exkluderade. Att män som sitter ner ska få tillgång till samma, i regel mycket fräschare toaletter som kvinnor som sitter har tillgång till, och för att minska köer.

Ofta argumenterar man för att ersätta damtoalett och herrtoalett med sitt-toalett och stå-toalett. Detta för att kunna hålla kvar den högre hygien som i dagens läge i regel råder på sitt/damtoaletter jämfört med toaletter där folk ofta står upp då de uträttar sina behov.
Citera
2014-06-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Kvinnorna förlorar ju också. Köerna bli ännu längre om dom även måste köa med män.

Hur har det här ens blivit en fråga? alla vinner på att vi har separata toaletter. Framför allt minskar det köer vilket känns som en extremt hög prio vad gäller offentliga toaletter. Unisexdass är ett jävla fanstyg. Alltid blir man stående i kö helt i onödan.

Pissoarer är det bästa sättet att minska köbildande. Hade varit bra om man kunnat ha nåt liknande även för kvinnor.

Varför skulle köerna öka för kvinnor om de köar till samma toaletter som männen? Det totala antalet toaletter är ju konstant.

Räkneexempel:

8 personer, 2 toaletter:
5 kvinnor står i kö till en damtoalett.
3 män står i kö till en herr toalett.

8 personer, 2 toaletter:
4 personer står i kö till en unisextoalett.
4 personer står i kö till en annan unisextoalett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in